Svenskar vill äta svenskt på snabbmatställen

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Under årets Almedalsvecka presenterade Svensk Fågel en undersökning om svensk kyckling-konsumtion.

– Det finns en stark vilja hos svenska konsumenter att äta svensk kyckling, säger Svensk Fågels vd Maria Donis.

I Svensk Fågels intervjuundersökning svarade 80 procent av de tillfrågade att de helst vill äta svensk kyckling. Det beror på att man har större förtroende för  djurhållning och slaktmetoder och att svenska kycklingar får mindre antibiotika.

Undersökningen visar dock att de flesta snabbmatsrestaurangen främst serverar kyckling från Danmark, Tyskland, Lettland och Thailand.

Däremot verkar det vara få konsumenter som aktivt frågar varifrån kycklingen på resaurangen kommer.

Vid presentationen deltog skolmatsforskaren Marie Lange. Hon berättade att många skolor, främst på gymnasienivå saknar skolmatsalar och därför ger ungdomarna matkuponger som de kan köpa lunch för.

– I en del skolor bestämmer rektorerna att kupongerna endast ska gälla på exempelvis Max hamburgare, och inte på McDonalds. Orsaken är att Max hamburgare främst använder svenska och mer närproducerade råvaror, säger hon.

Matvisionären Maria Masoomi deltog också i debatten. Hon propagerar för att konsumenterna ska lära sig mer om råvaror och våga fråga och ställa krav även på snabbmatsrestaurangen.



Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Produkterna som kan bli ”Årets matbluff”

Fem produkter tävlar om skamligt pris.

Wiggo Wraps expanderar

I vinter öppnar måltidskonceptet fjärde och femte enheten och därefter väntar större expansion för konceptet som blir en wrapkedja.

Sockrets hälsoeffekter ska utredas

Vegme levererar till restaurangkedja

De ska ta tillbaka korvkiosken

Mikael Norberg och Roland "Rolle" Persson är duon bakom nya Korvkultur, ett nytt koncept för gourmetkorv.

Bakar du Sveriges bästa pizza?

Nu är det dags att anmäla sig till årets upplaga av Pizza-SM.

Nyhetsbrev

Domino´s storsatsar

Ska öppna 100 restauranger och butiker i Sverige. Den svenska expansionen ska ledas av en tidigare chef på Scandic Hotels.

Arkiv

Här öppnar Bastard Burgers

I april öppnar hamburgerkedjan i centrala Östersund.

Bjärefågel i samarbete med Tareq Taylor

Tillsammans med kändiskocken lanserar man nytt matkoncept till dagligvaruhandeln.

Här är årets ”udda” semlor

Pinchos med cityetablering

Ikea Food services lanserar globala inköpskriterier

Krav för kycklingproduktion först ut när Ikea Food services lanserar program för hållbart jordbruk.

Klimatutmaningar för kaffeodlarna

Kafékedja till Luleå

Paulig får ny vd

Digital nystart

Finsk tacokedja till Sverige

Beijing8 satsar i Norge

Restaurangnätverk i Umeå

Kommunen har dragit igång restaurangnätverk för arbete med hållbarhets- och miljöfrågor.

Här öppnar KFC

Tex Mex till Eskilstuna

Matsvinnstorg i Söderhallarna

Hon öppnar pop up för minska matsvinnet och delar ut livsmedelsprodukter som annars skulle kastas.

Oumph fick norskt food service-pris

Skärpt straff för matfusk föreslås

Unbakery till NK

"En spänstig deg är pizzans själ"

Sju produkter står för hälften av matsvinnet

Möte för livsmedelsexport

Sushi Yama till Ica

Burgerkedja till Södermalm

Ny chef på Fazer Bageri

KFC hem

Tillbaka på Food for Progress

Brittisk kedja satsar på kaffebar i butiker

Göteborgs mesta kafé

Atria säljer till Sibyllas franchisetagare

Harrys till Eslöv

Sänd till en kollega

0.202