23948sdkhjf

Burgare per cykel -Burger Bike

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Istället för food truck- food bike. Trio satsar på matfranchisekoncept på cykel.

David Sjöblom, Tom Sakofall och Kalle Köhler ligger bakom snabbmatskonceptet Food bike med den närmaste ambitionen att ha fem cyklar på rull för att testa konceptet och åtgärda eventuella barnsjukdomar.

Sedan vill trion göra konceptet, och inte minst  prisvinnaren ”The Dirtburger”, tillgängliga även för kunder och franchisetagare utanför Sveriges gränser. Inom fem år siktar man på att ha 100 franchisetagare runt om i Europa. 

– Lyckas vi med det är 100 cyklar inte speciellt mycket. Då kan vi satsa på att ha 1 000 cyklar. Sedan är nästa steg att ta konceptet vidare till USA, säger Tom Sakofall i en kommentar.  

Konceptet bygger på en fullt utrustad mobil hamburgerkedja på cykel. Den trehjuliga cykeln är EU-klassad och godkänd som livsmedelsanläggning. På cykeln finns allt från från gas till stekbordet, kylar och redskap, till varmt och kallt vatten och rengöringsprodukter. 

Marknadsföring av var cykeln befinner sig sker huvudsakligen i sann truck food-anda via sociala media. Historien om Burger Bike och The Dirtburger började 2013 med eldsjäl David sjöblom med stor passion för vällagad mat och med en food truck, ”Burgarbussen”i Falun.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Veganskt intresserar på nätet

Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

Espresso House tar in ärtdryck

Nya kocktävlingar ska fånga upp gymnasieelever

Max på offensiven mot fossilbaserad plast

Potatisdrycksföretag tar in 11 miljoner

Nyhetsbrev

Brödernas tredje och fjärde restaurang

Planerar att expandera med 20-talet restauranger.

Arkiv
1

Tre nytillskott i kocklandslaget

Inte en enda kvinna i det Svenska kocklandslaget.

Hon är Ekstedts nya köksmästare

Norska läskproducenten förlorar mot Coca-Cola – igen

Västerbottensost blir dokumentär

Unik sushirestaurang får tillfällig replika i Stockholm

Restaurangchefen för Nadeshiko Sushi öppnar pop up.

Nu rullar kedjan sushi även på Ica

Ska brygga öl med helt ny robotcell

Hon är Stadshuskällarens nya konditor

Tyskland tog sommelier-guldet

Överraskande vinnare i sommelier-VM.

Ungas matval styrs av värderingar

Finalisterna i sommelier-VM klara

Innovativa bakverk av Årets bagare 2019

Här ska Martin & Servera bygga nytt lager

Här är Årets rätt – av Årets kock

Sveriges bästa unga bagare korad

Familjer testar middagar åt Urban Deli

Fredrik Lindfors vidare i Sommelier-VM

Italiensk mat – mest poppis i hela världen

Framtidens mat – så tänkte vi förr och så tänker vi nu

Hamburgerrestauranger utsätter gäster för onödiga risker

Kennedy Bakircioglü får egen öl

Efter kritiken: Max avbryter veganmärkningen

Martin & Servera drar ned på plasten

Stockholm Fisk i ny tappning

Max inför veganmärkning

Poke bowl-koncept växer i Göteborg

Coca-Cola lanserar läsk med biljakt

Ökad tillväxt men stora utmaningar för Mackmyra

Burkvinet är här

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.127