Eat award letar gröna innovatörer

| Av Maya Saksi | Tipsa redaktionen

Nytänkande mat-idéer som bidrar till att lösa framtidens klimat- och hälsoproblem är syftet bakom nya EAT Award.

Målet är att hitta nytänkande mat-idéer som bidrar till att lösa framtidens klimat- och hälsoproblem. Det koras en nationell vinnare i Sverige och en i Norge och en av dessa kommer utses till huvudvinnare inför världens främsta inom mat, hälsa och hållbarhet på EAT Stockholm Food Forum 2017.
Tävlingens huvudvinnare kommer att ta emot en check på 100 000 kronor samt under året ha ett mentormöte med entreprenören Petter Stordalen. Syftet är att ge vinnaren ytterligare förutsättningar att låta sin idé växa och bidra till hållbara lösningar i världen.

– Innovation handlar om kreativitet, att utmana etablerade sanningar och se nya sammanhang och synergier. Matbranschen i hela landet är full av ambitiösa själar som ligger otroligt långt framme när det kommer till att tänka miljö och hållbarhet. Men avståndet till Stockholm avgör ofta huruvida de bästa och grönaste lösningarna kommer fram. Just därför har vi Local EAT Award, s äger Petter Stordalen, ägare av Nordic Choice Hotels, en av medgrundarna till priset.

EAT Foundation är en global stiftelse med fokus på mat, hälsa och hållbarhet.

Local EAT Award lanserades för fyra år sedan eftersom vi anser att innovationer i matsystemet kan bidra till att lösa några av vår tids största utmaningar. Tidigare vinnare har presenterat lösningar som spänner från nya matprodukter, till teknik för matsäkerhet och system för att minska matsvinnet. Små aktörer har stora ideer som kan spela en väsentlig roll i att forma framtidens matsystem och därför gläder vi oss åt att ta emot många spännande bidrag till årets Local EAT Award, säger Gunhild Stordalen, styrelseordförande och grundare av EAT .

Local EAT Award arrangeras av Nordic Choice Hotels’ kedja Quality Hotel, EAT Foundation, Företagarna och norska NHO.


Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Burgerkedjan börjar med biokol

Coca-Cola sätter spelare på burken

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

Program GastroNord 24-27 april 2018

Starbucks stänger ner och undervisar

Nyhetsbrev

Nedräkning inför Pizza-SM

Arkiv

Butik och restaurang till Kiruna

Sänkt moms gav inte billigare restaurangnota

Fler än fyrtio nya caféer

Maten blir allt grönare

De svenska hushållen blir allt grönare. Dock bara på vardagar, till helgen vill vi fortfarande äta kött.

De öppnar Sveriges längsta salladsbar

De blev årets Convenience-butik

Härnösandsbutik känd för sina semlor vann pris.

Ta en taco när du landar

Juicekedja till Bromma

De har fått nog av duvorna

Cafékedja i konkurs

Skånska franchisekedjan är satt i konkurs på egen begäran efter att rekonstruktionen misslyckats.

Foodtruck à la Pontus

Cava, burgare och tapas - Här öppnar fyra nya restauranger

Burgerkedjan vill ta över Norden

Ännu en utmanare på nätmatscenen

Urban Deli stannar på marken

Slutar med flygtransporterad frukt och grönt.

Fyra rätter på fyra minuter på Centralstationen

Snabb avsmakningsmeny i specialbyggd restaurangvagn.

Napolitansk pizza till Piteå

Efter 45 år – nu lämnar den klassiska korvkiosken Malmö

Beijing8 blir två

Kyparen avskedades – var för ”fransk”

Nu öppnar Jureskogs

Här är de nominerade i Pizza-SM

De öppnar i nytt i Uppsala

McDonalds inför bordsservering

Tre ska bli sju -Taku Taku expanderar

Öl från stammen

VM-korv med namn

Ny grön våg på Max

Sushi Yama öppnar nytt i Norrköping

Sänd till en kollega

0.108