Försiktigt ökad försäljning för servicehandeln.

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Servicehandelns försäljning gick framåt under första kvartalet och bäst gick det för snabbmaten.

Servicehandelsindex från Convenience Stores Sweden, tidigare Svensk Servicehandel & Fast Food, visar att försäljningen ökade något för alla delbranscher under årets första kvartal, bäst gick det för Fast Food som ökade med 2,2 procent.

– Året öppnade något trevande med nolltillväxt. Flera branscher hade en svagare inledning än under fjolåret. Samtidigt är det värt att betona att senast vi hade en lika svag Q1-försäljning under 2014 svarade branschen starkt under Q2, säger Bengt Hedlund, vd för Convenience Stores Sweden i ett pressmeddelande.

Samtidigt minskade Minilivs med hela 5,0 procent vilket drog ner hela branschens totala försäljning till minus 0,1 procent

– Minilivs är vanligtvis en bransch där det är svårt att få till lönsamhet men varför försäljningen sjunkit så här pass mycket det har vi inte hunnit analysera ännu, säger Bengt Hedlund vd för Convenience Stores Sweden.

Handlarnas framtidstro ökade dock från 50 till 52 mellan fjärde kvartalet 2016 och första kvartalet 2017. Kedjeaktörerna var mer positiva än de enskilda handlarna med ett nettotal på 75 procent gentemot 28 procent.


Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Han är årets Pizzabagare

Sommarpizza gav vinst på Pizza-SM

Klart: De går vidare i Pizza-SM

Semifinalen är över på Gastronord – nu väntar final.

De startar Sveriges första bryggeri för energidrycker

Bolaget 13:e Protein import köper småländskt Kopparbergsbryggeri – siktar mot en produktion av minst 20 miljoner burkar om året.

Convinis nya vd ska leda expansion

Mats Palmquist är ny vd för leverantören, som vill växa både i Sverige och internationellt.

Live: Se Pizza-SM här!

Direktsändning direkt från tävlingen på GastroNord.

Coca-cola gick bättre än väntat

Nyhetsbrev

Nu ska alla caféer bli lättillgängliga

Arkiv

Stor norsk pizzakedja tar in svenskt protein

Medalj till Rasta Groups grundare

På måndagen förärades Rasta Groups grundare näringslivsmedalj av Kungliga Patriotiska Sällskapet.

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Burgerkedjan börjar med biokol

Coca-Cola sätter spelare på burken

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

Program GastroNord 24-27 april 2018

Starbucks stänger ner och undervisar

Nedräkning inför Pizza-SM

Butik och restaurang till Kiruna

Sänkt moms gav inte billigare restaurangnota

Fler än fyrtio nya caféer

Maten blir allt grönare

De svenska hushållen blir allt grönare. Dock bara på vardagar, till helgen vill vi fortfarande äta kött.

De öppnar Sveriges längsta salladsbar

De blev årets Convenience-butik

Härnösandsbutik känd för sina semlor vann pris.

Ta en taco när du landar

Juicekedja till Bromma

De har fått nog av duvorna

Foodtruck à la Pontus

Burgerkedjan vill ta över Norden

Ännu en utmanare på nätmatscenen

Napolitansk pizza till Piteå

Efter 45 år – nu lämnar den klassiska korvkiosken Malmö

Beijing8 blir två

Kyparen avskedades – var för ”fransk”

Nu öppnar Jureskogs

Här är de nominerade i Pizza-SM

De öppnar i nytt i Uppsala

McDonalds inför bordsservering

Sänd till en kollega

0.113