23948sdkhjf

Maten är vinnare i citykärnan

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Stadskärnorna förändras inte så mycket - men det gör innehållet.

– Det har egentligen inte hänt så mycket med stadskärnorna sedan gågatorna introducerades på 70-talet. Det som har förändrats är stadens innehåll: vi får allt fler restauranger och serviceinrättningar samtidigt som sällanköpshandeln har backat ut. Det säger Fredrik Bergström, affärsområdeschef på WSP analys och strategi.

Tillsammans med Fastighetsägarna mäter WSP sedan fem år stadskärnor i 60 mellanstora svenska städer för att få en bild av stadens innehåll. Butiker, restauranger, hotell, service (som exempelvis tandläkare, gym) syns i rapporten Cityklimatet; alltså verksamheter med betalande funktioner  i gatuplan.

– Gallerier och museum kommer inte med i mätningen. Men museishoppen kan göra det, förklarar Fredrik Bergström.

Hur ser det då ut: tappar detaljhandeln i stadskärnorna gentemot externhandel och e-handel? Svaret är: något.

– Men tappet är inte stort och det finns också en naturlig begränsning, staden kan inte växa hur mycket som helst, säger Fredrik Bergström och fortsätter:

– Nu har hela Sverige skaffat sig externhandelsområden och citygalleria. Det racet lite färdigkört. Det kommer aldrig att bli som på 00-talet igen. Det byggs inte nya handelsplatser överallt.

Dagligvarorna – här räknat som matbutiker, apotek och liknande – har klarat sig bäst. I ett femårsperspektiv har de ökat både i antal och omsättning i stadskärnorna. En hypotes är att det beror på förtätning, allt fler bor i staden och handlar i närliggande butiker.

Sällanköpshandeln har haft det tuffare. Externhandeln är en fortsatt konkurrent och e-handeln tar en allt större del av sällanköpsvaruhandelns tillväxt. Inte minst inom sko- och beklädnadshandeln som ofta har en viktig roll i stadskärnorna.

När frisörer, nagelsalonger, kiropraktorer, gym tatuerare, nyckelservice blir allt vanligare inslag i gatubilden, ändrar stadskärnan så sakta karaktär. Serviceinrättningar (som kan gränsa till handel) blir allt vanligare.

– De bidrar till stadskvaliteten med verksamheter öppna fler timmar på dygnet. Men de är en utmaning för fastighetsägarna. De här företagen är ett annat gäng än de etablerade, standardiserade kedjorna, kommenterar Fredrik Bergström och lägger till:

– Här kommer vi nog att få se en konceptualisering och kedjefiering.

Men även om antalet sådana serviceföretag är många är deras samlade andel av citykärnans omsättning ännu inte stor.

Ängelholm, följt av Uppsala, Umeå, Ljungby och Varberg är 2012-2016 års vinnare, räknat på omsättningsutvecklingen i stadskärnorna.

Bottennoteringen innehas av Uddevalla, med Skara och Värnamo i sällskap.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Nets testar swishmodul i restaurangmiljö

Pappersmuggar mest miljövänliga enligt livscykelanalys

Porslinskopp måste användas minst 350 gånger för att ge mindre koldioxidavtryck.

Jobb & Karriär
Två nya driftschefer på Sabis

Utökat matutbud går hem hos Circle K

Tävling
De slåss om titeln Årets konditor 2019

McDonald's äger inte sitt avfall

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Marcus Ekman tillbaka hos Pontus

Stjärnkrögaren även aktuell med ny gotländsk krog.

Arkiv

Paul Svenssons senaste svinnprojekt – ihop med Coop

Sallader och sushi till Kungsholmens nya knutpunkt

Skänker 44 ton mat direkt från lagret

Martin och Servera har hittat ett sätt att hantera mat som blir svinn redan på lagret.

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Jamie Olivers Gatwick-restauranger räddas

Tennstopet får bakficka med nytt koncept

Ny vd hämtad från Grand Central.

Framgång för Poppels crowdfunding

Göteborgsmodell mot matsvinn blir rikstäckande

Big Mac – i sommar även med bacon

Tävling
En kvinna kvar i Årets kock-racet

Här är de åtta finalisterna.

Lanserar drinkar av matsvinn från hotellfrukosten

Ny snabbmatskedja född – satsar på latinamerikanskt

Panamigas erbjuder bilresenärer alternativ till ”slentrianmässiga hamburgaren”.

Fazer säljer restaurangverksamheten

1000 restauranger säljs till multinationell jätte.

Klassiska Four Seasons stänger för gott

Skippar svart plast i restauranger

Med pizzabotten på väg mot toppen

Zeinas kitchen tar Mellanöstern till butikshyllan

Jobb & Karriär
Han ska styra media på Max

Absolut med återvunnet glas

Beyond Burger får produktion i Europa

Jobb & Karriär
Världsmästare tar över i stadshuset

De vill få svenskarna att äta finskt kött

Butikskonsult köper restaurangspecialist

Jobb & Karriär
Spendrups tar marknadschef från Paulig

Coca-Cola blir energidryck

Kändiskocken i rätten – nekar till att ha tafsat

Hållbart kafé öppnar på Drottninggatan

Striden om vegoburgarna intensifieras

Nu kommer svenskodlad Pak Choi

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.142