Så ska Rootfruit Scandinavia nå lönsamhet

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Chipstillverkare lanserade nya produkter under andra kvartalet vilket tynger resultatet som blev negativt.

Under andra kvartalet, april till juni, uppgick nettoomsättningen till 9,2 miljoner (7, 8) kronor vilket motsvarar en tillväxt om 17 procent. Bruttoresultatet uppgick till 4, 6 miljoner (4,1 ).

Rörelseresultatet och resulatet före skatt, -1, 0 miljoner, blev negativt vilket bolaget uppger har att göra med stora kostnader för marknadsföring och sälj av nya produkter som nu börjat distribueras via de större kedjorna.

Under årets första halvår omsatte bolaget 17, 8 miljoner vilket var en ökning med drygt 2 miljoner kronor jämfört med i fjol. Även för första halvåret blev resultatet nagativt och landade på före skatt på -1, 5 miljoner kronor.

Efter kvartalets slut har bolaget presenterat chipsnyheten Gårdschips Cheddar som lanseras under september 2017. Därtill väntar som Fri Köpenskap tidigare skrivit om vd-byte för bolaget då Thomas Lindström tillträder 1 september. Enligt rapporten har tredje kvartalet påbörjats tillfredsställande och nu ska lönsamhet nås genom mer än fördubblad produktionskapacitet, ett nytt starkt säljkårssamarbete med Pladis samt lägre investeringnivå. Försäljningen väntas öka 10 till 20 procent på helåret. Därtill ska företaget jobba vidare med förpackningsdesign och emballagematerialet för att optimera hyllorna för handeln.



Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Produkterna som kan bli ”Årets matbluff”

Fem produkter tävlar om skamligt pris.

Wiggo Wraps expanderar

I vinter öppnar måltidskonceptet fjärde och femte enheten och därefter väntar större expansion för konceptet som blir en wrapkedja.

Sockrets hälsoeffekter ska utredas

Vegme levererar till restaurangkedja

De ska ta tillbaka korvkiosken

Mikael Norberg och Roland "Rolle" Persson är duon bakom nya Korvkultur, ett nytt koncept för gourmetkorv.

Bakar du Sveriges bästa pizza?

Nu är det dags att anmäla sig till årets upplaga av Pizza-SM.

Nyhetsbrev

Domino´s storsatsar

Ska öppna 100 restauranger och butiker i Sverige. Den svenska expansionen ska ledas av en tidigare chef på Scandic Hotels.

Arkiv

Här öppnar Bastard Burgers

I april öppnar hamburgerkedjan i centrala Östersund.

Bjärefågel i samarbete med Tareq Taylor

Tillsammans med kändiskocken lanserar man nytt matkoncept till dagligvaruhandeln.

"En spänstig deg är pizzans själ"

Här är årets ”udda” semlor

Pinchos med cityetablering

Ikea Food services lanserar globala inköpskriterier

Krav för kycklingproduktion först ut när Ikea Food services lanserar program för hållbart jordbruk.

Klimatutmaningar för kaffeodlarna

Kafékedja till Luleå

Paulig får ny vd

Digital nystart

Finsk tacokedja till Sverige

Beijing8 satsar i Norge

Restaurangnätverk i Umeå

Kommunen har dragit igång restaurangnätverk för arbete med hållbarhets- och miljöfrågor.

Här öppnar KFC

Tex Mex till Eskilstuna

Matsvinnstorg i Söderhallarna

Hon öppnar pop up för minska matsvinnet och delar ut livsmedelsprodukter som annars skulle kastas.

Oumph fick norskt food service-pris

Skärpt straff för matfusk föreslås

Unbakery till NK

Sju produkter står för hälften av matsvinnet

Möte för livsmedelsexport

Sushi Yama till Ica

Burgerkedja till Södermalm

Ny chef på Fazer Bageri

KFC hem

Tillbaka på Food for Progress

Brittisk kedja satsar på kaffebar i butiker

Göteborgs mesta kafé

Atria säljer till Sibyllas franchisetagare

Harrys till Eslöv

Sänd till en kollega

0.2