23948sdkhjf

Måltidsbegrepp luckras upp

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Konsultföretaget Marketing Clinic presenterar en ny studie om svenskarnas förändrade måltidsvanor. Den bygger på en kartläggning av 21 000 måltider och lär vara den första i sitt slag.

Frågor som ställs i rapporten Shop and Eat 2017 är Hur äter och dricker vi? Hur förändras våra måltider? Varför väljer vi en viss måltid? Var köper vi maten vi äter? Hur påverkas butiker, restauranger, service och infrastruktur?

Rapporten presenterades på onsdagen i Almedalen av Johan Kaij på Marketing Clinic vid en paneldiskussion med Lennart Schultz, marknadschef på Pressbyrån och Kristina Ossmark, marknadschef på Martin&Servera.

Johan Kaij konstaterar inledningsvis att måltidsbegreppen håller på att luckras upp. Färre anser att frukost är dagens viktigaste mål, en del hoppar över av hälsoskäl, för att minska matintaget.

Lunch har blivit ett ännu mer svävande begrepp än förr. Här har restauranger och dagligvaruhandel på senare år erbjudit allt mer varierade alternativ. Matlådekulturen är stark också i storstäder.

Middag har också definierats om – men barnfamiljerna håller starkare på traditionen att samlas till middag. De som är allra mest liberala är pensionärerna.

Hälsa är en annan stor trend. Men synen har förändrats snabbt. Numera är det färre som går på speciella dieter.

Nu är det mer varierat. Pressbyrån säljer mer korv än någonsin, men korv och öl kan kompenseras med att man springer en mil samma dag.

Johan Kaij berättar att socker är den nya boven - medan fett inte längre är en stor hälsofara i det allmänna medvetandet.

Att äta mer grönt är en trend, som märks över hela restaurangbranschen. Kristina Ossmark framhåller att det finns en enormt ökad efterfrågan på hälsosamma alternativ, inte främst att man undviker kött, utan att man bryr sig om hur köttet och grönsakerna producerats.

18-25-åringar uppger att de gärna vill laga mat från grunden. Mjuka värden är viktiga för yngre.

- Nya måltider ersätter de traditionella. Unga lägger mycket pengar ute. Helt ny krass generation som vill veta vad de äter, de vill ha ärliga varumärken och är snabba på att dissa, säger Kristina Ossmark.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så sålde restaurangerna

Ökning för hotell- och trafiknära restauranger medan omsättning i personalrestauranger backade rejält under tredje kvartalet enligt siffror från Restaurangindex.

Här öppnar Linnea & Basilika

Historiskt låg skörd av matpotatis

Från Vigårda till Mosebacke

Meriterad köksmästare till Södra Teaterns restaurang.

Guldregn över de svenska lagen

Kocklandslaget och ytterligare två lag kommer hem med seger i Culinary World Cup.

Systembolaget öppnar utlämningsställe

Här ska nytt koncept för e-handeln testas.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger i veckan (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Trio nominerad till Årets Fast Casual

Kale & Crave, Dogfood och Scandwich är nominerade i kategorin Årets Fast Casual i Fast Food Awards 2019.

Arkiv

Sushikedja öppnar nytt

Dansk juice och asiatiskt till Gallerian

Stora utmaningar med ursprungsmärkning av kött och fisk på restaurang

Mindre marginaler - men storleken spelar ingen roll

Inspirerat av spanska saluhallar

Matverk Närke 2019 vanns av sBread

"När svinn blir win och botten blir toppen"

Kock och konditor laddar inför Nobelfest

Daniel Roos är Nobelkonditor för femte gången. Han gör middagen tillsammans med Tom Sjöstedt som är Nobelkock för andra året.

Sia glass byter vd

De sätter guldkant på fikastunden

Ett 50-talskafé, ett konditori med franska förtecken och anrikt Stockholmskafé är nominerade i kategorin Årets Coffee Shop.

Crêperie till galleria

Från OKQ8 till Fazer Food Services Sverige

Hon är ny kommunikationsdirektör hos måltidsleverantören.

Gateau gästar H&M

Fazerägt hantverksbageri öppnar pop up i modekoncernens inredningsbutiker i december.

Fortsatt höga konkurstal inom hotell- och restaurangbranschen

Från Sturehof till Taverna Brillo

Hon byter jobb inom Svenska Brasserier och blir restaurangchef på restaurangen vid Stureplan.

Hotell ingår samarbete med Foodloopz

Så ska Clarion Hotel Stockholm minska matsvinnet.

Hon tar över på Svenskt Kött

Julskinkan fortsatt ohotad på julbordet

Ny vd på Siljans Chark

Matleveranstjänst till Malmö

Här öppnar Sabis nytt

Han är ny hos Altia

Läppja på GW

Här öppnar It´s Pleat

Här är årets bästa matböcker

Nya matkoncept till Täby centrum

Restaurangkedja säger upp personal

Orkla lägger bud på Kotipizza

Götgatsbacken för burgerkedja

Wallmans Group tappar vd

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.178