Clock får nytt liv – igen

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Den från början statliga hamburgerkedjan har sedan starten på 1970-talet bytt ägare flertalet gånger. Nu planeras varumärket återigen att lanseras.

Camila Moliis, bosatt i Härnösand, har köpt varumärket Clock och planerar att utveckla ett franchisekoncept för att på nytt konkurrera med de stora hamburgerkedjorna, skriver Sundsvalls Tidning.

Först vill man etablera Clock i hemstaden, för att senare försöka sprida restauranger över landet.

Enligt tidningen rör det sig den här gången om ett nytt koncept – restaurangen som man planerar öppna ska nämligen både vara en hamburgerbar och ett coffee house, säger varumärkets nya ägare till Sundsvalls Tidning.

– Om allt går i lås hoppas vi kunna öppna inom ett år, säger ägaren Camilla Moliis till Sundsvalls Tidning, och tillägger att man har flera intressenter som kan komma att gå in som aktieägare i bolaget.

Den nya ägaren har köpt varumärket från Magnus Nystrand, en krögarprofil i Linköping, som i sin tur köpte rättigheterna på Blocket 2014 för 250 000 kronor. Även han hade högtflygande planer att etablera Clock som en ny rikstäckande kedja, med tre olika koncept – ett vägkrogsinriktat, ett för städer och ett för hotell.

Clock grundades i början av 1970-talet som en del av den amerikanska hamburgerkedjan Carrols. När svenska staten köpte kedjan 1976, lät man verksamheten drivas av Sveriges Allmänna Restaurangaktiebolag, då under namnet Clock.

Sedan dess har varumärket gått många turer. Procordia tog över kedjan 1987, men bara fyra år senare blev Clock istället privatägt och börsnoterades. Senare under 1990-talet drabbades man av ekonomiska svårigheter, vilket tvingade ägarna att sälja av restauranger. Mellan åren 1998-1999 avvecklades restaurangerna och den sista enheten, som fanns i Norrköping, stängdes 1999.


Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Burgerkedjan börjar med biokol

Coca-Cola sätter spelare på burken

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

Program GastroNord 24-27 april 2018

Starbucks stänger ner och undervisar

Nedräkning inför Pizza-SM

Nyhetsbrev

Butik och restaurang till Kiruna

Arkiv

Sänkt moms gav inte billigare restaurangnota

Fler än fyrtio nya caféer

Maten blir allt grönare

De svenska hushållen blir allt grönare. Dock bara på vardagar, till helgen vill vi fortfarande äta kött.

De öppnar Sveriges längsta salladsbar

De blev årets Convenience-butik

Härnösandsbutik känd för sina semlor vann pris.

Ta en taco när du landar

Juicekedja till Bromma

De har fått nog av duvorna

Cafékedja i konkurs

Skånska franchisekedjan är satt i konkurs på egen begäran efter att rekonstruktionen misslyckats.

Foodtruck à la Pontus

Cava, burgare och tapas - Här öppnar fyra nya restauranger

Burgerkedjan vill ta över Norden

Ännu en utmanare på nätmatscenen

Urban Deli stannar på marken

Slutar med flygtransporterad frukt och grönt.

Fyra rätter på fyra minuter på Centralstationen

Snabb avsmakningsmeny i specialbyggd restaurangvagn.

Napolitansk pizza till Piteå

Napolitansk pizzeria öppnar på Östermalm

Efter 45 år – nu lämnar den klassiska korvkiosken Malmö

Beijing8 blir två

Kyparen avskedades – var för ”fransk”

Nu öppnar Jureskogs

Här är de nominerade i Pizza-SM

De öppnar i nytt i Uppsala

McDonalds inför bordsservering

Tre ska bli sju -Taku Taku expanderar

Öl från stammen

VM-korv med namn

Ny grön våg på Max

Sushi Yama öppnar nytt i Norrköping

Sänd till en kollega

0.113