23948sdkhjf

Fazer förvärvar Froosh

Smoothievarumärket i nya händer när Fazer går in i en ny kategori.

Fazer-koncernen förvärvar smoothievarumärket Froosh. Därmed förstärker livsmedelsjätten närvaron inom detaljhandeln och ger sig in i en ny kategori med affärsområdet Fazer Lifestyle Foods. 

Brendan Harris, Froosh vd, har utnämnts till vd för Fazer Lifestyle Foods, grundat våren 2017, där fokus finns på mjölkfria produkter, växtbaserade måltider samt mat och dryck som kan tas med och ätas i farten. 

Ambitionen för Fazer är att omsätta 300 miljoner euro inom växtbaserad mat  i utvalda nordeuropeiska länder i innan utgången av år 2022.

Froosh köps av Unilever Ventures, Unilevers riskkapitalsgren, som har varit Froosh majoritetsägare sedan dess ursprungliga investering i Froosh år 2008. 

Produkterna säljs förutom i Norden även i Baltikum, Tyskland, Frankrike, Irland med flera och företaget har nyligen gått in i Japan.  

Förutom Froosh består affärsområdet Fazer Lifestyle Foods även av Fazer Kvarn (inklusive frukostprodukter som gröt och müsli) och Bioferme (Yosa-produkterna).

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063