Max miljökampanjar

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Hamburgerkedjan uppmanar fler i branschen att arbeta för att minska klimatavtrycket och sätter nya mål för klimatsmarta måltider.

Hamburgerkedjan uppmanar snabbmatsbranschen att agera mer klimatsmart i en ny kampanj och sätter samtidigt nya egna mål kring klimatsmarta måltider; att varannan såld måltid 2022 ska innehålla annat än rött kött.
– På mindre än 18 månader har vi tredubblat försäljningen av måltider som inte är rött kött. Gästernas mottagande av gröna burgare har slagit alla våra förväntningar varför vi också har reviderat målet för 2022, säger Kaj Török, kedjans informations- och hållbarhetschef.

Under parollen, och sajten, Rethink Burgers finns, förutom en uppmaning till branschen, även hamburgerkedjans hållbarhetsarbete beskrivet och visar bland annat att antalet gröna måltider på menyn femdubblades i fjol.

Kedjan har 121 restauranger, varav 111 i Sverige och Max Hamburgerrestauranger AB omsatte 2,8 miljarder kronor under 2016 varav 2,6 miljarder kronor i Sverige.



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Onlinepizzas vd kliver av

Jureskog öppnar igen

I oktober öppnar andra restaurangen i det ska som ska bli en snabbmatskedja signerad kocken och krögaren Johan Jureskog.

Han ska lyfta fram estniska smaker

Lagunitas gästar Dogfood

Modemärke startar pop up-nattklubb

Ny hos Poppels

Nyhetsbrev

Växtbaserat på gourmetnivå

Arkiv

Nu nyöppnar Cassi

Oumph till Pizza Hut

Hon vann Lily Bollinger Award

Hanna Eriksson från Köksbaren i Umeå knep vinsten i årets upplaga av sommeliertävlingen.

Uppgifter: Coca-Cola utforskar cannabis-dryck

Färdiglagat à la Operakällaren

Nätverk med hållbara vinnare - här är finalisterna

Hälsingestintan vill ta in mer kapital

Viking Line förlänger med landslaget

Rederiet förlänger samarbetet med Svenska Kocklandslaget och Svenska Juniorlandslaget i ytterligare två år.

De ligger bakom mässa för drycker från Skåne

Lantmännen Cerealia-chef tar över Fairtrade

Cecilia Ceder blir ny vd för Fairtrade Sverige.

Löfbergs nya samarbete del av strategin

Amerikanska Humm Kombucha väljer Löfbergs som säljpartner i Sverige – för rosteriet är det i linje med satsningen på nya affärsområdet Ready to.

Svenska dumplings tar plats i norska butiker

Ett utökat samarbete med Norgesgruppen gör att Beijing 8 får en bredare lansering.

De fick Livsmedelspriset

Årets Arbetsplats – fyra finalistfilmer

Ännu hetare käk längs med vägen

Bensinstationskedjan hottar upp samarbetet med restaurangkonceptet Käk.

Matsvinnsapp i samarbete med stor aktör

Tar veganskt samarbete på blodigt allvar – efter Urban Deli sker bred lansering

Inbromsad tillväxt i restaurangnäringen

Från Copenhagen Plaza till The Lodge

Spendrups sluter upp bakom plaststrategi

Jobb & Karriär
Ny inköpsdirektör på kaffeföretaget

Mikrobryggeri får utökad distribution

Saknad apa dök upp på McDonalds

Svensk ost prisad i Hongkong

Här öppnar Bastard Burgers

Kopparbergs ökar vinsten

Restaurangkedja med tidning

Kafésatsning på gymmet

Scandi Standard investerar i dansk premiumkyckling

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.189