Repövning på hamburgerkedja

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Uppmärksammad kampanj får förlängning när tidigare anställda gör comeback.

Efter den uppmärksammade kampanjen "Gör Donken" tar McDonald’s nästa steg och genomför repövningar på ett 20-tal av kedjans restauranger runt om i Sverige.

Konceptet bygger på att före detta medarbetare få möjlighet att återuppleva restaurangtiden och delge dagens medarbetare om sin resa och vad de lärde under sin tid på restaurangkedjan.

Sedan McDonald’s öppnade i Sverige 1973 har över 150 000 personer arbetat på kedjan och i en rapport som togs fram under 2017 visade det sig att ett jobb på McDonald’s utvecklar färdigheter såsom ledarskap, självdisciplin och samarbetsförmåga – samma egenskaper som ”lumpen” utvecklar, enligt Försvarsmaktens enkäter. Under hösten och början av 2018 är målsättningen att 100 tidigare anställda återvänder till McDonald’s och gensvaret har enligt kedjan varit stort.

– Ett jobb på McDonald's är för många det första riktiga jobbet man har i livet. Oftast minns man tiden på våra restauranger med värme, mycket tack vare den mångkulturella miljön, gemenskapen och den starka lagandan. Man minns också det tidvis hårda jobbet samt hur man gavs möjlighet att klättra i graderna. Att så många vill komma tillbaka för att återuppleva sin gamla arbetsplats och dela med sig av sina erfarenheter tror jag betyder att vi gjorde en skillnad, där i övergången mellan ungdom och vuxenlivet, säger Susanne Rydjer, Svenska McDonald’s i en kommentar.





Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Långa köer kostar 16,4 miljarder

Norsk citronläsk retar Coca-Cola

Glada dagar för stadskärnorna

Med fokus på fisk och grönt

Kock- och krögarduo inviger två nya restauranger i Gallerian i Stockholm i oktober.

Så ska Max minska klimatutsläppen

Stureplansgruppen öppnar app-restaurang

Här öppnar restaurangkoncernen konceptet Taqueria med mexikansk snabbmat.

Nyhetsbrev

Ännu ett franskt pris till Picadeli

Arkiv

Årets första hummer näst dyrast

Retrotrend ritar om kartan för ölproducenter

Delstaten Oregon har introducerat en ny glasflaska som kan omdefiniera hur öl ska drickas i hela USA. Flaskans hemlighet? Den är standardiserad och kan återanvändas.

Onlinepizzas vd kliver av

Jureskog öppnar igen

I oktober öppnar andra restaurangen i det ska som ska bli en snabbmatskedja signerad kocken och krögaren Johan Jureskog.

Han ska lyfta fram estniska smaker

Lagunitas gästar Dogfood

Modemärke startar pop up-nattklubb

Ny hos Poppels

Växtbaserat på gourmetnivå

Nu nyöppnar Cassi

Oumph till Pizza Hut

Hon vann Lily Bollinger Award

Hanna Eriksson från Köksbaren i Umeå knep vinsten i årets upplaga av sommeliertävlingen.

Uppgifter: Coca-Cola utforskar cannabis-dryck

Färdiglagat à la Operakällaren

Nätverk med hållbara vinnare - här är finalisterna

Hälsingestintan vill ta in mer kapital

Viking Line förlänger med landslaget

Rederiet förlänger samarbetet med Svenska Kocklandslaget och Svenska Juniorlandslaget i ytterligare två år.

Årets Arbetsplats – fyra finalistfilmer

Inbromsad tillväxt i restaurangnäringen

Från Copenhagen Plaza till The Lodge

Spendrups sluter upp bakom plaststrategi

Jobb & Karriär
Ny inköpsdirektör på kaffeföretaget

Mikrobryggeri får utökad distribution

Saknad apa dök upp på McDonalds

Svensk ost prisad i Hongkong

Här öppnar Bastard Burgers

Kopparbergs ökar vinsten

Restaurangkedja med tidning

Kafésatsning på gymmet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.184