Repövning på hamburgerkedja

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Uppmärksammad kampanj får förlängning när tidigare anställda gör comeback.

Efter den uppmärksammade kampanjen "Gör Donken" tar McDonald’s nästa steg och genomför repövningar på ett 20-tal av kedjans restauranger runt om i Sverige.

Konceptet bygger på att före detta medarbetare få möjlighet att återuppleva restaurangtiden och delge dagens medarbetare om sin resa och vad de lärde under sin tid på restaurangkedjan.

Sedan McDonald’s öppnade i Sverige 1973 har över 150 000 personer arbetat på kedjan och i en rapport som togs fram under 2017 visade det sig att ett jobb på McDonald’s utvecklar färdigheter såsom ledarskap, självdisciplin och samarbetsförmåga – samma egenskaper som ”lumpen” utvecklar, enligt Försvarsmaktens enkäter. Under hösten och början av 2018 är målsättningen att 100 tidigare anställda återvänder till McDonald’s och gensvaret har enligt kedjan varit stort.

– Ett jobb på McDonald's är för många det första riktiga jobbet man har i livet. Oftast minns man tiden på våra restauranger med värme, mycket tack vare den mångkulturella miljön, gemenskapen och den starka lagandan. Man minns också det tidvis hårda jobbet samt hur man gavs möjlighet att klättra i graderna. Att så många vill komma tillbaka för att återuppleva sin gamla arbetsplats och dela med sig av sina erfarenheter tror jag betyder att vi gjorde en skillnad, där i övergången mellan ungdom och vuxenlivet, säger Susanne Rydjer, Svenska McDonald’s i en kommentar.



Mer om:


Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Fazers minskade matsvinn: 750 ton mat

Fazer Food Services har minskat matsvinnet i restaurangerna och omräknat har 760 000 måltider sparats från att hamna i soptunnan.

Mattjänster i dust efter KKV-anmälan

Finländsk snabbmatskedja riktar sig mot Sverige

Med nytt koncept vill Kotipizza expandera mot nya marknader – däribland Sverige.

Sibylla till Öland

Kedjan öppnar restaurang i nya Triangeln i Borgholm.

McDonald´s satsar veganskt

Orkla Foods Anamma ha utvecklat vegansk burgare tillsammans med burgerkedjan.

Johan och Nyström expanderar i Göteborg

Rosteriet går från noll till tre kaféer i staden – och satsar även på kontorsförsäljning i området.

Nyhetsbrev

Pizzan som kulturarv

Nu är beslutet taget och det är fastslaget att napolitansk pizza är ett kulturarv.

Arkiv

Burgerkedja till Södermalm

Ny chef på Fazer Bageri

Starbucks storöppnar

Största coffeeshopen i världen har öppnat.

Jureskogs finalburgare

Hamburgerkedjan och kocken avslutar samarbetet efter två år med en finalburgare.

Burgare per cykel -Burger Bike

Istället för food truck- food bike. Trio satsar på matfranchisekoncept på cykel.

KFC hem

Tillbaka på Food for Progress

Polfärskt får ny vd

Hans Jacobson lämnar familjeföretaget Polfärsktgruppen efter 35 år och nära 20 år som vd.

Saltå Kvarns vd lämnar

Johan Ununger lämnar Saltå Kvarn efter 15 år som vd.

Hon vill expandera sushikoncept

Efter tre restauranger i Uppsala ska sushikonceptet expanderas.

Brittisk kedja satsar på kaffebar i butiker

De öppnar hälsokafé

Göteborgs mesta kafé

Atria säljer till Sibyllas franchisetagare

Med ätbara insekter i fokus

Nio svenska insektsmatsföretag står bakom nya livsmedels- och branschorganisation Insektsföretagen.

Reitan convenience vill dubbla matförsäljningen

Pressbyrån utvecklar sortimentet – lanserar lussekorv

Harrys till Eslöv

Pressbyrån och 7-Eleven slutar räkna kontanter

OKQ8 sätter personalen i rampljuset

H&M lockar med kaffe

Potatismjölken snart här

Social underjordisk odling

Veganska produktionen samlas i Eslöv

Livsmedelsföretagen brister i plastkunskap

Repövning på hamburgerkedja

Prego med sushi

Norsk pizza till Söder

Kedjorna vill se lagstiftning om energidryck

Sänd till en kollega

0.178