Finländsk snabbmatskedja riktar sig mot Sverige

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Med nytt koncept vill Kotipizza expandera mot nya marknader – däribland Sverige.

Finländska Kotipizza, som i dagsläget har cirka 260 enheter i Finland, har utvecklat ett nytt restaurangkoncept speciellt riktat mot utländska marknader, rapporterar Nyhetsbyrån Direkt.

Konceptet går under namnet "No Pizza", som trots sitt namn är en pizza med botten av surdeg och färska ingredienser som topping. Det är utvecklat för att passa de nordiska länderna, men enligt Kotipizza ska det även kunna sträcka sig utanför Nordens gränser.

Bland de länder man kommer att rikta in sig på inkluderas Sverige, med förväntad lansering under nästa år.

– Sverige är med på kartan. Vilka städer det blir vet vi inte ännu, vi ska möta potentiella franchisetagare inom kort, säger bolagets vd Tommi Tervanen till Direkt, och tillägger att det i första hand kan röra sig om en etablering i andra städer än Stockholm.

Kotipizza har tidigare prövat en etablering i Sverige. I början av 2000-talet testade man konceptet under två år i två pizzabutiker i Umeå, för att 2002 lämna den svenska marknaden. Trots att enheterna uppgavs ha gått bra ansåg kedjan då att man inte hade tillräckligt med resurser för en fortsatt expansion i landet.
Mer om:Kotipizza


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Onlinepizzas vd kliver av

Jureskog öppnar igen

I oktober öppnar andra restaurangen i det ska som ska bli en snabbmatskedja signerad kocken och krögaren Johan Jureskog.

Han ska lyfta fram estniska smaker

Lagunitas gästar Dogfood

Modemärke startar pop up-nattklubb

Ny hos Poppels

Nyhetsbrev

Växtbaserat på gourmetnivå

Arkiv

Nu nyöppnar Cassi

Oumph till Pizza Hut

Hon vann Lily Bollinger Award

Hanna Eriksson från Köksbaren i Umeå knep vinsten i årets upplaga av sommeliertävlingen.

Uppgifter: Coca-Cola utforskar cannabis-dryck

Färdiglagat à la Operakällaren

Nätverk med hållbara vinnare - här är finalisterna

Hälsingestintan vill ta in mer kapital

Viking Line förlänger med landslaget

Rederiet förlänger samarbetet med Svenska Kocklandslaget och Svenska Juniorlandslaget i ytterligare två år.

De ligger bakom mässa för drycker från Skåne

Lantmännen Cerealia-chef tar över Fairtrade

Cecilia Ceder blir ny vd för Fairtrade Sverige.

Löfbergs nya samarbete del av strategin

Amerikanska Humm Kombucha väljer Löfbergs som säljpartner i Sverige – för rosteriet är det i linje med satsningen på nya affärsområdet Ready to.

Svenska dumplings tar plats i norska butiker

Ett utökat samarbete med Norgesgruppen gör att Beijing 8 får en bredare lansering.

De fick Livsmedelspriset

Årets Arbetsplats – fyra finalistfilmer

Ännu hetare käk längs med vägen

Bensinstationskedjan hottar upp samarbetet med restaurangkonceptet Käk.

Matsvinnsapp i samarbete med stor aktör

Tar veganskt samarbete på blodigt allvar – efter Urban Deli sker bred lansering

Inbromsad tillväxt i restaurangnäringen

Från Copenhagen Plaza till The Lodge

Spendrups sluter upp bakom plaststrategi

Jobb & Karriär
Ny inköpsdirektör på kaffeföretaget

Mikrobryggeri får utökad distribution

Saknad apa dök upp på McDonalds

Svensk ost prisad i Hongkong

Här öppnar Bastard Burgers

Kopparbergs ökar vinsten

Restaurangkedja med tidning

Kafésatsning på gymmet

Scandi Standard investerar i dansk premiumkyckling

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.156