Konsumenten vill ha mer vitt och grönt på grillen

| Av Maya Saksi | Tipsa redaktionen

Framför allt kvinnor och yngre konsumenter lägger hellre kyckling och grönsaker på grillen medan män över 60 vill ha rött kött.

Om fler unga under 30 handlar grillmaten skulle svenskarna förmodligen få bättre hälsa och ett bättre klimat. Den slutsatsen drar Kronfågel efter att ha undersökt svenskarnas grillvanor med hjälp av YouGov. Fyra av tio ungdomar, 38 procent, i åldern 18 till 29 anger att de helst grillar grönsaker framför något annat, medan endast två av tio av 60-plussarna, 23 procent, tar en sväng förbi grönsaksavdelningen inför grillkvällen.
Tre av tio ungdomar, 30 procent, anger att de gärna skulle grilla kyckling, men bara 23 procent av 60-plussarna säger detsamma.
Dock är det en ökning med sju procentenheter jämfört med förra året när endast 16 procent av 60-plussarna helst grillade kyckling. Förra årets undersökning visade att nästan hälften 49 procent av de svenska männen helst grillade nötkött. I år röstade endast 40 procent på nötkött som favorit. Istället vill de ha mer kyckling och grönsaker. Kvinnorna föredrar kyckling framför korv och hamburgare.


Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Han är årets Pizzabagare

Sommarpizza gav vinst på Pizza-SM

Klart: De går vidare i Pizza-SM

Semifinalen är över på Gastronord – nu väntar final.

De startar Sveriges första bryggeri för energidrycker

Bolaget 13:e Protein import köper småländskt Kopparbergsbryggeri – siktar mot en produktion av minst 20 miljoner burkar om året.

Convinis nya vd ska leda expansion

Mats Palmquist är ny vd för leverantören, som vill växa både i Sverige och internationellt.

Live: Se Pizza-SM här!

Direktsändning direkt från tävlingen på GastroNord.

Coca-cola gick bättre än väntat

Nyhetsbrev

Nu ska alla caféer bli lättillgängliga

Arkiv

Stor norsk pizzakedja tar in svenskt protein

Medalj till Rasta Groups grundare

På måndagen förärades Rasta Groups grundare näringslivsmedalj av Kungliga Patriotiska Sällskapet.

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Burgerkedjan börjar med biokol

Coca-Cola sätter spelare på burken

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

Program GastroNord 24-27 april 2018

Starbucks stänger ner och undervisar

Nedräkning inför Pizza-SM

Butik och restaurang till Kiruna

Sänkt moms gav inte billigare restaurangnota

Fler än fyrtio nya caféer

Maten blir allt grönare

De svenska hushållen blir allt grönare. Dock bara på vardagar, till helgen vill vi fortfarande äta kött.

De öppnar Sveriges längsta salladsbar

De blev årets Convenience-butik

Härnösandsbutik känd för sina semlor vann pris.

Ta en taco när du landar

Juicekedja till Bromma

De har fått nog av duvorna

Foodtruck à la Pontus

Burgerkedjan vill ta över Norden

Ännu en utmanare på nätmatscenen

Napolitansk pizza till Piteå

Efter 45 år – nu lämnar den klassiska korvkiosken Malmö

Beijing8 blir två

Kyparen avskedades – var för ”fransk”

Nu öppnar Jureskogs

Här är de nominerade i Pizza-SM

De öppnar i nytt i Uppsala

McDonalds inför bordsservering

Sänd till en kollega

0.114