23948sdkhjf

Satsar miljarder på Djurgården

| Av Amanda Sundström | Tipsa redaktionen

Den kungliga ön ska bli Skandinaviens främsta turistmål.

Bakom satsningen står samarbetsföreningen Kungliga Djurgårdens Intressenter.

– Redan i dag har vi varje år 15 miljoner besökare, mer än kinesiska muren. Det kommer bara bli fler och lågt räknat kommer 20 miljoner besökare komma till Djurgården om tio år, säger vd:n Camilla Zedendahl till Stockholm Direkt.

Det nya projektet är döpt till ”Royal Djurgården”. Under samlingsnamnet finns populära turistmål som Gröna Lund, Skansen, Abba-museet, Junibacken och Vasamuseet. Målsättningen är att sätta halvön på världskartan.

– Vårt löfte är att vi investerar stort i Stockholm och hela stadens attraktionskraft. Vi blir en av världens coolaste nöjesdestinationer, fortsätter Camilla Zedendahl. 

Björn Ulvaeus, som utvecklar Abba the Museum, är en av personerna som kommer att investerar stora belopp. Han har bland annat köpt loss fastigheten mellan Pop house och Gröna Lund där det ska investeras en halv miljard kronor inom de närmaste två åren.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Årets Lilly Bollinger-tävling igång

Finaldags för Årets unga kock

Två Michelin-stjärnor till Gastrologik

Krögarduon har väntat sex år på att få lägga till ytterligare en stjärna.

Mr Cake till Göteborg

De kan bli bästa krog på White Guides gala

KFC-chef dömd för diskriminering

Nyhetsbrev

130 år gammalt bageri räddas

Arkiv

Här är finalisterna i Unga bagare 2019

Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Tillträder senast i oktober.

Lista: 89 nya krogar i White Guide

Här är alla nya restauranger som tagit sig in i årets upplaga.

Kafékedjan öppnar i Kina

Joe & The Juice-grundaren avgår som vd

Kaspar Basse har varit den snabbväxande kedjans vd sedan starten 2002.

Nio nya Bastard Burgers-restauranger

Norrländska streetfoodkedjan i snabb expansion – och satsar på helt vegansk meny.

Fullersägt mikrobryggeri till Sverige

Vietnamesiskt på Götgatan

De tilldelas årets Gulddrakar

Gulddrakar till tre restauranger, en bar och ett kafé i Stockholm.

Mackmyra behöver pengar

Coca-Colas första nya smak på tio år

The Fishery till Täby

The Artesian gästspelar på Grand Hôtel

De blir störst på fisk i Sverige

Kvalitetsfisk och Fisk Idag går ihop och skapar Sveriges största fiskgrossist.

Björn Ulvaeus köper Hasselbacken

På väg att förverkliga sin nöjesvision på Djurgården.

Vigårda till Västerås

Ny Brisket & Friends-krog med egen öl

Prisade krögare tar sitt grillkoncept till Stockholms city.

Han är årets viltkock

Gröna Lund startar restaurangskola

Årets Kombo går till Doktor Mat

Årets street food serveras av Korrito

Östermalmskafé blir Årets Coffee Shop

Världens första veganska Happy Meal

Dags för tionde Krogveckan

Sverige världens fjärde mest veganvänliga land

Restaurangleverantör slutar med tobak

Sologäster välkomnas till Oaxen

Systembolaget varnar vinleverantör

Svampgruvan i Kiruna stängs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.105