Fortsatt besvikelse för livsmedelsproducenterna

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Andra kvartalet gick trögt med kraftigt minskad lönsamhet.

Första halvan av 2017 har varit något av en besvikelse för svenska livsmedelsproducenter, trenden från första kvartalet med ökad försäljning och investeringar men minskad lönsamhet fortsatte oförminskat, det går att läsa i Livsmedelsföretagens konjunkturbrev.

Den största bidragande faktorn till den bristande lönsamheten är att råvarukostnaderna fortsatte att öka, om än något mindre än under första kvartalet och till skillnad från många andra branscher kompenseras dessa förluster i långsammare takt med prishöjningar.

Exporten var dock även under det andra kvartalet en källa till glädje då den positivt avvek från index med 60 enheter och totalt uppgick exportvärdet, fisk exkluderat, till 23 miljarder kronor.

Även ekologisk mat gick framåt, om än något mindre än tidigare och företagen uppger att tillväxten på det området begränsas av brist på råvaror. 90 procent av företagen har idag, eller ämnar i närtid införa, ekologiska produkter i sina sortimentet.

Konjunkturbrevet lyfter även fram att automatisering av produktionen är på de flesta företags lista över satsningar, 85 procent vill automatisera och 79 procent vill robotisera sin produktion.



Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Veganska produktionen samlas i Eslöv

Atria med ny vd

Han kliver på som vd för Atrias svenska verksamhet och har rekryterats från de egna leden.

Maten är vinnare i citykärnan

Stadskärnorna förändras inte så mycket - men det gör innehållet.

Livsmedelsföretagen brister i plastkunskap

Kafékedja till Baronen

Repövning på hamburgerkedja

Nyhetsbrev

Prego med sushi

Arkiv

Norsk pizza till Söder

Polarbröd skickar brödet på tåget

OK satsar på ”Den vilda kocken”

OK Västerbotten plockar in ett lokalproducerat koncept från ”Den vilda kocken” till flera av sina stationer i länet.

Träningshajpen skapar nya mellanmål

Kedjorna vill se lagstiftning om energidryck

Kiosk med nytt namn

Webhallen får kafébesök

Ny vd för McDonald´s Norden

Han är ny vd för restaurangkedjan i Norden. Därtill har restaurangkoncernen en ny finanschef.

Rasta förvärvar Gastropub

Menigo tar in ny affärsområdesdirektör

Restaurangkedjor till Söder

De öppnar i nya Söder, tidigare Söderpunkten, i Helsingborg.

Pinchos vd en vinnare

Risifrutti drar ned på sockret

Stationspris till Rondellen

Malmökafé prisat

För kunden i farten

Mindre mjölsäckar - bättre arbetsmiljö

Arbetsförhållande för anställda inom bagerier och konditorier ska underlättas med nya lättare mjölsäckar. Säckarnas vikt är lägre än branschstandard.

Medelhavshetta lyfter Coca-Cola

Max kan vinna åtråvärt hederspris

Premiär för Coops saluhall – på nätet

Fazer förvärvar Froosh

Pinchos-grundare i entreprenörstävling

Johan & Nyström till Göteborg

Med Oumph hos Whole foods

Två nya medlemmar i Kött- och charkföretagen

Bensinstationskedja med ny vd

Chefsduo lämnar McDonald´s

Högt förtroende för livsmedelsindustrin

Juicekoncept till Femman

Sänd till en kollega

0.212