Finländsk snabbmatskedja riktar sig mot Sverige

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Med nytt koncept vill Kotipizza expandera mot nya marknader – däribland Sverige.

Finländska Kotipizza, som i dagsläget har cirka 260 enheter i Finland, har utvecklat ett nytt restaurangkoncept speciellt riktat mot utländska marknader, rapporterar Nyhetsbyrån Direkt.

Konceptet går under namnet "No Pizza", som trots sitt namn är en pizza med botten av surdeg och färska ingredienser som topping. Det är utvecklat för att passa de nordiska länderna, men enligt Kotipizza ska det även kunna sträcka sig utanför Nordens gränser.

Bland de länder man kommer att rikta in sig på inkluderas Sverige, med förväntad lansering under nästa år.

– Sverige är med på kartan. Vilka städer det blir vet vi inte ännu, vi ska möta potentiella franchisetagare inom kort, säger bolagets vd Tommi Tervanen till Direkt, och tillägger att det i första hand kan röra sig om en etablering i andra städer än Stockholm.

Kotipizza har tidigare prövat en etablering i Sverige. I början av 2000-talet testade man konceptet under två år i två pizzabutiker i Umeå, för att 2002 lämna den svenska marknaden. Trots att enheterna uppgavs ha gått bra ansåg kedjan då att man inte hade tillräckligt med resurser för en fortsatt expansion i landet.
Mer om:Kotipizza


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Restaurangen som blir navet i nya Bank Hotel

Så firar Vassa Eggen och TAKO Europride

Tar fram regnbågsmenyer till förmån för välgörenhet.

TV: Intervju med Sebastian Gibrand

Krönika: I kvalet inför valet

Chefredaktör Lisbeth Rauden skriver om demokrati, humanism och Bruce Hills gastronomiska budskap.

LISTA: Felen du ska undvika vid restaurangstart

Andreas Moene, vd konsultföretaget PreOpening verksamma inom hotell, restaurang och hospotality, guidar med sina bästa tips.

Kända ansikten tar över NK:s saluhall

Nyhetsbrev

Esperanto i konkurs

Arkiv

Värmdö-cider bäst i landet

"Det är en ciderrevolution på gång i Sverige", säger anordnaren Spritmuseum, som också pekar på hög kvalitet bland årets tävlande.

Hovmästare ny chef på Röda Korset

Bärfrämjandet: Jordgubbsbrist i hetaste veckan

Bordsservering på McDonald´s

Kocknätverk gästade Svenska Kocklandslaget

Livsmedelsverket synar blodiga trendburgare

I ett nytt kontrollprojekt ska 500 inspektioner av restauranger genomföras i landet –

Här är finalisterna i Årets Kock

Åtta kockar möts under finaldagarna i september.

EM-silver till Sverige i Bocuse

Tävling
Konditorerna tog EM-guld

Svenska konditorlandslaget vann europeiska mästerskapen i konditori i Turin.

Fem till final i Årets Konditor

Här är finalisterna till årets upplaga av tävlingen. Finalen äger rum i Stockholm i oktober.

Rekryteringsräd för Fredrik Eriksson

Kocken och krögaren utökar personalstyrkan och därtill går några medarbetare in på nya positioner inför stundande öppning av Restaurang Nationalmuseum i höst.

Trio bakom ny vinbar

De ligger bakom nya vinbaren Oas på Drottninggatan i Stockholm.

Bryggeriet gör öl-debut med nygammalt märke

Vasa bryggeri tar till en början hjälp av mer etablerade ölbryggare när Sundsvalls öl gör comeback.

Reitans rockad – hon blir ny vd i Sverige

25 producenter prisade för "bästa landskapsmat"

Han tar plats i Stureplansgruppen

Petter Stordalens investeringsbolag blir en av hotell- och restaurangföretagets största ägare.

Fontana vann nyinstiftat pris

Restaurangerna fortsätter att öka

Skapar eventdel om 4 000 kvadratmeter

Max expanderar i Skåne

Tävling
Följ Bocuse direkt

Tävling
Team Sweden kör så det ångar

Paolo Robertos pizza kommer till macken

Från ölhak till bageri

Max lanserar klimatpositiva burgare

Tävling
Gibrands totala Bocuse-satsning

Jobb & Karriär
Ny chef på Max

Stoppar en miljon sugrör - för miljön

Jobb & Karriär
Starbucks ordförande avgår

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.141