Så styrs restauranggästen rätt

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Här är knepen till att få restauranggästen att minska köttkonsumtionen till förmån för vegetarisk mat, enligt en ny doktorsavhandling i beteendeekonomi.

Verena Kurz experimenterade i sin forskning med så kallade ”nudgar” där personens val påverkas av enkla medel som att lyfta fram de vegetariska alternativet genom att ordningen på menyn ändrades och  gjorde rätten mer synlig för kunden. Resultatet blev en tydlig ökning av andelen sålda vegetariska luncher. I genomsnitt ökade andelen vegetariska rätter som såldes från 14 till 20 procent under den tremåndersperiod som experimentet pågick.

Preferensen för kött är inte så stark och stabil som man skulle kunna tro, och det är inte givet att vi skall konsumera så mycket kött som idag. Vad vi väljer att köpa avgörs inte bara av priset och utbudet, utan även av miljön kring beslutet. Min forskning visar att det är fullt möjligt att designa en beslutsmiljö som leder till att vegetariska alternativ väljs oftare, säger Verena Kurz, forskare i beteendeekonomi i en kommentar.

För restaurangägare som vill sälja mer vegetariskt har Verena Kurz enligt avhandlingen Essays on behavioral economics: Nudges, food consumption and procedural fairness” några konkreta råd;

Marknadsför inte maten som vegetarisk, utan som rätter bland de övriga, då upptäcker fler maten.

Presentera det vegetariska så fördelaktigt som möjligt. Gästen skall exempelvis inte behöva fråga efter det vegetariska alternativet, det skall vara en del av den vanliga menyn.

Beteendeförändringen var delvis ihållande. Andelen ålda vegetariska luncher 4 procentenheter högre än innan experimentet. Den förändrade köttkonsumtionen ledde till att utsläppen av växthusgaser vid matförsäljning minskade med ca 4,5 procent.

Avhandlingen presenterades nyligen vid Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Retrotrend ritar om kartan för ölproducenter

I spåren av den blomstrande ölindustrin har delstaten Oregon introducerat en ny glasflaska som kan omdefiniera hur öl ska drickas i hela USA. Flaskans hemlighet? Den är standardiserad och kan återanvändas.

Onlinepizzas vd kliver av

Jureskog öppnar igen

I oktober öppnar andra restaurangen i det ska som ska bli en snabbmatskedja signerad kocken och krögaren Johan Jureskog.

Han ska lyfta fram estniska smaker

Lagunitas gästar Dogfood

Modemärke startar pop up-nattklubb

Nyhetsbrev

Ny hos Poppels

Arkiv

Växtbaserat på gourmetnivå

Nu nyöppnar Cassi

Oumph till Pizza Hut

Hon vann Lily Bollinger Award

Hanna Eriksson från Köksbaren i Umeå knep vinsten i årets upplaga av sommeliertävlingen.

Uppgifter: Coca-Cola utforskar cannabis-dryck

Färdiglagat à la Operakällaren

Nätverk med hållbara vinnare - här är finalisterna

Hälsingestintan vill ta in mer kapital

Viking Line förlänger med landslaget

Rederiet förlänger samarbetet med Svenska Kocklandslaget och Svenska Juniorlandslaget i ytterligare två år.

De ligger bakom mässa för drycker från Skåne

Lantmännen Cerealia-chef tar över Fairtrade

Cecilia Ceder blir ny vd för Fairtrade Sverige.

Löfbergs nya samarbete del av strategin

Amerikanska Humm Kombucha väljer Löfbergs som säljpartner i Sverige – för rosteriet är det i linje med satsningen på nya affärsområdet Ready to.

Svenska dumplings tar plats i norska butiker

Ett utökat samarbete med Norgesgruppen gör att Beijing 8 får en bredare lansering.

De fick Livsmedelspriset

Årets Arbetsplats – fyra finalistfilmer

Ännu hetare käk längs med vägen

Bensinstationskedjan hottar upp samarbetet med restaurangkonceptet Käk.

Matsvinnsapp i samarbete med stor aktör

Inbromsad tillväxt i restaurangnäringen

Från Copenhagen Plaza till The Lodge

Spendrups sluter upp bakom plaststrategi

Jobb & Karriär
Ny inköpsdirektör på kaffeföretaget

Mikrobryggeri får utökad distribution

Saknad apa dök upp på McDonalds

Svensk ost prisad i Hongkong

Här öppnar Bastard Burgers

Kopparbergs ökar vinsten

Restaurangkedja med tidning

Kafésatsning på gymmet

Scandi Standard investerar i dansk premiumkyckling

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.142