23948sdkhjf

Minilivs och fast food mot strömmen

Conveniencebranschen mötte tuffa jämförelsetal under tredje kvaratlet och ökade svagt. Bästa utveckling under kvartalet hade minilivs och fast food, enligt Servicehandelsindex.

Den totala försäljningen mätt i löpande priser ökade med 05, procent i conveniencebranschen under årets tredje kvartal, enligt Servicehandelsindex från Convenience Stores Sweden.

Bäst utveckling hade delbranschen minilivs med en försäljningsökning om 4,0 procent, följd av fast food med 2,3 procent och spel & tobak med en försäljningstillväxt om 0,5 procent. Delbranscherna trafikbutiker och café drog ned indexet med  negativ utveckling och en minskade försäljning med 0,8 procent för trafikbutiker och café med minus 3,6 procent.

– Convenience-branschen har mött tuffa jämförelsetal hela året och tredje kvartalet var inget undantag. Enbart Minilivs gick emot strömmen och uppvisade årets starkaste tillväxttal. Det kommande kvartalet var dock fjolårets svagaste, vilket öppnar upp för en stark avslutning om försäljningen faller väl ut, säger Bengt Hedlund, vd för Convenience Stores Sweden i en kommentar till siffrorna. 

Handlarnas framtidstro minskade från 46 till 40 mellan andra och tredje kvartalet 2017. Kedjeaktörerna var mer positiva än de enskilda handlarna med ett nettotal på 56 procent gentemot 24 procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062