23948sdkhjf

Svenskar vill äta svenskt på snabbmatställen

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Under årets Almedalsvecka presenterade Svensk Fågel en undersökning om svensk kyckling-konsumtion.

– Det finns en stark vilja hos svenska konsumenter att äta svensk kyckling, säger Svensk Fågels vd Maria Donis.

I Svensk Fågels intervjuundersökning svarade 80 procent av de tillfrågade att de helst vill äta svensk kyckling. Det beror på att man har större förtroende för  djurhållning och slaktmetoder och att svenska kycklingar får mindre antibiotika.

Undersökningen visar dock att de flesta snabbmatsrestaurangen främst serverar kyckling från Danmark, Tyskland, Lettland och Thailand.

Däremot verkar det vara få konsumenter som aktivt frågar varifrån kycklingen på resaurangen kommer.

Vid presentationen deltog skolmatsforskaren Marie Lange. Hon berättade att många skolor, främst på gymnasienivå saknar skolmatsalar och därför ger ungdomarna matkuponger som de kan köpa lunch för.

– I en del skolor bestämmer rektorerna att kupongerna endast ska gälla på exempelvis Max hamburgare, och inte på McDonalds. Orsaken är att Max hamburgare främst använder svenska och mer närproducerade råvaror, säger hon.

Matvisionären Maria Masoomi deltog också i debatten. Hon propagerar för att konsumenterna ska lära sig mer om råvaror och våga fråga och ställa krav även på snabbmatsrestaurangen.



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Matleveranstjänst till Göteborg

De deltar i Nordic Organic Food Fair-mässan

De visar upp trender inom ekologisk mat på Malmömässan.

Han öppnar i Teatern

Matscen får tillskott av mer veganskt.

Ölbrist i klimatförändringarnas spår

Förutom brist på den populära rusdrycken väntas även priserna stiga.

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

Da Matteo med orangeri

Nyhetsbrev

Norsk läsk byter namn efter påtryckningar

Arkiv

Rosen blir Quan

Dansk startup ska utmana restaurangerna

Bagerikedja mer innehållstransparenta

Sibylla där två vägar möts

Ny franchisetagare räknar med att 20 000 fordon varav mycket ren yrkestrafik ska borga för gott gästunderlag.

Kock i matkassesamarbete

Livsmedelsverket stoppar försäljning av 52 ton nuggets

Frantzén öppnar i Astoria

Öppnar brasseri i tidigare biograf på Nybrogatan i Stockholm.

Årets konditor mest nöjd med desserten

Nääs Fabrikers konditor Disa Molin gick segrande ur striden.

Vann med havsabborre

Tog hem europeisk tävling för kockar inom mötesindustrin, Copper Skillet.

Bro Burger öppnar nytt

Två gånger gästspel

Renässans för kålroten

Här växer Max - öppnar fjärde restaurangen i Örebro

Burgerkedja på offensiven

De kan vinna Utstickarpriset 2018

Urban Deli snor ny vd från Ica

Axfoods-bolaget Urban Deli rekryterar Icas affärsområdeschef för färskvaror. ”Tar med mig mycket kunskap.”

Explosionen: Öppnar 104 butiker

Sju till nio butiker i veckan öppnas när kedjan nu sätter igång en enorm butiksexpansion för att konkurrera med restauranger och dagligvaruhandel. ”De har nog inte insett hur farliga vi blir”.

Sju miljoner bullar under en dag

Årets Fjällkock korad

Framtidslöfte - bästa commis utsedd

De vann för hållbarhetsarbete

Han är ny vd för Södra Teatern

Långa köer kostar 16,4 miljarder

Så ska Max minska klimatutsläppen

Växtbaserat på gourmetnivå

Oumph till Pizza Hut

Färdiglagat à la Operakällaren

Årets Arbetsplats – fyra finalistfilmer

Inbromsad tillväxt i restaurangnäringen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.147