Pizzan som kulturarv

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Nu är beslutet taget och det är fastslaget att napolitansk pizza är ett kulturarv.

Konsten att baka napolitansk pizza är ett kulturarv enligt Unescos kommitté för skydd av immateriella kulturarv. Beslut om detta fattades häromveckan.

Kampanjen Pizza Unesco som verkat för den napolitanska pizzan har samlat kring 2 miljoner namnunderskrifter från över 90 länder och Stockholm och Giro Pizzeria blev en av kampanjens sista anhalter. I samband med eventet samlades 1 200 namnunderskrifter  in under närvaro av italiens före detta miljö och agrikulturminister Alfonso Pecoraro Scanio som varit drivande i kampanjen.

- Erkännandet som kulturarv är historiskt för Neapel och den pizzatradition som sträcker sig 300 år bakåt i tiden. Vi är oerhört stolta att ha bidragit till kampanjen och så glada över att få vara en del av den internationella pizzafamiljen, säger Amilcare Astone, vd för Giro Pizzeria i en kommentar.

Listan över immateriella kulturarv innehåller över 350 traditioner och konstformer.

Följande kriterier krävs vid tillagandet av napolitansk pizza:

Ett hantverk vars deg görs med vatten, fint mjöl, salt och jäst.

Bollen ska öppnas med en speciell teknik, bara med händerna.

Produkterna ska helst vara från Campania regionen: Mozzarella, tomater, basilika, olivolja.

Pizzorna bakas i 60-90 sekunder i 450 till 480 grader.

Pizzan ska vara rund, diameter 35 centimeter, med tjocka kanter och en mjuk botten av max 4 millimeter. 



Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

E-handel för B2B halkar efter

Företagskunderna efterfrågar en ökad möjlighet till e-handel men partihandlarna släpar efter.

Produkterna som kan bli ”Årets matbluff”

Fem produkter tävlar om skamligt pris.

Wiggo Wraps expanderar

I vinter öppnar måltidskonceptet fjärde och femte enheten och därefter väntar större expansion för konceptet som blir en wrapkedja.

Sockrets hälsoeffekter ska utredas

Vegme levererar till restaurangkedja

De ska ta tillbaka korvkiosken

Mikael Norberg och Roland "Rolle" Persson är duon bakom nya Korvkultur, ett nytt koncept för gourmetkorv.

Nyhetsbrev

Bakar du Sveriges bästa pizza?

Nu är det dags att anmäla sig till årets upplaga av Pizza-SM.

Arkiv

Domino´s storsatsar

Ska öppna 100 restauranger och butiker i Sverige. Den svenska expansionen ska ledas av en tidigare chef på Scandic Hotels.

Här öppnar Bastard Burgers

I april öppnar hamburgerkedjan i centrala Östersund.

Bjärefågel i samarbete med Tareq Taylor

Tillsammans med kändiskocken lanserar man nytt matkoncept till dagligvaruhandeln.

Här är årets ”udda” semlor

Pinchos med cityetablering

Ikea Food services lanserar globala inköpskriterier

Krav för kycklingproduktion först ut när Ikea Food services lanserar program för hållbart jordbruk.

Klimatutmaningar för kaffeodlarna

Kafékedja till Luleå

Paulig får ny vd

Digital nystart

Finsk tacokedja till Sverige

Beijing8 satsar i Norge

Restaurangnätverk i Umeå

Kommunen har dragit igång restaurangnätverk för arbete med hållbarhets- och miljöfrågor.

Här öppnar KFC

Tex Mex till Eskilstuna

Matsvinnstorg i Söderhallarna

Hon öppnar pop up för minska matsvinnet och delar ut livsmedelsprodukter som annars skulle kastas.

Oumph fick norskt food service-pris

Skärpt straff för matfusk föreslås

Unbakery till NK

Sju produkter står för hälften av matsvinnet

Möte för livsmedelsexport

Sushi Yama till Ica

"En spänstig deg är pizzans själ"

Burgerkedja till Södermalm

Ny chef på Fazer Bageri

KFC hem

Tillbaka på Food for Progress

Brittisk kedja satsar på kaffebar i butiker

Göteborgs mesta kafé

Atria säljer till Sibyllas franchisetagare

Sänd till en kollega

0.13