23948sdkhjf

Så ska Rootfruit Scandinavia nå lönsamhet

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Chipstillverkare lanserade nya produkter under andra kvartalet vilket tynger resultatet som blev negativt.

Under andra kvartalet, april till juni, uppgick nettoomsättningen till 9,2 miljoner (7, 8) kronor vilket motsvarar en tillväxt om 17 procent. Bruttoresultatet uppgick till 4, 6 miljoner (4,1 ).

Rörelseresultatet och resulatet före skatt, -1, 0 miljoner, blev negativt vilket bolaget uppger har att göra med stora kostnader för marknadsföring och sälj av nya produkter som nu börjat distribueras via de större kedjorna.

Under årets första halvår omsatte bolaget 17, 8 miljoner vilket var en ökning med drygt 2 miljoner kronor jämfört med i fjol. Även för första halvåret blev resultatet nagativt och landade på före skatt på -1, 5 miljoner kronor.

Efter kvartalets slut har bolaget presenterat chipsnyheten Gårdschips Cheddar som lanseras under september 2017. Därtill väntar som Fri Köpenskap tidigare skrivit om vd-byte för bolaget då Thomas Lindström tillträder 1 september. Enligt rapporten har tredje kvartalet påbörjats tillfredsställande och nu ska lönsamhet nås genom mer än fördubblad produktionskapacitet, ett nytt starkt säljkårssamarbete med Pladis samt lägre investeringnivå. Försäljningen väntas öka 10 till 20 procent på helåret. Därtill ska företaget jobba vidare med förpackningsdesign och emballagematerialet för att optimera hyllorna för handeln.



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Matleveranstjänst till Göteborg

De deltar i Nordic Organic Food Fair-mässan

De visar upp trender inom ekologisk mat på Malmömässan.

Han öppnar i Teatern

Matscen får tillskott av mer veganskt.

Ölbrist i klimatförändringarnas spår

Förutom brist på den populära rusdrycken väntas även priserna stiga.

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

Da Matteo med orangeri

Nyhetsbrev

Norsk läsk byter namn efter påtryckningar

Arkiv

Rosen blir Quan

Dansk startup ska utmana restaurangerna

Bagerikedja mer innehållstransparenta

Sibylla där två vägar möts

Ny franchisetagare räknar med att 20 000 fordon varav mycket ren yrkestrafik ska borga för gott gästunderlag.

Kock i matkassesamarbete

Livsmedelsverket stoppar försäljning av 52 ton nuggets

Frantzén öppnar i Astoria

Öppnar brasseri i tidigare biograf på Nybrogatan i Stockholm.

Årets konditor mest nöjd med desserten

Nääs Fabrikers konditor Disa Molin gick segrande ur striden.

Vann med havsabborre

Tog hem europeisk tävling för kockar inom mötesindustrin, Copper Skillet.

Bro Burger öppnar nytt

Två gånger gästspel

Renässans för kålroten

Här växer Max - öppnar fjärde restaurangen i Örebro

Burgerkedja på offensiven

De kan vinna Utstickarpriset 2018

Urban Deli snor ny vd från Ica

Axfoods-bolaget Urban Deli rekryterar Icas affärsområdeschef för färskvaror. ”Tar med mig mycket kunskap.”

Explosionen: Öppnar 104 butiker

Sju till nio butiker i veckan öppnas när kedjan nu sätter igång en enorm butiksexpansion för att konkurrera med restauranger och dagligvaruhandel. ”De har nog inte insett hur farliga vi blir”.

Sju miljoner bullar under en dag

Årets Fjällkock korad

Framtidslöfte - bästa commis utsedd

De vann för hållbarhetsarbete

Han är ny vd för Södra Teatern

Långa köer kostar 16,4 miljarder

Så ska Max minska klimatutsläppen

Växtbaserat på gourmetnivå

Oumph till Pizza Hut

Färdiglagat à la Operakällaren

Årets Arbetsplats – fyra finalistfilmer

Inbromsad tillväxt i restaurangnäringen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.198