23948sdkhjf

Tar kryddan till högre höjder

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Hälsosammare, bättre för miljön och användarvänligare. Santa Marias kryddsortiment för restauranger och storkök har fått en make-over. Nu relanserar man 172 produkter, introducerar ett helt nytt sortiment utan tillsatt salt och utökar den ekologiska familjen.

Santa Marias nuvarande kryddförpackningar består av en 1-liters plastburk och en 2-liters så kallad Pure pack. Dessa försvinner nu och ersätts av en 1-liters kartong förpackning, kallad Taste pack, med tydliga färgkoder för de olika kategorierna samt fönster för att lätt se innehållet. Och på tal om innehållet - ingredienserna har också varit föremål för förändring.

- Vi har gått igenom och förbättrat samtliga våra produkter med fokus på både smak och hälsa. Med mindre salt, mindre socker och färre tillsatser vill vi inspirera till att laga godare och hälsosammare mat. Vi lanserar dessutom ett helt nytt sortiment utan tillsatt salt så att du kan salta efter tycke och smak, säger Göran Widler, Marketing Manager för Foodservice i World Foods & Flavouring division of Paulig Group.

Santa Maria utökar också det ekologiska kryddsortimentet med Organic Spiskummin och Organic Cayennepeppar.

FSC®-certifierade förpackningar

Den nya förpackningen är producerad med råmaterial från förnybara källor och är FSC certifierad för att säkra att råmaterialet kommer från ansvarsfullt skogsbruk som tar hänsyn till både människor och miljö.

- Att laga mat handlar om att vara en allkonstnär. Vi ska våga mixa nya och klassiska smaker och att samtidigt ha hållbarhet i åtanke. Vi som jobbar med Santa Maria vet att det är en balansakt. Därför letar vi inte bara efter de perfekta kombinationerna och de bästa kryddorna, utan även efter miljövänliga och funktionella förpackningar, berättar Göran Widler.

Görans hylla” ska snygga upp i köket

Göran Widler vill inte bara hjälpa kunderna med bättre produkter. Det ska vara ordning och reda i köket. Han har tillsammans med kollegor skapat” Görans hylla”. Den rymmer 12 taste packs där du med fördel sorterar förpackningarna efter färgkoderna för Kryddor & Örter, Street Food, Tex Mex, BBQ, Asia, India, Ekologiskt och No added salt.

- En kollega och jag skissade lite på hur det kunde bli ordning i kryddhyllan. Nu när vi har finare och estetiskt mer tilltalande förpackningar, som du stolt kan visa upp för gästerna, ska du såklart få lite hjälp på vägen, säger han.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här öppnar Taco Bar restaurang nr 45

Veganskt intresserar på nätet

Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

Espresso House tar in ärtdryck

Nya kocktävlingar ska fånga upp gymnasieelever

Max på offensiven mot fossilbaserad plast

Nyhetsbrev

Potatisdrycksföretag tar in 11 miljoner

Arkiv

Brödernas tredje och fjärde restaurang

Planerar att expandera med 20-talet restauranger.

1

Tre nytillskott i kocklandslaget

Inte en enda kvinna i det Svenska kocklandslaget.

Hon är Ekstedts nya köksmästare

Norska läskproducenten förlorar mot Coca-Cola – igen

Västerbottensost blir dokumentär

Unik sushirestaurang får tillfällig replika i Stockholm

Restaurangchefen för Nadeshiko Sushi öppnar pop up.

Nu rullar kedjan sushi även på Ica

Ska brygga öl med helt ny robotcell

Hon är Stadshuskällarens nya konditor

Tyskland tog sommelier-guldet

Överraskande vinnare i sommelier-VM.

Ungas matval styrs av värderingar

Finalisterna i sommelier-VM klara

Innovativa bakverk av Årets bagare 2019

Här ska Martin & Servera bygga nytt lager

Här är Årets rätt – av Årets kock

Sveriges bästa unga bagare korad

Familjer testar middagar åt Urban Deli

Fredrik Lindfors vidare i Sommelier-VM

Italiensk mat – mest poppis i hela världen

Framtidens mat – så tänkte vi förr och så tänker vi nu

Hamburgerrestauranger utsätter gäster för onödiga risker

Kennedy Bakircioglü får egen öl

Efter kritiken: Max avbryter veganmärkningen

Martin & Servera drar ned på plasten

Stockholm Fisk i ny tappning

Max inför veganmärkning

Poke bowl-koncept växer i Göteborg

Coca-Cola lanserar läsk med biljakt

Ökad tillväxt men stora utmaningar för Mackmyra

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.129