23948sdkhjf

Konsumenten vill ha mer vitt och grönt på grillen

| Av Maya Saksi | Tipsa redaktionen

Framför allt kvinnor och yngre konsumenter lägger hellre kyckling och grönsaker på grillen medan män över 60 vill ha rött kött.

Om fler unga under 30 handlar grillmaten skulle svenskarna förmodligen få bättre hälsa och ett bättre klimat. Den slutsatsen drar Kronfågel efter att ha undersökt svenskarnas grillvanor med hjälp av YouGov. Fyra av tio ungdomar, 38 procent, i åldern 18 till 29 anger att de helst grillar grönsaker framför något annat, medan endast två av tio av 60-plussarna, 23 procent, tar en sväng förbi grönsaksavdelningen inför grillkvällen.
Tre av tio ungdomar, 30 procent, anger att de gärna skulle grilla kyckling, men bara 23 procent av 60-plussarna säger detsamma.
Dock är det en ökning med sju procentenheter jämfört med förra året när endast 16 procent av 60-plussarna helst grillade kyckling. Förra årets undersökning visade att nästan hälften 49 procent av de svenska männen helst grillade nötkött. I år röstade endast 40 procent på nötkött som favorit. Istället vill de ha mer kyckling och grönsaker. Kvinnorna föredrar kyckling framför korv och hamburgare.
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ska brygga öl med helt ny robotcell

Hon är Stadshuskällarens nya konditor

Tyskland tog sommelier-guldet

Överraskande vinnare i Sommelier-VM.

Ungas matval styrs av värderingar

Finalisterna i sommelier-VM klara

Innovativa bakverk av Årets bagare 2019

Nyhetsbrev

Här ska Martin & Servera bygga nytt lager

Arkiv

Här är Årets rätt – av Årets kock

Sveriges bästa unga bagare korad

Familjer testar middagar åt Urban Deli

Fredrik Lindfors vidare i Sommelier-VM

Italiensk mat – mest poppis i hela världen

Framtidens mat – så tänkte vi förr och så tänker vi nu

Delicato lanserar "fikabubbel"

Efter sexskandalen – kändiskocken ger nu upp sitt krogimperium

Hamburgerrestauranger utsätter gäster för onödiga risker

Barmästare på ny jazz- och cocktailbar

Kennedy Bakircioglü får egen öl

Efter kritiken: Max avbryter veganmärkningen

Martin & Servera drar ned på plasten

Glitterpizzan har kommit till Sverige

Stockholm Fisk i ny tappning

Invigning av NK:s nya saluhall

Max inför veganmärkning

Poke bowl-koncept växer i Göteborg

Coca-Cola lanserar läsk med biljakt

Ökad tillväxt men stora utmaningar för Mackmyra

Burkvinet är här

Därför valde vertikalodlarna konkurs

Maten spåras på atomnivå

Två gotlänningar toppar Årets unga kock

Nio nya Bastard Burgers-restauranger har växt till tio

Årets Lilly Bollinger-tävling igång

130 år gammalt bageri räddas

Mackmyra behöver pengar

Vigårda till Västerås

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125