Måltidsbegrepp luckras upp

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Konsultföretaget Marketing Clinic presenterar en ny studie om svenskarnas förändrade måltidsvanor. Den bygger på en kartläggning av 21 000 måltider och lär vara den första i sitt slag.

Frågor som ställs i rapporten Shop and Eat 2017 är Hur äter och dricker vi? Hur förändras våra måltider? Varför väljer vi en viss måltid? Var köper vi maten vi äter? Hur påverkas butiker, restauranger, service och infrastruktur?

Rapporten presenterades på onsdagen i Almedalen av Johan Kaij på Marketing Clinic vid en paneldiskussion med Lennart Schultz, marknadschef på Pressbyrån och Kristina Ossmark, marknadschef på Martin&Servera.

Johan Kaij konstaterar inledningsvis att måltidsbegreppen håller på att luckras upp. Färre anser att frukost är dagens viktigaste mål, en del hoppar över av hälsoskäl, för att minska matintaget.

Lunch har blivit ett ännu mer svävande begrepp än förr. Här har restauranger och dagligvaruhandel på senare år erbjudit allt mer varierade alternativ. Matlådekulturen är stark också i storstäder.

Middag har också definierats om – men barnfamiljerna håller starkare på traditionen att samlas till middag. De som är allra mest liberala är pensionärerna.

Hälsa är en annan stor trend. Men synen har förändrats snabbt. Numera är det färre som går på speciella dieter.

Nu är det mer varierat. Pressbyrån säljer mer korv än någonsin, men korv och öl kan kompenseras med att man springer en mil samma dag.

Johan Kaij berättar att socker är den nya boven - medan fett inte längre är en stor hälsofara i det allmänna medvetandet.

Att äta mer grönt är en trend, som märks över hela restaurangbranschen. Kristina Ossmark framhåller att det finns en enormt ökad efterfrågan på hälsosamma alternativ, inte främst att man undviker kött, utan att man bryr sig om hur köttet och grönsakerna producerats.

18-25-åringar uppger att de gärna vill laga mat från grunden. Mjuka värden är viktiga för yngre.

- Nya måltider ersätter de traditionella. Unga lägger mycket pengar ute. Helt ny krass generation som vill veta vad de äter, de vill ha ärliga varumärken och är snabba på att dissa, säger Kristina Ossmark.



Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Burgerkedjan börjar med biokol

Coca-Cola sätter spelare på burken

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

Program GastroNord 24-27 april 2018

Starbucks stänger ner och undervisar

Nedräkning inför Pizza-SM

Nyhetsbrev

Butik och restaurang till Kiruna

Arkiv

Sänkt moms gav inte billigare restaurangnota

Fler än fyrtio nya caféer

Maten blir allt grönare

De svenska hushållen blir allt grönare. Dock bara på vardagar, till helgen vill vi fortfarande äta kött.

De öppnar Sveriges längsta salladsbar

De blev årets Convenience-butik

Härnösandsbutik känd för sina semlor vann pris.

Ta en taco när du landar

Juicekedja till Bromma

De har fått nog av duvorna

Cafékedja i konkurs

Skånska franchisekedjan är satt i konkurs på egen begäran efter att rekonstruktionen misslyckats.

Foodtruck à la Pontus

Cava, burgare och tapas - Här öppnar fyra nya restauranger

Burgerkedjan vill ta över Norden

Ännu en utmanare på nätmatscenen

Urban Deli stannar på marken

Slutar med flygtransporterad frukt och grönt.

Fyra rätter på fyra minuter på Centralstationen

Snabb avsmakningsmeny i specialbyggd restaurangvagn.

Napolitansk pizza till Piteå

Napolitansk pizzeria öppnar på Östermalm

Efter 45 år – nu lämnar den klassiska korvkiosken Malmö

Beijing8 blir två

Kyparen avskedades – var för ”fransk”

Nu öppnar Jureskogs

Här är de nominerade i Pizza-SM

De öppnar i nytt i Uppsala

McDonalds inför bordsservering

Tre ska bli sju -Taku Taku expanderar

Öl från stammen

VM-korv med namn

Ny grön våg på Max

Sushi Yama öppnar nytt i Norrköping

Sänd till en kollega

0.162