Måltidsbegrepp luckras upp

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Konsultföretaget Marketing Clinic presenterar en ny studie om svenskarnas förändrade måltidsvanor. Den bygger på en kartläggning av 21 000 måltider och lär vara den första i sitt slag.

Frågor som ställs i rapporten Shop and Eat 2017 är Hur äter och dricker vi? Hur förändras våra måltider? Varför väljer vi en viss måltid? Var köper vi maten vi äter? Hur påverkas butiker, restauranger, service och infrastruktur?

Rapporten presenterades på onsdagen i Almedalen av Johan Kaij på Marketing Clinic vid en paneldiskussion med Lennart Schultz, marknadschef på Pressbyrån och Kristina Ossmark, marknadschef på Martin&Servera.

Johan Kaij konstaterar inledningsvis att måltidsbegreppen håller på att luckras upp. Färre anser att frukost är dagens viktigaste mål, en del hoppar över av hälsoskäl, för att minska matintaget.

Lunch har blivit ett ännu mer svävande begrepp än förr. Här har restauranger och dagligvaruhandel på senare år erbjudit allt mer varierade alternativ. Matlådekulturen är stark också i storstäder.

Middag har också definierats om – men barnfamiljerna håller starkare på traditionen att samlas till middag. De som är allra mest liberala är pensionärerna.

Hälsa är en annan stor trend. Men synen har förändrats snabbt. Numera är det färre som går på speciella dieter.

Nu är det mer varierat. Pressbyrån säljer mer korv än någonsin, men korv och öl kan kompenseras med att man springer en mil samma dag.

Johan Kaij berättar att socker är den nya boven - medan fett inte längre är en stor hälsofara i det allmänna medvetandet.

Att äta mer grönt är en trend, som märks över hela restaurangbranschen. Kristina Ossmark framhåller att det finns en enormt ökad efterfrågan på hälsosamma alternativ, inte främst att man undviker kött, utan att man bryr sig om hur köttet och grönsakerna producerats.

18-25-åringar uppger att de gärna vill laga mat från grunden. Mjuka värden är viktiga för yngre.

- Nya måltider ersätter de traditionella. Unga lägger mycket pengar ute. Helt ny krass generation som vill veta vad de äter, de vill ha ärliga varumärken och är snabba på att dissa, säger Kristina Ossmark.



Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

E-handel för B2B halkar efter

Företagskunderna efterfrågar en ökad möjlighet till e-handel men partihandlarna släpar efter.

Produkterna som kan bli ”Årets matbluff”

Fem produkter tävlar om skamligt pris.

Wiggo Wraps expanderar

I vinter öppnar måltidskonceptet fjärde och femte enheten och därefter väntar större expansion för konceptet som blir en wrapkedja.

Sockrets hälsoeffekter ska utredas

Vegme levererar till restaurangkedja

De ska ta tillbaka korvkiosken

Mikael Norberg och Roland "Rolle" Persson är duon bakom nya Korvkultur, ett nytt koncept för gourmetkorv.

Nyhetsbrev

Bakar du Sveriges bästa pizza?

Nu är det dags att anmäla sig till årets upplaga av Pizza-SM.

Arkiv

Domino´s storsatsar

Ska öppna 100 restauranger och butiker i Sverige. Den svenska expansionen ska ledas av en tidigare chef på Scandic Hotels.

Här öppnar Bastard Burgers

I april öppnar hamburgerkedjan i centrala Östersund.

Bjärefågel i samarbete med Tareq Taylor

Tillsammans med kändiskocken lanserar man nytt matkoncept till dagligvaruhandeln.

Här är årets ”udda” semlor

Pinchos med cityetablering

Ikea Food services lanserar globala inköpskriterier

Krav för kycklingproduktion först ut när Ikea Food services lanserar program för hållbart jordbruk.

Klimatutmaningar för kaffeodlarna

Kafékedja till Luleå

Paulig får ny vd

Digital nystart

Finsk tacokedja till Sverige

Beijing8 satsar i Norge

Restaurangnätverk i Umeå

Kommunen har dragit igång restaurangnätverk för arbete med hållbarhets- och miljöfrågor.

Här öppnar KFC

Tex Mex till Eskilstuna

Matsvinnstorg i Söderhallarna

Hon öppnar pop up för minska matsvinnet och delar ut livsmedelsprodukter som annars skulle kastas.

Oumph fick norskt food service-pris

Skärpt straff för matfusk föreslås

Unbakery till NK

Sju produkter står för hälften av matsvinnet

Möte för livsmedelsexport

Sushi Yama till Ica

"En spänstig deg är pizzans själ"

Burgerkedja till Södermalm

Ny chef på Fazer Bageri

KFC hem

Tillbaka på Food for Progress

Brittisk kedja satsar på kaffebar i butiker

Göteborgs mesta kafé

Atria säljer till Sibyllas franchisetagare

Sänd till en kollega

0.297