23948sdkhjf

Tvåsiffrig ökning av ekovaror

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Så mycket ökade Martin & Serveras ekoförsäljning i fjol.

Martin & Serveras försäljning av ekologiska och miljömärkta produkter ökade 15 procent under 2017 jämfört med föregående år. Andelen för restaurangmarknaden ligger på 11 procent, 9,8 procent 2016,  och för offentlig marknad 30,4 procent jämfört med 28,3 procent 2016.

Martin & Servera prioriterar en ökad försäljning av ekologiska och miljömärkta varor för att minska den negativa miljöpåverkan som livsmedelsproduktion för med sig. Siffrorna innefattar produkter som är tredjepartscertifierade av KRAV, EU-ekologiskt, Svanen, Bra Miljöval, MSC och ASC samt EU-blomman inkluderade.

Martin & Servera har satt långsiktiga mål för hur stor andel av kundernas totala inköp som ska vara ekologiskt och miljömärkt år 2020. 

För kunder i offentlig verksamhet ska andelen då vara 40 procent och för kunder på den privata marknaden, restaurangmarknaden,  15 procent.

Delmålen för kommande år är satta till 13 procent för privat marknad och 35 procent för den offentliga marknaden.



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Wallmans Group tappar vd

Bartenderduo bygger meny enligt klassiskt spel

Vd-skifte på Martin & Servera

Martin & Serveras vd och koncernchef lämnar i mars nästa år.

Kalvracks och chartreuse i Bocuse d’Or

Nu skapas rätterna som blir hyllningar till Paul Bocuse och Joël Robuchon.

Så ska Avenyfamiljen bli mer klimatsmarta

När O´Learys själva får välja

Här är de åtta franchisetagarna som hyllas av restaurangkedjan internt.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger i veckan (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ny vd för Lindvalls Chark

Fjärde generationen tar över.

Arkiv

Fika hos Gina Tricot

Hälsokaféet Flik är ett samarbete mellan modekedjan och Juiceverket.

Löfbergs rekordinvesterar i Karlstad

Satsningen kan bli den största investeringen i företagets historia.

Tyska bron vill bygga restaurangbrygga

Nu återinvigs klassisk saluhall

Nyöppnar efter omfattande renovering med flera restauranger och handel.

Från Sabis till Clarion Hotel Sign

Myllymäkis meny tonsatt av Gessle

Nu introducerar Finnair ett musiksamarbete mellan kocken och artisten för att skapa optimal matupplevelse ombord.

Lanserar svensk ekologisk sriracha

Här öppnar Harrys

Prisas ånyo för hållbarhet och envetet fokus på matsvinn

I veckan utsågs han av Vi Konsumenter till Årets Hållbarhetskock.

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Vegetarisk rätt Söderbornas favorit

Prisas för viltmat

Hon vann Mack-SM med klimatsmartare alternativ

Stockholmsbagare bakom Sveriges bästa macka.

Trio till köpcentrum

Så vill Martin & Servera och Kronfågel minska matsvinnet

Ska ta vara på gamla värphöns som slaktas utan att köttet används.

Det här är årets bästa charkuterier

Slowfood på ny nivå

En bransch i uppgång

Urban Deli firar tio år med ny bar

Jobb & Karriär
Han blir ny CFO för Menigo

Ölbrist är inte ett problem – ännu

Mer vegetariskt på tallriken

Här öppnar gastropub

1

Restauranggalan 2018
Luzette bjuder på årets kroginteriör

Till bords!

Kockduo till Frippes

Dumplingkedja öppnar fjärde restaurangen i år

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

Da Matteo med orangeri

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.132