23948sdkhjf

Svensk Fågel i snabbmatsutspel

Branschorganisation vill se mer svensk kyckling i svenska snabbmatsrestaurangers menyer.

Branschorganisationen Svensk Fågel vill se mer kyckling av svenskt ursprung  i snabbmatkedjornas menyer. Enligt organisationen serverar en majoritet av kedjorna i dag importerade alternativ och menar att kycklingen ofta har sitt urprung i länder där kraven på djurskydd, arbetsförhållanden och antibiotikaanvändning är betydligt lägre än i Sverige.

Kyckling marknadsförs ofta som snabbmatskedjornas hälsosamma alternativ vilket kan kännas missvisande när det uppdagas att kycklingen importerats. I många länder är antibiotikabehandling i kycklingflockar mycket hög och mer vanligt än ovanligt. I vissa delar av världen förekommer också näbbtrimning hos hönsen till kycklingarna och fåglarna föds upp i bur. Inget av detta är lagligt i Sverige och det är viktigt med transparens så att konsumenter kan göra medvetna val, säger Maria Donis vd på Svensk Fågel.

Enligt en undersökning som branschorgnisationen låtit genomföra så serverar Espresso House, Max Burgers och Wayne’s Coffee till 100 procent svensk kyckling. Max Burgers råvara är svensk men förädlas i Danmark. Subway eller Joe & the Juice serverar kyckling från Thailand.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.407