23948sdkhjf

Finländsk snabbmatskedja riktar sig mot Sverige

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Med nytt koncept vill Kotipizza expandera mot nya marknader – däribland Sverige.

Finländska Kotipizza, som i dagsläget har cirka 260 enheter i Finland, har utvecklat ett nytt restaurangkoncept speciellt riktat mot utländska marknader, rapporterar Nyhetsbyrån Direkt.

Konceptet går under namnet "No Pizza", som trots sitt namn är en pizza med botten av surdeg och färska ingredienser som topping. Det är utvecklat för att passa de nordiska länderna, men enligt Kotipizza ska det även kunna sträcka sig utanför Nordens gränser.

Bland de länder man kommer att rikta in sig på inkluderas Sverige, med förväntad lansering under nästa år.

Läs också: Orkla lägger bud på Kotipizza

– Sverige är med på kartan. Vilka städer det blir vet vi inte ännu, vi ska möta potentiella franchisetagare inom kort, säger bolagets vd Tommi Tervanen till Direkt, och tillägger att det i första hand kan röra sig om en etablering i andra städer än Stockholm.

Kotipizza har tidigare prövat en etablering i Sverige. I början av 2000-talet testade man konceptet under två år i två pizzabutiker i Umeå, för att 2002 lämna den svenska marknaden. Trots att enheterna uppgavs ha gått bra ansåg kedjan då att man inte hade tillräckligt med resurser för en fortsatt expansion i landet.
Mer om:Kotipizza
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Västerbottensost blir dokumentär

Unik sushirestaurang får tillfällig replika i Stockholm

Restaurangchefen för Nadeshiko Sushi öppnar pop up.

Nu rullar kedjan sushi även på Ica

Ska brygga öl med helt ny robotcell

Hon är Stadshuskällarens nya konditor

Tyskland tog sommelier-guldet

Överraskande vinnare i Sommelier-VM.

Nyhetsbrev

Ungas matval styrs av värderingar

Arkiv

Finalisterna i sommelier-VM klara

Innovativa bakverk av Årets bagare 2019

Här ska Martin & Servera bygga nytt lager

Här är Årets rätt – av Årets kock

Sveriges bästa unga bagare korad

Familjer testar middagar åt Urban Deli

Fredrik Lindfors vidare i Sommelier-VM

Italiensk mat – mest poppis i hela världen

Framtidens mat – så tänkte vi förr och så tänker vi nu

Delicato lanserar "fikabubbel"

Efter sexskandalen – kändiskocken ger nu upp sitt krogimperium

Hamburgerrestauranger utsätter gäster för onödiga risker

Barmästare på ny jazz- och cocktailbar

Kennedy Bakircioglü får egen öl

Efter kritiken: Max avbryter veganmärkningen

Martin & Servera drar ned på plasten

Glitterpizzan har kommit till Sverige

Stockholm Fisk i ny tappning

Max inför veganmärkning

Poke bowl-koncept växer i Göteborg

Coca-Cola lanserar läsk med biljakt

Ökad tillväxt men stora utmaningar för Mackmyra

Burkvinet är här

Därför valde vertikalodlarna konkurs

Maten spåras på atomnivå

Två gotlänningar toppar Årets unga kock

Nio nya Bastard Burgers-restauranger har växt till tio

Årets Lilly Bollinger-tävling igång

130 år gammalt bageri räddas

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.124