23948sdkhjf

Finländsk snabbmatskedja riktar sig mot Sverige

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Med nytt koncept vill Kotipizza expandera mot nya marknader – däribland Sverige.

Finländska Kotipizza, som i dagsläget har cirka 260 enheter i Finland, har utvecklat ett nytt restaurangkoncept speciellt riktat mot utländska marknader, rapporterar Nyhetsbyrån Direkt.

Konceptet går under namnet "No Pizza", som trots sitt namn är en pizza med botten av surdeg och färska ingredienser som topping. Det är utvecklat för att passa de nordiska länderna, men enligt Kotipizza ska det även kunna sträcka sig utanför Nordens gränser.

Bland de länder man kommer att rikta in sig på inkluderas Sverige, med förväntad lansering under nästa år.

– Sverige är med på kartan. Vilka städer det blir vet vi inte ännu, vi ska möta potentiella franchisetagare inom kort, säger bolagets vd Tommi Tervanen till Direkt, och tillägger att det i första hand kan röra sig om en etablering i andra städer än Stockholm.

Kotipizza har tidigare prövat en etablering i Sverige. I början av 2000-talet testade man konceptet under två år i två pizzabutiker i Umeå, för att 2002 lämna den svenska marknaden. Trots att enheterna uppgavs ha gått bra ansåg kedjan då att man inte hade tillräckligt med resurser för en fortsatt expansion i landet.
Mer om:Kotipizza


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Tyska bron vill bygga restaurangbrygga

Nu återinvigs klassisk saluhall

Nyöppnar efter omfattande renovering med flera restauranger och handel.

Från Sabis till Clarion Hotel Sign

Myllymäkis meny tonsatt av Gessle

Nu introducerar Finnair ett musiksamarbete mellan kocken och artisten för att skapa optimal matupplevelse ombord.

Lanserar svensk ekologisk sriracha

Här öppnar Harrys

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger i veckan (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Prisas ånyo för hållbarhet och envetet fokus på matsvinn

I veckan utsågs han av Vi Konsumenter till Årets Hållbarhetskock.

Arkiv

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Vegetarisk rätt Söderbornas favorit

Prisas för viltmat

Hon vann Mack-SM med klimatsmartare alternativ

Stockholmsbagare bakom Sveriges bästa macka.

Trio till köpcentrum

Så vill Martin & Servera och Kronfågel minska matsvinnet

Ska ta vara på gamla värphöns som slaktas utan att köttet används.

Det här är årets bästa charkuterier

Slowfood på ny nivå

Hantverksbageri till NK Parkaden

En bransch i uppgång

Från Arla till LRF

Mejerijättens kommunikationschef efterträder Linda Segerblom på LRF.

Ny lunchresturang i Solna

De öppnar restaurang Handelshuset

Välmeriterad duo satsar på fransk bistromat och bakverk i Handelshuset i Saltsjöbaden.

Hjälp oss att utveckla RS Restauranger & Storkök

Delta i vår läsarundersökning.

O´Learys vd kliver av

Efter knappt tre år lämnar Christian Bellander vd-posten. Han får nu styrelsepost i företaget.

En lagledares julbordsfavoriter

På RS Restauranger & Storköks Facebooksida tipsar Svenska Kocklandslagets lagledare Fredrik Andersson om fem julbordsmåsten.

15 koncept till Kungälv

Här är kafé- och restaurangkoncepten som tar plats i Kongahälla Food Hall som öppnar i slutet av mars nästa år.

Urban Deli firar tio år med ny bar

Jobb & Karriär
Han blir ny CFO för Menigo

Ölbrist är inte ett problem – ännu

Mer vegetariskt på tallriken

Här öppnar gastropub

1

Restauranggalan 2018
Luzette bjuder på årets kroginteriör

Till bords!

Kockduo till Frippes

Dumplingkedja öppnar fjärde restaurangen i år

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

Da Matteo med orangeri

Norsk läsk byter namn efter påtryckningar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.165