Clock får nytt liv – igen

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Den från början statliga hamburgerkedjan har sedan starten på 1970-talet bytt ägare flertalet gånger. Nu planeras varumärket återigen att lanseras.

Camila Moliis, bosatt i Härnösand, har köpt varumärket Clock och planerar att utveckla ett franchisekoncept för att på nytt konkurrera med de stora hamburgerkedjorna, skriver Sundsvalls Tidning.

Först vill man etablera Clock i hemstaden, för att senare försöka sprida restauranger över landet.

Enligt tidningen rör det sig den här gången om ett nytt koncept – restaurangen som man planerar öppna ska nämligen både vara en hamburgerbar och ett coffee house, säger varumärkets nya ägare till Sundsvalls Tidning.

– Om allt går i lås hoppas vi kunna öppna inom ett år, säger ägaren Camilla Moliis till Sundsvalls Tidning, och tillägger att man har flera intressenter som kan komma att gå in som aktieägare i bolaget.

Den nya ägaren har köpt varumärket från Magnus Nystrand, en krögarprofil i Linköping, som i sin tur köpte rättigheterna på Blocket 2014 för 250 000 kronor. Även han hade högtflygande planer att etablera Clock som en ny rikstäckande kedja, med tre olika koncept – ett vägkrogsinriktat, ett för städer och ett för hotell.

Clock grundades i början av 1970-talet som en del av den amerikanska hamburgerkedjan Carrols. När svenska staten köpte kedjan 1976, lät man verksamheten drivas av Sveriges Allmänna Restaurangaktiebolag, då under namnet Clock.

Sedan dess har varumärket gått många turer. Procordia tog över kedjan 1987, men bara fyra år senare blev Clock istället privatägt och börsnoterades. Senare under 1990-talet drabbades man av ekonomiska svårigheter, vilket tvingade ägarna att sälja av restauranger. Mellan åren 1998-1999 avvecklades restaurangerna och den sista enheten, som fanns i Norrköping, stängdes 1999.


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Retrotrend ritar om kartan för ölproducenter

I spåren av den blomstrande ölindustrin har delstaten Oregon introducerat en ny glasflaska som kan omdefiniera hur öl ska drickas i hela USA. Flaskans hemlighet? Den är standardiserad och kan återanvändas.

Onlinepizzas vd kliver av

Jureskog öppnar igen

I oktober öppnar andra restaurangen i det ska som ska bli en snabbmatskedja signerad kocken och krögaren Johan Jureskog.

Han ska lyfta fram estniska smaker

Lagunitas gästar Dogfood

Modemärke startar pop up-nattklubb

Nyhetsbrev

Ny hos Poppels

Arkiv

Växtbaserat på gourmetnivå

Nu nyöppnar Cassi

Oumph till Pizza Hut

Hon vann Lily Bollinger Award

Hanna Eriksson från Köksbaren i Umeå knep vinsten i årets upplaga av sommeliertävlingen.

Uppgifter: Coca-Cola utforskar cannabis-dryck

Färdiglagat à la Operakällaren

Nätverk med hållbara vinnare - här är finalisterna

Hälsingestintan vill ta in mer kapital

Viking Line förlänger med landslaget

Rederiet förlänger samarbetet med Svenska Kocklandslaget och Svenska Juniorlandslaget i ytterligare två år.

De ligger bakom mässa för drycker från Skåne

Lantmännen Cerealia-chef tar över Fairtrade

Cecilia Ceder blir ny vd för Fairtrade Sverige.

Löfbergs nya samarbete del av strategin

Amerikanska Humm Kombucha väljer Löfbergs som säljpartner i Sverige – för rosteriet är det i linje med satsningen på nya affärsområdet Ready to.

Svenska dumplings tar plats i norska butiker

Ett utökat samarbete med Norgesgruppen gör att Beijing 8 får en bredare lansering.

De fick Livsmedelspriset

Årets Arbetsplats – fyra finalistfilmer

Ännu hetare käk längs med vägen

Bensinstationskedjan hottar upp samarbetet med restaurangkonceptet Käk.

Matsvinnsapp i samarbete med stor aktör

Inbromsad tillväxt i restaurangnäringen

Från Copenhagen Plaza till The Lodge

Spendrups sluter upp bakom plaststrategi

Jobb & Karriär
Ny inköpsdirektör på kaffeföretaget

Mikrobryggeri får utökad distribution

Saknad apa dök upp på McDonalds

Svensk ost prisad i Hongkong

Här öppnar Bastard Burgers

Kopparbergs ökar vinsten

Restaurangkedja med tidning

Kafésatsning på gymmet

Scandi Standard investerar i dansk premiumkyckling

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.126