Max miljökampanjar

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Hamburgerkedjan uppmanar fler i branschen att arbeta för att minska klimatavtrycket och sätter nya mål för klimatsmarta måltider.

Hamburgerkedjan uppmanar snabbmatsbranschen att agera mer klimatsmart i en ny kampanj och sätter samtidigt nya egna mål kring klimatsmarta måltider; att varannan såld måltid 2022 ska innehålla annat än rött kött.
– På mindre än 18 månader har vi tredubblat försäljningen av måltider som inte är rött kött. Gästernas mottagande av gröna burgare har slagit alla våra förväntningar varför vi också har reviderat målet för 2022, säger Kaj Török, kedjans informations- och hållbarhetschef.

Under parollen, och sajten, Rethink Burgers finns, förutom en uppmaning till branschen, även hamburgerkedjans hållbarhetsarbete beskrivet och visar bland annat att antalet gröna måltider på menyn femdubblades i fjol.

Kedjan har 121 restauranger, varav 111 i Sverige och Max Hamburgerrestauranger AB omsatte 2,8 miljarder kronor under 2016 varav 2,6 miljarder kronor i Sverige.



Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Quorns passning till KFC i kycklingkris

Boulebar med ny delägare

Investeringsbolag går in som ny delägare Pied Tanca Group.

KFC har stora kycklingproblem i Storbritannien

Fler än 500 av 900 Kentucky fried chicken-restauranger i landet har tillfälligt stängt på grund av leveransproblem.

Äggröra hos Preem

Snart påbörjas Trocadero-flytten

I maj förra året stod det klart att Spendrups tar över all tillverkning av den klassiska läskedrycken Trocadero. Nu är det snart dags för en av licenstillverkarna att trappa ner – och ersätta produktionen.

Linnea & Basilika öppnar nytt

Nyhetsbrev

De tävlar i Årets bagare

Arkiv

Karma till Storbritannien

Woki in - Satori ut

Efter första etableringen i Göteborg öppnar asiatiska restaurangkonceptet i Malmö i sommar.

Provsmakning inför Food Tech

Sotad ålmal, odlad i Surte, serverades när Food Tech bjöd på en provsmakning inför eventet i mars. Fokus är hur teknik och innovationer ska kunna bidra till framtidens hållbara mat.

Juicekedja till Linden

Sibylla öppnar nytt i Västerås

Käk hos Circle K

Bensinstationskedjan lanserar Petters och Käks ”Håll-käften”-burgare på 295 fullservicestationer i Sverige.

Flygplatsfika hos Arket

Mat viktig del i omdaning av NK

Varuhuset i Stockholm bygger om och ut och lägger också fokus på mat och det dukade bordet.

Fler bagare behövs

Brämhults bantar förpackning

Bowls i Umeå

Tidigare Arla-bageri köps upp igen

Max fortsätter satsa i Norge

Max Burgers har öppnat på Stavanger flygplats. 40 till 50 restauranger ska öppna i Norge inom tio år.

Semmelkriget vill inte ta slut

Har du koll på alla olika varianter inför fettisdagen?

Årets köpmän korade

De plockade hem priser vid Reitan Conveniences årliga riksmöte.

Duni köper förpackningsbolag

Ikea-köttbullarna får ny kompis: Tysk växtlasagne

Möbeljätten fortsätter satsningen på hållbar mat och lanserar en lasagne där proteinet kommer från havre och gula ärter.

Han blir vd för Ingelsta Kalkon

Premiär för Eataly

Gateau till Finland

Rätt musik ökar försäljningen

Food for Progress rekryterar från Krav

Tid för te

Chokladkafé satsar på franchise

Snart dags för Fast Food Awards

Paulig investerar i kaffe-startup

Kafékedja till Sydostasien

E-handel för B2B halkar efter

Sockrets hälsoeffekter ska utredas

Sänd till en kollega

0.203