Så ska Rootfruit Scandinavia nå lönsamhet

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Chipstillverkare lanserade nya produkter under andra kvartalet vilket tynger resultatet som blev negativt.

Under andra kvartalet, april till juni, uppgick nettoomsättningen till 9,2 miljoner (7, 8) kronor vilket motsvarar en tillväxt om 17 procent. Bruttoresultatet uppgick till 4, 6 miljoner (4,1 ).

Rörelseresultatet och resulatet före skatt, -1, 0 miljoner, blev negativt vilket bolaget uppger har att göra med stora kostnader för marknadsföring och sälj av nya produkter som nu börjat distribueras via de större kedjorna.

Under årets första halvår omsatte bolaget 17, 8 miljoner vilket var en ökning med drygt 2 miljoner kronor jämfört med i fjol. Även för första halvåret blev resultatet nagativt och landade på före skatt på -1, 5 miljoner kronor.

Efter kvartalets slut har bolaget presenterat chipsnyheten Gårdschips Cheddar som lanseras under september 2017. Därtill väntar som Fri Köpenskap tidigare skrivit om vd-byte för bolaget då Thomas Lindström tillträder 1 september. Enligt rapporten har tredje kvartalet påbörjats tillfredsställande och nu ska lönsamhet nås genom mer än fördubblad produktionskapacitet, ett nytt starkt säljkårssamarbete med Pladis samt lägre investeringnivå. Försäljningen väntas öka 10 till 20 procent på helåret. Därtill ska företaget jobba vidare med förpackningsdesign och emballagematerialet för att optimera hyllorna för handeln.



Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Wayne´s Coffe till Oman

Efter Saudiarabien och Jordanien följer Oman för det svenska kafékonceptet.

O`Learys till nya marknader

Franchisekedjan öppnar första restaurang på Island i höst och i vår i Baltikum.

Nypremiär för Sibylla

Restaurangen i Viksjö nyöppnar i veckan.

Nu öppnar Gast

Teamet bakom Snickarbacken 7 och Kaffeverket har öppnat nytt vid Spökparken i Stockholm.

Food for Progress rekryterar ny chef

Han kampanjar för Orkla

Livsmedelsjätten fortsätter arbetet mot mobbning i samarbete med Friends.

Han är ny chef hos Lantmännen

Arkiv

Nu kommer årets rosa produkter

O´Learys till Kungälv

Restaurangkedjan öppnar i Kongahälla shopping.

Nu lanseras Södertäljerullen

Kocken Mathias Dahlgren har tillsammans med lokal livsmedelsföretag och projektet Matlust tagit fram en ny maträtt.

Max till Strägnäs

Hamburgerkedjan öppnar i Strängnäs 2019.

Mer mjölkfritt hos Vapiano

Algföretaget knep årets Livsmedelspris

Svensk Fågel i snabbmatsutspel

Clock får nytt liv – igen

Finalisterna i Årets Arbetsplats 2017 utsedda

Här är företagen som tävlar om krogföretagens nya superpris.

Svenskt kaffe till Kanada

Det familjeägda kafferosteriet Löfbergs bildar ett dotterbolag i Kanada.

Ny chef till Arla

Orkla skapar dryckescentrum

Kungen av streetfood

Han tog hem segern i foodtruck-tävling med vegorätt.

Samma deg - ny form

Fortsatt besvikelse för livsmedelsproducenterna

Hornstull med ny dryckesdestination

Soda Nation expanderar på Södermalm med ny butik.

PIZZA-SM Han bakar Sveriges bästa pizza

Wisam Gharzoul från Vezzo Bar e Ristorante i Östersund gick segrande ur striden när finalen av Pizza-SM avgjordes i Göteborg på torsdagen. Årets vinnare menar att pizza ska kännas bra för mage och själ.

Vd-byte hos Duni

Snabbmatsklassiker till Luleå

Kafékedjan lanserar espressokapslar

Reitan snabbar upp digitalt

Reitan väljer buräggsfritt

McDonald's till Ulricehamn

Karma för konferensjätte

Framtidens läskflaska är gjord av trä

Amazon vill sälja ofryst färdigmat

Restaurangerna ökade under juni

Godis kan klassas som nyttigt

Coop öppnar butik med enbart snacks

Sänd till en kollega

0.161