23948sdkhjf

Konsumenten vill ha mer vitt och grönt på grillen

| Av Maya Saksi | Tipsa redaktionen

Framför allt kvinnor och yngre konsumenter lägger hellre kyckling och grönsaker på grillen medan män över 60 vill ha rött kött.

Om fler unga under 30 handlar grillmaten skulle svenskarna förmodligen få bättre hälsa och ett bättre klimat. Den slutsatsen drar Kronfågel efter att ha undersökt svenskarnas grillvanor med hjälp av YouGov. Fyra av tio ungdomar, 38 procent, i åldern 18 till 29 anger att de helst grillar grönsaker framför något annat, medan endast två av tio av 60-plussarna, 23 procent, tar en sväng förbi grönsaksavdelningen inför grillkvällen.
Tre av tio ungdomar, 30 procent, anger att de gärna skulle grilla kyckling, men bara 23 procent av 60-plussarna säger detsamma.
Dock är det en ökning med sju procentenheter jämfört med förra året när endast 16 procent av 60-plussarna helst grillade kyckling. Förra årets undersökning visade att nästan hälften 49 procent av de svenska männen helst grillade nötkött. I år röstade endast 40 procent på nötkött som favorit. Istället vill de ha mer kyckling och grönsaker. Kvinnorna föredrar kyckling framför korv och hamburgare.
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Dole säljer i Sverige och Finland

De kan kombinera mat och dryck

Tre kaféer och restauranger i Stockholm nominerade i kategorin Årets kombo i Fast Food Awards.

Så många luncher och middagar är vegetariska

Så ska Espresso House minska svinnet

Kafékedja i rikstäckande samarbete med maträddarapp.

Populär chokladmjölk återkallas – flaskan kan gå sönder

Burgerkedja med eldskärm

Nyhetsbrev

Lanserar ersättning för plastsugrör

Arkiv

Med fokus på konferens

Ny Sushi Yama i Linköping

De har hälsa och miljö i fokus

De är nominerade i kategorin Årets Hjärta i Fast Food Awards.

Här är Nobelmenyn

På måndagskvällen var det så dags för Nobelbankett och bakad rotselleri fick spela huvudrollen.

Salladskedja öppnar nytt

Tredje restaurangen i Malmö och tionde etableringen för hälsokedjan som lovar ytterligare tillväxt.

Guldregn över de svenska lagen

Kocklandslaget och ytterligare två lag kommer hem med seger i Culinary World Cup.

Så sålde restaurangerna

Ökning för hotell- och trafiknära restauranger medan omsättning i personalrestauranger backade rejält under tredje kvartalet enligt siffror från Restaurangindex.

Här öppnar Linnea & Basilika

Historiskt låg skörd av matpotatis

Från Vigårda till Mosebacke

Meriterad köksmästare till Södra Teaterns restaurang.

3

Två toppar årets julöl!

RT-Forum har i samarbete med Foodnet provat årets julöl och andra juldrycker - resultatet är två öl är i topp bland många fina brygder.

Systembolaget öppnar utlämningsställe

Här ska nytt koncept för e-handeln testas.

Trio nominerad till Årets Fast Casual

Kale & Crave, Dogfood och Scandwich är nominerade i kategorin Årets Fast Casual i Fast Food Awards 2019.

Sushikedja öppnar nytt

Dansk juice och asiatiskt till Gallerian

Stora utmaningar med ursprungsmärkning av kött och fisk på restaurang

Mindre marginaler - men storleken spelar ingen roll

Sia glass byter vd

Hon tar över på Svenskt Kött

Julskinkan fortsatt ohotad på julbordet

Ny vd på Siljans Chark

Matleveranstjänst till Malmö

Här öppnar Sabis nytt

Han är ny hos Altia

Läppja på GW

Här öppnar It´s Pleat

Här är årets bästa matböcker

Nya matkoncept till Täby centrum

Restaurangkedja säger upp personal

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.129