23948sdkhjf

Max miljökampanjar

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Hamburgerkedjan uppmanar fler i branschen att arbeta för att minska klimatavtrycket och sätter nya mål för klimatsmarta måltider.

Hamburgerkedjan uppmanar snabbmatsbranschen att agera mer klimatsmart i en ny kampanj och sätter samtidigt nya egna mål kring klimatsmarta måltider; att varannan såld måltid 2022 ska innehålla annat än rött kött.
– På mindre än 18 månader har vi tredubblat försäljningen av måltider som inte är rött kött. Gästernas mottagande av gröna burgare har slagit alla våra förväntningar varför vi också har reviderat målet för 2022, säger Kaj Török, kedjans informations- och hållbarhetschef.

Under parollen, och sajten, Rethink Burgers finns, förutom en uppmaning till branschen, även hamburgerkedjans hållbarhetsarbete beskrivet och visar bland annat att antalet gröna måltider på menyn femdubblades i fjol.

Kedjan har 121 restauranger, varav 111 i Sverige och Max Hamburgerrestauranger AB omsatte 2,8 miljarder kronor under 2016 varav 2,6 miljarder kronor i Sverige.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ska brygga öl med helt ny robotcell

Hon är Stadshuskällarens nya konditor

Tyskland tog sommelier-guldet

Överraskande vinnare i Sommelier-VM.

Ungas matval styrs av värderingar

Finalisterna i sommelier-VM klara

Innovativa bakverk av Årets bagare 2019

Nyhetsbrev

Här ska Martin & Servera bygga nytt lager

Arkiv

Här är Årets rätt – av Årets kock

Sveriges bästa unga bagare korad

Familjer testar middagar åt Urban Deli

Fredrik Lindfors vidare i Sommelier-VM

Italiensk mat – mest poppis i hela världen

Framtidens mat – så tänkte vi förr och så tänker vi nu

Delicato lanserar "fikabubbel"

Efter sexskandalen – kändiskocken ger nu upp sitt krogimperium

Hamburgerrestauranger utsätter gäster för onödiga risker

Barmästare på ny jazz- och cocktailbar

Kennedy Bakircioglü får egen öl

Efter kritiken: Max avbryter veganmärkningen

Martin & Servera drar ned på plasten

Glitterpizzan har kommit till Sverige

Stockholm Fisk i ny tappning

Invigning av NK:s nya saluhall

Max inför veganmärkning

Poke bowl-koncept växer i Göteborg

Coca-Cola lanserar läsk med biljakt

Ökad tillväxt men stora utmaningar för Mackmyra

Burkvinet är här

Därför valde vertikalodlarna konkurs

Maten spåras på atomnivå

Två gotlänningar toppar Årets unga kock

Nio nya Bastard Burgers-restauranger har växt till tio

Årets Lilly Bollinger-tävling igång

130 år gammalt bageri räddas

Mackmyra behöver pengar

Vigårda till Västerås

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.128