23948sdkhjf

Stärkande räkneövningar i julbordstider

| Av Fredrik Önrup | Tipsa redaktionen

KRÖNIKA: Jag hoppas att era bokningar inför julbordet har trillat in som de ska. Jag vet att många av er har gjort mer eller mindre avancerade ”konkurrentanalyser”.

Hur mycket tar alla andra betalt för sina julbord? Vilka sittningstider har de? Ingår glögg eller kaffe? Vad betalar barnen?

Men det är så mycket mer än priset som spelar in: Hur ser vi till att snittnotan ökar med hjälp av aktiv merförsäljning och att de större

sällskapen har förbokat dryckespaket? Hur säkerställer vi bokningarna och undviker no shows? Är bemanningen på rätt nivå? Har vi rätt bordsmix beroende av sällskapens storlek? Hur många bord har vi tillgängliga för web-bokningar?

Med hjälp av programmet Julbord Trends kan du nu jämföra dig mot dina konkurrenter och se om strategierna inför julbordet var lyckosamma, direkt på Internet efter varje sittning alternativt på morgonen nästkommande dag. Har vi fått ett kvitto på att vi är rätt ute eller hinner vi göra några förändringar redan i år? Förutom att jämföra sig mot marknaden, kan varje restaurang välja ut ett antal konkurrenter, minst fyra, vars nyckeltal man vill kunna jämföra sig mot som en grupp. De enskilda restaurangernas statistik kan aldrig utläsas, utan alltid som en grupp, antingen utvald eller generell. Det som dagligen rapporteras in direkt på Internet är hur mycket julbordsgästerna harspenderat under lunchen, eftermiddagen och/eller kvällen samt hur många julbord som sålts. Som vanligt är det restaurangernas branschspecifika nyckeltal: Snittnota”, Seat Turns och RevPAS som jämförs.

Julbord trends har nu funnits i fem år och intresset för denna möjlighet att kunna jämföra sina nyckeltal mot sina konkurrenter, branschkollegor och systerkrogar ökar ständigt, inte minst med en växande marknad i kombination med nya möjligheter. Även i år kommer

Benchmarking Alliance att genomföra en analys över julbordsförsäljningen och målet är att nå ut i hela Sverige. Därför efterlyser vi nu fler deltagande restauranger oavsett var i landet du befinner dig. De som medverkar kommer dagligen att erhålla värdefull statistik, nyckeltal och jämförelser under hela julbordsperioden. Informationen restaurangerna får ta del av är viktigt för intern uppföljning och externa jämförelser, men även till planeringen inför nästa års julbord.

Serverar du inte julbord? Misströsta inte, då kan du vara med i Restaurant Trends istället.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Veganskt intresserar på nätet

Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

Espresso House tar in ärtdryck

Nya kocktävlingar ska fånga upp gymnasieelever

Max på offensiven mot fossilbaserad plast

Potatisdrycksföretag tar in 11 miljoner

Nyhetsbrev

Brödernas tredje och fjärde restaurang

Planerar att expandera med 20-talet restauranger.

Arkiv
1

Tre nytillskott i kocklandslaget

Inte en enda kvinna i det Svenska kocklandslaget.

Hon är Ekstedts nya köksmästare

Norska läskproducenten förlorar mot Coca-Cola – igen

Västerbottensost blir dokumentär

Unik sushirestaurang får tillfällig replika i Stockholm

Restaurangchefen för Nadeshiko Sushi öppnar pop up.

Nu rullar kedjan sushi även på Ica

Ska brygga öl med helt ny robotcell

Hon är Stadshuskällarens nya konditor

Tyskland tog sommelier-guldet

Överraskande vinnare i sommelier-VM.

Ungas matval styrs av värderingar

Finalisterna i sommelier-VM klara

Innovativa bakverk av Årets bagare 2019

Här ska Martin & Servera bygga nytt lager

Här är Årets rätt – av Årets kock

Sveriges bästa unga bagare korad

Familjer testar middagar åt Urban Deli

Fredrik Lindfors vidare i Sommelier-VM

Italiensk mat – mest poppis i hela världen

Framtidens mat – så tänkte vi förr och så tänker vi nu

Hamburgerrestauranger utsätter gäster för onödiga risker

Kennedy Bakircioglü får egen öl

Efter kritiken: Max avbryter veganmärkningen

Martin & Servera drar ned på plasten

Stockholm Fisk i ny tappning

Max inför veganmärkning

Poke bowl-koncept växer i Göteborg

Coca-Cola lanserar läsk med biljakt

Ökad tillväxt men stora utmaningar för Mackmyra

Burkvinet är här

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.127