23948sdkhjf

Maten är vinnare i citykärnan

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Stadskärnorna förändras inte så mycket - men det gör innehållet.

– Det har egentligen inte hänt så mycket med stadskärnorna sedan gågatorna introducerades på 70-talet. Det som har förändrats är stadens innehåll: vi får allt fler restauranger och serviceinrättningar samtidigt som sällanköpshandeln har backat ut. Det säger Fredrik Bergström, affärsområdeschef på WSP analys och strategi.

Tillsammans med Fastighetsägarna mäter WSP sedan fem år stadskärnor i 60 mellanstora svenska städer för att få en bild av stadens innehåll. Butiker, restauranger, hotell, service (som exempelvis tandläkare, gym) syns i rapporten Cityklimatet; alltså verksamheter med betalande funktioner  i gatuplan.

– Gallerier och museum kommer inte med i mätningen. Men museishoppen kan göra det, förklarar Fredrik Bergström.

Hur ser det då ut: tappar detaljhandeln i stadskärnorna gentemot externhandel och e-handel? Svaret är: något.

– Men tappet är inte stort och det finns också en naturlig begränsning, staden kan inte växa hur mycket som helst, säger Fredrik Bergström och fortsätter:

– Nu har hela Sverige skaffat sig externhandelsområden och citygalleria. Det racet lite färdigkört. Det kommer aldrig att bli som på 00-talet igen. Det byggs inte nya handelsplatser överallt.

Dagligvarorna – här räknat som matbutiker, apotek och liknande – har klarat sig bäst. I ett femårsperspektiv har de ökat både i antal och omsättning i stadskärnorna. En hypotes är att det beror på förtätning, allt fler bor i staden och handlar i närliggande butiker.

Sällanköpshandeln har haft det tuffare. Externhandeln är en fortsatt konkurrent och e-handeln tar en allt större del av sällanköpsvaruhandelns tillväxt. Inte minst inom sko- och beklädnadshandeln som ofta har en viktig roll i stadskärnorna.

När frisörer, nagelsalonger, kiropraktorer, gym tatuerare, nyckelservice blir allt vanligare inslag i gatubilden, ändrar stadskärnan så sakta karaktär. Serviceinrättningar (som kan gränsa till handel) blir allt vanligare.

– De bidrar till stadskvaliteten med verksamheter öppna fler timmar på dygnet. Men de är en utmaning för fastighetsägarna. De här företagen är ett annat gäng än de etablerade, standardiserade kedjorna, kommenterar Fredrik Bergström och lägger till:

– Här kommer vi nog att få se en konceptualisering och kedjefiering.

Men även om antalet sådana serviceföretag är många är deras samlade andel av citykärnans omsättning ännu inte stor.

Ängelholm, följt av Uppsala, Umeå, Ljungby och Varberg är 2012-2016 års vinnare, räknat på omsättningsutvecklingen i stadskärnorna.

Bottennoteringen innehas av Uddevalla, med Skara och Värnamo i sällskap.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Västerbottensost blir dokumentär

Unik sushirestaurang får tillfällig replika i Stockholm

Restaurangchefen för Nadeshiko Sushi öppnar pop up.

Nu rullar kedjan sushi även på Ica

Ska brygga öl med helt ny robotcell

Hon är Stadshuskällarens nya konditor

Tyskland tog sommelier-guldet

Överraskande vinnare i Sommelier-VM.

Nyhetsbrev

Ungas matval styrs av värderingar

Arkiv

Finalisterna i sommelier-VM klara

Innovativa bakverk av Årets bagare 2019

Här ska Martin & Servera bygga nytt lager

Här är Årets rätt – av Årets kock

Sveriges bästa unga bagare korad

Familjer testar middagar åt Urban Deli

Fredrik Lindfors vidare i Sommelier-VM

Italiensk mat – mest poppis i hela världen

Framtidens mat – så tänkte vi förr och så tänker vi nu

Delicato lanserar "fikabubbel"

Efter sexskandalen – kändiskocken ger nu upp sitt krogimperium

Hamburgerrestauranger utsätter gäster för onödiga risker

Barmästare på ny jazz- och cocktailbar

Kennedy Bakircioglü får egen öl

Efter kritiken: Max avbryter veganmärkningen

Martin & Servera drar ned på plasten

Glitterpizzan har kommit till Sverige

Stockholm Fisk i ny tappning

Max inför veganmärkning

Poke bowl-koncept växer i Göteborg

Coca-Cola lanserar läsk med biljakt

Ökad tillväxt men stora utmaningar för Mackmyra

Burkvinet är här

Därför valde vertikalodlarna konkurs

Maten spåras på atomnivå

Två gotlänningar toppar Årets unga kock

Nio nya Bastard Burgers-restauranger har växt till tio

Årets Lilly Bollinger-tävling igång

130 år gammalt bageri räddas

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.112