23948sdkhjf

Tvåsiffrig ökning av ekovaror

Så mycket ökade Martin & Serveras ekoförsäljning i fjol.

Martin & Serveras försäljning av ekologiska och miljömärkta produkter ökade 15 procent under 2017 jämfört med föregående år. Andelen för restaurangmarknaden ligger på 11 procent, 9,8 procent 2016,  och för offentlig marknad 30,4 procent jämfört med 28,3 procent 2016.

Martin & Servera prioriterar en ökad försäljning av ekologiska och miljömärkta varor för att minska den negativa miljöpåverkan som livsmedelsproduktion för med sig. Siffrorna innefattar produkter som är tredjepartscertifierade av KRAV, EU-ekologiskt, Svanen, Bra Miljöval, MSC och ASC samt EU-blomman inkluderade.

Martin & Servera har satt långsiktiga mål för hur stor andel av kundernas totala inköp som ska vara ekologiskt och miljömärkt år 2020. 

För kunder i offentlig verksamhet ska andelen då vara 40 procent och för kunder på den privata marknaden, restaurangmarknaden,  15 procent.

Delmålen för kommande år är satta till 13 procent för privat marknad och 35 procent för den offentliga marknaden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109