23948sdkhjf

Clock får nytt liv – igen

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Den från början statliga hamburgerkedjan har sedan starten på 1970-talet bytt ägare flertalet gånger. Nu planeras varumärket återigen att lanseras.

Camila Moliis, bosatt i Härnösand, har köpt varumärket Clock och planerar att utveckla ett franchisekoncept för att på nytt konkurrera med de stora hamburgerkedjorna, skriver Sundsvalls Tidning.

Först vill man etablera Clock i hemstaden, för att senare försöka sprida restauranger över landet.

Enligt tidningen rör det sig den här gången om ett nytt koncept – restaurangen som man planerar öppna ska nämligen både vara en hamburgerbar och ett coffee house, säger varumärkets nya ägare till Sundsvalls Tidning.

– Om allt går i lås hoppas vi kunna öppna inom ett år, säger ägaren Camilla Moliis till Sundsvalls Tidning, och tillägger att man har flera intressenter som kan komma att gå in som aktieägare i bolaget.

Den nya ägaren har köpt varumärket från Magnus Nystrand, en krögarprofil i Linköping, som i sin tur köpte rättigheterna på Blocket 2014 för 250 000 kronor. Även han hade högtflygande planer att etablera Clock som en ny rikstäckande kedja, med tre olika koncept – ett vägkrogsinriktat, ett för städer och ett för hotell.

Clock grundades i början av 1970-talet som en del av den amerikanska hamburgerkedjan Carrols. När svenska staten köpte kedjan 1976, lät man verksamheten drivas av Sveriges Allmänna Restaurangaktiebolag, då under namnet Clock.

Sedan dess har varumärket gått många turer. Procordia tog över kedjan 1987, men bara fyra år senare blev Clock istället privatägt och börsnoterades. Senare under 1990-talet drabbades man av ekonomiska svårigheter, vilket tvingade ägarna att sälja av restauranger. Mellan åren 1998-1999 avvecklades restaurangerna och den sista enheten, som fanns i Norrköping, stängdes 1999.
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ska brygga öl med helt ny robotcell

Hon är Stadshuskällarens nya konditor

Tyskland tog sommelier-guldet

Överraskande vinnare i Sommelier-VM.

Ungas matval styrs av värderingar

Finalisterna i sommelier-VM klara

Innovativa bakverk av Årets bagare 2019

Nyhetsbrev

Här ska Martin & Servera bygga nytt lager

Arkiv

Här är Årets rätt – av Årets kock

Sveriges bästa unga bagare korad

Familjer testar middagar åt Urban Deli

Fredrik Lindfors vidare i Sommelier-VM

Italiensk mat – mest poppis i hela världen

Framtidens mat – så tänkte vi förr och så tänker vi nu

Delicato lanserar "fikabubbel"

Efter sexskandalen – kändiskocken ger nu upp sitt krogimperium

Hamburgerrestauranger utsätter gäster för onödiga risker

Barmästare på ny jazz- och cocktailbar

Kennedy Bakircioglü får egen öl

Efter kritiken: Max avbryter veganmärkningen

Martin & Servera drar ned på plasten

Glitterpizzan har kommit till Sverige

Stockholm Fisk i ny tappning

Invigning av NK:s nya saluhall

Max inför veganmärkning

Poke bowl-koncept växer i Göteborg

Coca-Cola lanserar läsk med biljakt

Ökad tillväxt men stora utmaningar för Mackmyra

Burkvinet är här

Därför valde vertikalodlarna konkurs

Maten spåras på atomnivå

Två gotlänningar toppar Årets unga kock

Nio nya Bastard Burgers-restauranger har växt till tio

Årets Lilly Bollinger-tävling igång

130 år gammalt bageri räddas

Mackmyra behöver pengar

Vigårda till Västerås

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.1