Uppgång för svenska krogar, hotellen vinnare

| Av Lisbeth Rauden | Tipsa redaktionen

Hotellrestauranger är den kategori som växer mest enligt SCB:s senaste Restaurangindex. Totalt ökar restaurangernas försäljningsvolym med 0,5 procent under februari 2017 jämfört med samma månad föregående år. Den största uppgången var hotellens restaurangförsäljning, som ökade med 6,3 procent vilket beror på en ökad tillströmning av gäster till hotellen.

Majoriteten av restaurangkategorierna uppvisade positiva försäljningsvolymer under februari månad, lägst utfall hade personalrestauranger med en volymutveckling på -10 procent. Försäljningsutvecklingen i löpande priser för den totala restaurangbranschen ökade med 3,3 procent i februari, jämfört med samma månad föregående år.


Restaurangomsättningen ökade preliminärt med 3,3 procent i februari 2017 jämfört med februari 2016, i volym ökade den med 0,5 procent. Rensat för prisutveckling och kalendereffekt (som kan hänföras till hur dagarna i månaden ligger jämfört med föregående år) ökade omsättningen med 4,1 procent.

VISITA och DLF kommenterar:

Restaurangomsättningen ökade preliminärt med 3,3 procent i februari 2017 jämfört med februari 2016, i volym ökade den med 0,5 procent. Rensat för prisutveckling och kalendereffekt (som kan hänföras till hur dagarna i månaden ligger jämfört med föregående år) ökade omsättningen med 4,1 procent.

Den svaga omsättningstillväxten i volym under februari förklaras till stor del av att det var skottår 2016 och att månaden därmed var en dag längre i fjol. Med hänsyn tagen till det låg tillväxten dock på ungefär samma nivå som i januari. Omsättningstillväxten i volym i januari i år har justerats ned med drygt två procentenheter till 4,2 procent från föregående månad. Tillväxten i omsättningsvolym under årets början har trots detta varit stark i ett historiskt perspektiv. Spridningen i omsättningstillväxt mellan de olika restaurangkategorierna var stor i februari. Hotellens restaurangförsäljning utvecklades mycket starkt under både januari och februari, vilket hänger ihop med en kraftig tillväxt av antalet gäster på de svenska hotellen under samma period. Prisnivån, enligt KPI (restaurang), ökade med nästan 0,3 procent mellan januari 2017 och februari 2017.

Prisnivån på restaurang låg i februari 2,8 procent högre än i februari i fjol . Fortsätter restaurangpriserna att utvecklas i den här takten kan det få negativa konsekvenser på omsättningstillväxten framöver.

Försäljningsutvecklingen för restaurangbranschen, aktuell månad jämfört med samma månad föregående år i procent. Data till och med februari 2017.

* Volymutfallet baseras på omsättningsförändring efter korrigering för prisförändringar. **Jämförelse mellan senaste 12-månadsperiod och samma period föregående år.





Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Onlinepizzas vd kliver av

Jureskog öppnar igen

I oktober öppnar andra restaurangen i det ska som ska bli en snabbmatskedja signerad kocken och krögaren Johan Jureskog.

Han ska lyfta fram estniska smaker

Lagunitas gästar Dogfood

Modemärke startar pop up-nattklubb

Ny hos Poppels

Nyhetsbrev

Växtbaserat på gourmetnivå

Arkiv

Nu nyöppnar Cassi

Oumph till Pizza Hut

Hon vann Lily Bollinger Award

Hanna Eriksson från Köksbaren i Umeå knep vinsten i årets upplaga av sommeliertävlingen.

Uppgifter: Coca-Cola utforskar cannabis-dryck

Färdiglagat à la Operakällaren

Nätverk med hållbara vinnare - här är finalisterna

Hälsingestintan vill ta in mer kapital

Viking Line förlänger med landslaget

Rederiet förlänger samarbetet med Svenska Kocklandslaget och Svenska Juniorlandslaget i ytterligare två år.

De ligger bakom mässa för drycker från Skåne

Lantmännen Cerealia-chef tar över Fairtrade

Cecilia Ceder blir ny vd för Fairtrade Sverige.

Löfbergs nya samarbete del av strategin

Amerikanska Humm Kombucha väljer Löfbergs som säljpartner i Sverige – för rosteriet är det i linje med satsningen på nya affärsområdet Ready to.

Svenska dumplings tar plats i norska butiker

Ett utökat samarbete med Norgesgruppen gör att Beijing 8 får en bredare lansering.

De fick Livsmedelspriset

Årets Arbetsplats – fyra finalistfilmer

Ännu hetare käk längs med vägen

Bensinstationskedjan hottar upp samarbetet med restaurangkonceptet Käk.

Matsvinnsapp i samarbete med stor aktör

Tar veganskt samarbete på blodigt allvar – efter Urban Deli sker bred lansering

Inbromsad tillväxt i restaurangnäringen

Från Copenhagen Plaza till The Lodge

Spendrups sluter upp bakom plaststrategi

Jobb & Karriär
Ny inköpsdirektör på kaffeföretaget

Mikrobryggeri får utökad distribution

Saknad apa dök upp på McDonalds

Svensk ost prisad i Hongkong

Här öppnar Bastard Burgers

Kopparbergs ökar vinsten

Restaurangkedja med tidning

Kafésatsning på gymmet

Scandi Standard investerar i dansk premiumkyckling

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.128