Svenskt kaffe till Kanada

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Det familjeägda kafferosteriet Löfbergs bildar ett dotterbolag i Kanada.

- Ett naturligt steg eftersom vi redan säljer kaffe till drygt 3 000 enheter i Kanada. Vi ökar servicegraden, samtidigt kan vi fånga upp nya affärsmöjligheter på ett bättre sätt, säger Lars Appelqvist, vd på Löfbergs.

Löfbergs kanadensiska bolag kommer att ha sin bas i Toronto. Fokus ligger på försäljning och service till kafémarknaden, bland annat till  drivmedelskedjan Cirkle K.

- Vi jobbar redan med Cirkle K i Sverige och en rad andra europeiska länder, och är naturligtvis glada över att de vill ha med oss när de utvecklar kaffelösningen på sina enheter i Kanada också. Det är stort för ett familjeägt kafferosteri från Karlstad, säger Lars Appelqvist.

Växer utomlands
Löfbergs utlandssatsning tog fart 1993 när företaget började exportera kaffe till Baltikum. Sedan dess har det familjeägda kafferosteriet fortsatt växa utomlands genom etableringar och förvärv.

- Utlandssatsningarna är en viktig del av vår tillväxtstrategi. Målsättningen är att öka volymen med 50 procent mellan 2015 och 2020, säger Lars Appelqvist.

Idag är Löfbergs aktiva på ett tiotal marknader, med egna bolag i Sverige, Norge, Danmark, Lettland, England – och Kanada. Drygt 40 procent av Löfbergs kaffe säljs utanför Sverige.

Karlstad är basen
Löfbergs omsätter 1,8 miljarder kronor och har sitt huvudkontor i Karlstad, där även det mesta av Löfbergs kaffe produceras. Nyligen investerade Löfbergs drygt 100 miljoner kronor i ett nytt höglager i Karlstad, en satsning som är tänkt att underlätta fortsatt expansion i Sverige och utomlands.



Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Veganska produktionen samlas i Eslöv

Atria med ny vd

Han kliver på som vd för Atrias svenska verksamhet och har rekryterats från de egna leden.

Maten är vinnare i citykärnan

Stadskärnorna förändras inte så mycket - men det gör innehållet.

Livsmedelsföretagen brister i plastkunskap

Kafékedja till Baronen

Repövning på hamburgerkedja

Nyhetsbrev

Prego med sushi

Arkiv

Norsk pizza till Söder

Polarbröd skickar brödet på tåget

OK satsar på ”Den vilda kocken”

OK Västerbotten plockar in ett lokalproducerat koncept från ”Den vilda kocken” till flera av sina stationer i länet.

Träningshajpen skapar nya mellanmål

Kedjorna vill se lagstiftning om energidryck

Kiosk med nytt namn

Webhallen får kafébesök

Ny vd för McDonald´s Norden

Han är ny vd för restaurangkedjan i Norden. Därtill har restaurangkoncernen en ny finanschef.

Rasta förvärvar Gastropub

Menigo tar in ny affärsområdesdirektör

Restaurangkedjor till Söder

De öppnar i nya Söder, tidigare Söderpunkten, i Helsingborg.

Pinchos vd en vinnare

Risifrutti drar ned på sockret

Stationspris till Rondellen

Malmökafé prisat

För kunden i farten

Mindre mjölsäckar - bättre arbetsmiljö

Arbetsförhållande för anställda inom bagerier och konditorier ska underlättas med nya lättare mjölsäckar. Säckarnas vikt är lägre än branschstandard.

Medelhavshetta lyfter Coca-Cola

Max kan vinna åtråvärt hederspris

Premiär för Coops saluhall – på nätet

Fazer förvärvar Froosh

Pinchos-grundare i entreprenörstävling

Johan & Nyström till Göteborg

Med Oumph hos Whole foods

Två nya medlemmar i Kött- och charkföretagen

Bensinstationskedja med ny vd

Chefsduo lämnar McDonald´s

Högt förtroende för livsmedelsindustrin

Juicekoncept till Femman

Sänd till en kollega

0.239