Stärkande räkneövningar i julbordstider

| Av Fredrik Önrup | Tipsa redaktionen

KRÖNIKA: Jag hoppas att era bokningar inför julbordet har trillat in som de ska. Jag vet att många av er har gjort mer eller mindre avancerade ”konkurrentanalyser”.

Hur mycket tar alla andra betalt för sina julbord? Vilka sittningstider har de? Ingår glögg eller kaffe? Vad betalar barnen?

Men det är så mycket mer än priset som spelar in: Hur ser vi till att snittnotan ökar med hjälp av aktiv merförsäljning och att de större

sällskapen har förbokat dryckespaket? Hur säkerställer vi bokningarna och undviker no shows? Är bemanningen på rätt nivå? Har vi rätt bordsmix beroende av sällskapens storlek? Hur många bord har vi tillgängliga för web-bokningar?

Med hjälp av programmet Julbord Trends kan du nu jämföra dig mot dina konkurrenter och se om strategierna inför julbordet var lyckosamma, direkt på Internet efter varje sittning alternativt på morgonen nästkommande dag. Har vi fått ett kvitto på att vi är rätt ute eller hinner vi göra några förändringar redan i år? Förutom att jämföra sig mot marknaden, kan varje restaurang välja ut ett antal konkurrenter, minst fyra, vars nyckeltal man vill kunna jämföra sig mot som en grupp. De enskilda restaurangernas statistik kan aldrig utläsas, utan alltid som en grupp, antingen utvald eller generell. Det som dagligen rapporteras in direkt på Internet är hur mycket julbordsgästerna harspenderat under lunchen, eftermiddagen och/eller kvällen samt hur många julbord som sålts. Som vanligt är det restaurangernas branschspecifika nyckeltal: Snittnota”, Seat Turns och RevPAS som jämförs.

Julbord trends har nu funnits i fem år och intresset för denna möjlighet att kunna jämföra sina nyckeltal mot sina konkurrenter, branschkollegor och systerkrogar ökar ständigt, inte minst med en växande marknad i kombination med nya möjligheter. Även i år kommer

Benchmarking Alliance att genomföra en analys över julbordsförsäljningen och målet är att nå ut i hela Sverige. Därför efterlyser vi nu fler deltagande restauranger oavsett var i landet du befinner dig. De som medverkar kommer dagligen att erhålla värdefull statistik, nyckeltal och jämförelser under hela julbordsperioden. Informationen restaurangerna får ta del av är viktigt för intern uppföljning och externa jämförelser, men även till planeringen inför nästa års julbord.

Serverar du inte julbord? Misströsta inte, då kan du vara med i Restaurant Trends istället.



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sibylla öppnade i Lund

Ny restaurang på stationen.

Norska pizzajätten öppnade i Gävle

Ikea in i Svensk Dagligvaruhandel

Lämnar vd-posten på Operakällaren

Ny samverkansarena ska lyfta branschen till toppen

– Vi vill utveckla livsmedelssektorn till en svensk kärnsektor i världsklass, säger Per Arfvidsson, ordförande i styrgruppen för nya Sweden food arena.

Vegansk snabbmat på Fältöversten

Nyhetsbrev

Sommelierer i Nord- och Sydamerika gör upp

Arkiv

De vill förbättra folkhälsan med hotellsamarbete

Duon bakom hälsobloggen och podden Food Pharmacy samarbetar med hotellkedja.

Vuxenglass

Baileys samarbetar med Stockholmsbaserad glassproducent och lanserar glassmaker och glassbil för vuxna.

De står för kaffet

Italiensk kaffeleverantör har skrivit avtal med Stureplansgruppen.

Han blir tv-kock

Ekstedts gastronomiska möte

Pizzakedjan till Borås

Från kloak till flaska

Nya Carnegie-bryggeriet och IVL brygger öl – på renat avloppsvatten.

Kopparbergs gjorde vinst

Ger Ikea-korvarna en match

Biltema satsar på kaféverksamheten – växer med 30 till 40 procent per år.

Triumf Glass kör helgpass i värmen

Ny ordförande i DLF

Norska ”Swish” tar över från servitörerna

Appen Vipps sköter beställningarna.

Monster ville få bort svensk logga – fick nej

Smakbruket i Tomelilla fick rätt mot energidrycksjätten.

Prata Mat:Bruce Hill

Möt Bruce Hill, kock från Kalifornien som gav försmak på sitt gästspel som äger rum i höst på Vassa Eggen.

Esperanto öppnar Sommarsalongen

När matsalen tar sommarpaus öppnar pop up-restaurang i loungen.

Årets Sibylling korad

Prisades på kedjans konvent.

Svensktillverkad Manhattan-vodka blir första på nästan 100 år

Första lagliga destilleriet sedan 1920-talet.

Här öppnar 7-eleven sin deli

Ny ordförande för Fiskbranschen

Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Prata Mat: Peter Halldén

Reitan blir postombud

Efter Gast Kavalleriet

1

Wolt till Gävle

Från Lund till Malmö

Första färskpotatisen är här

Snabbmatskedjan står för bröllopsmaten

Framgång för McDonalds strategi

Restaurangerna fortsätter att växa

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.108