Så styrs restauranggästen rätt

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Här är knepen till att få restauranggästen att minska köttkonsumtionen till förmån för vegetarisk mat, enligt en ny doktorsavhandling i beteendeekonomi.

Verena Kurz experimenterade i sin forskning med så kallade ”nudgar” där personens val påverkas av enkla medel som att lyfta fram de vegetariska alternativet genom att ordningen på menyn ändrades och  gjorde rätten mer synlig för kunden. Resultatet blev en tydlig ökning av andelen sålda vegetariska luncher. I genomsnitt ökade andelen vegetariska rätter som såldes från 14 till 20 procent under den tremåndersperiod som experimentet pågick.

Preferensen för kött är inte så stark och stabil som man skulle kunna tro, och det är inte givet att vi skall konsumera så mycket kött som idag. Vad vi väljer att köpa avgörs inte bara av priset och utbudet, utan även av miljön kring beslutet. Min forskning visar att det är fullt möjligt att designa en beslutsmiljö som leder till att vegetariska alternativ väljs oftare, säger Verena Kurz, forskare i beteendeekonomi i en kommentar.

För restaurangägare som vill sälja mer vegetariskt har Verena Kurz enligt avhandlingen Essays on behavioral economics: Nudges, food consumption and procedural fairness” några konkreta råd;

Marknadsför inte maten som vegetarisk, utan som rätter bland de övriga, då upptäcker fler maten.

Presentera det vegetariska så fördelaktigt som möjligt. Gästen skall exempelvis inte behöva fråga efter det vegetariska alternativet, det skall vara en del av den vanliga menyn.

Beteendeförändringen var delvis ihållande. Andelen ålda vegetariska luncher 4 procentenheter högre än innan experimentet. Den förändrade köttkonsumtionen ledde till att utsläppen av växthusgaser vid matförsäljning minskade med ca 4,5 procent.

Avhandlingen presenterades nyligen vid Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.



Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Han är årets Pizzabagare

Sommarpizza gav vinst på Pizza-SM

Klart: De går vidare i Pizza-SM

Semifinalen är över på Gastronord – nu väntar final.

De startar Sveriges första bryggeri för energidrycker

Bolaget 13:e Protein import köper småländskt Kopparbergsbryggeri – siktar mot en produktion av minst 20 miljoner burkar om året.

Convinis nya vd ska leda expansion

Mats Palmquist är ny vd för leverantören, som vill växa både i Sverige och internationellt.

Live: Se Pizza-SM här!

Direktsändning direkt från tävlingen på GastroNord.

Coca-cola gick bättre än väntat

Nyhetsbrev

Nu ska alla caféer bli lättillgängliga

Arkiv

Stor norsk pizzakedja tar in svenskt protein

Medalj till Rasta Groups grundare

På måndagen förärades Rasta Groups grundare näringslivsmedalj av Kungliga Patriotiska Sällskapet.

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Burgerkedjan börjar med biokol

Coca-Cola sätter spelare på burken

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

Program GastroNord 24-27 april 2018

Starbucks stänger ner och undervisar

Nedräkning inför Pizza-SM

Butik och restaurang till Kiruna

Sänkt moms gav inte billigare restaurangnota

Fler än fyrtio nya caféer

Maten blir allt grönare

De svenska hushållen blir allt grönare. Dock bara på vardagar, till helgen vill vi fortfarande äta kött.

De öppnar Sveriges längsta salladsbar

De blev årets Convenience-butik

Härnösandsbutik känd för sina semlor vann pris.

Ta en taco när du landar

Juicekedja till Bromma

De har fått nog av duvorna

Foodtruck à la Pontus

Burgerkedjan vill ta över Norden

Ännu en utmanare på nätmatscenen

Napolitansk pizza till Piteå

Efter 45 år – nu lämnar den klassiska korvkiosken Malmö

Beijing8 blir två

Kyparen avskedades – var för ”fransk”

Nu öppnar Jureskogs

Här är de nominerade i Pizza-SM

De öppnar i nytt i Uppsala

McDonalds inför bordsservering

Sänd till en kollega

0.121