Paulig investerar i kaffe-startup

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Livsmedelskoncernen förvärvar aktiemajoritet i nytt kaffeföretag.

Mode Cold Brew, som ligger bakom ett kallbryggt kaffe, får stöd till produktutveckling, internationalisering och tillväxt av Paulig Group som förvärvat aktiemajoritet, 51 procent, i bolaget. 

Bland företagets ägare finns även artisten Avicii. Investeringen i startupen ska ingå i Pauligs Kaffe-division i Sverige som nu också  lanserar kallbryggd kaffe i konsumentförpackning.

- Vi på Paulig vill följa med vår tid och erbjuda nya smaker vid sidan av våra älskade produktklassiker. Cold Brew eller kallbryggt kaffe och att leva hälsosamt är trender som ökar kraftigt hos oss och ute i världen sedan ett antal år tillbaka, och vi tror att det unika Mode Cold Brew kaffe är en produkt för framtiden. Själv blev jag särskilt förtjust i smaken, som är sammetslen jämfört med andra liknande drycker jag har smakat ute i världen, säger Elisa Markula, vd för Paulig-koncernens Kaffedivision i en kommentar.

Mode Cold Brew startades 2016 av Fabian Wendt och Sean Eriksson med startkapital från Avicii Music AB. Kaffeföretaget ska fortsätta operativa verksamheten självständigt även efter affären. Livsmedelskoncernen fungerar som distributör för Mode Cold Brew i Finland och Baltikum. I år kommer distributionen att förstärkas i Sverige, framför allt i Stockholmsregionen, där försäljningen av produkten har testats framgångsrikt under hösten 2017.



Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Nu ska alla caféer bli lättillgängliga

Stor norsk pizzakedja tar in svenskt protein

Medalj till Rasta Groups grundare

På måndagen förärades Rasta Groups grundare näringslivsmedalj av Kungliga Patriotiska Sällskapet.

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Burgerkedjan börjar med biokol

Coca-Cola sätter spelare på burken

Nyhetsbrev

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

Arkiv

Program GastroNord 24-27 april 2018

Starbucks stänger ner och undervisar

Nedräkning inför Pizza-SM

Butik och restaurang till Kiruna

Sänkt moms gav inte billigare restaurangnota

Fler än fyrtio nya caféer

Maten blir allt grönare

De svenska hushållen blir allt grönare. Dock bara på vardagar, till helgen vill vi fortfarande äta kött.

De öppnar Sveriges längsta salladsbar

De blev årets Convenience-butik

Härnösandsbutik känd för sina semlor vann pris.

Ta en taco när du landar

Juicekedja till Bromma

De har fått nog av duvorna

Cafékedja i konkurs

Skånska franchisekedjan är satt i konkurs på egen begäran efter att rekonstruktionen misslyckats.

Foodtruck à la Pontus

Cava, burgare och tapas - Här öppnar fyra nya restauranger

Burgerkedjan vill ta över Norden

Ännu en utmanare på nätmatscenen

Napolitansk pizza till Piteå

Efter 45 år – nu lämnar den klassiska korvkiosken Malmö

Beijing8 blir två

Kyparen avskedades – var för ”fransk”

Nu öppnar Jureskogs

Här är de nominerade i Pizza-SM

De öppnar i nytt i Uppsala

McDonalds inför bordsservering

Tre ska bli sju -Taku Taku expanderar

Öl från stammen

VM-korv med namn

Ny grön våg på Max

Sänd till en kollega

0.601