23948sdkhjf

Kronhjortskav utsedd till Årets matbluff

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Efter en jämn omröstning placerade sig Polaricas produkt i toppen. Vd:n kommenterar: "Vi behöver lyssna till de som röstat och göra de förbättringar som behövs".

När omröstningen i konsumentorganisationen Äkta varas final för antipriset Årets matbluff avslutades stod Polaricas produkt Kronhjortskav i toppen.

Totalt räknade man ihop 15 514 röster, där det blev ett jämnt race i toppen – kronhjortskavet fick bara 67 fler röster än Kockens citronpeppar.

Äkta varas jury nominerade produkten då man ansåg att tillverkarens namn i kombination med förpackningen leder tankarna till den svenska vildmarken – något som inte stämmer överens med innehållet, vars råvara kommer från farmade kronhjortar på Nya Zeeland.

– Känslan som förpackningen förmedlar skiljer sig från vad den egentligen innehåller, säger Äkta varas verksamhetsledare Björn Bernhardson i ett pressmeddelande.

"Inte vår mening att vilseleda"
Polaricas vd, Samuli Eskola, säger till Food Supply att man redan är igång med en process för att se över kommunikationen mot kunderna till följd av topplatsen i omröstningen.

– Det känns ju förstås jättetråkigt. Vi har försökt vara ärliga och skrivit direkt på förpackningen att köttet kommer från Nya Zeeland. Det har absolut inte varit vår mening att lura eller vilseleda konsumenterna på något sätt. Nu behöver vi se över och förbättra kommunikationen på förpackningen. Vi behöver lyssna till de som röstat och göra de förbättringar som behövs. säger Samuli Eskola, vd för Polarica, till Food Supply.

Vad kommer ni göra för direkta åtgärder?
– Vi har två storlekar på förpackningen, där den på 500 gram har mer information om ursprunget och även en bild på djuren. Problemet med förpackningen på 240 gram, som är i omröstningen, är att den har en liten yta och att vi inte kunde få med allt vi ville ha med. Det är en grej vi behöver fundera över – vad kan vi göra annorlunda? Speciellt när det kommer till den mindre förpackningen, säger Samuli Eskola och fortsätter:

Läs också: Produkterna som kan bli ”Årets matbluff”

– Vi behöver se över hela produktsortimentet och diskutera mycket noggrant om hur konsumenterna upplever våra produkter. Kommunikation verkar vara A och O i den här frågan. Processen är redan igång och vi kommer att fortsätta diskutera saken internt.

De facto ett vilt djur
Efter att finalnomineringarna presenterades av juryn i förra veckan tyckte Polaricas försäljningschef Michael Lundahl att deras produkt inte förtjänade en plats på listan och att kronhjorten som används är vild. Dessutom påpekade han för Expressens näringslivssajt Dina pengar att den svenska kronhjorten inte skulle kunna bära upp produkten, då man även exporterar den.

– När vi kommer till kronhjorten är det de facto ett vilt djur, men det enda vilda djur som man faktiskt kan avla inom hägn. När vi skriver att det är "farmat" så tolkas det som att det inte är vilt. Men på de här farmerna i Nya Zeeland så rör sig djuren i hägn som har enorma ytor, sa Michael Lundahl till sajten.

Över 15 000 röster räknades in
Antipriset ska enligt Äkta vara gå till en produkt som anses vara mest vilseledande under förra året. Till detta årets omröstning hade totalt 65 produkter nominerats i en första omgång, utifrån vilka juryn till finalen plockade ut fem produkter. De drygt 15 000 röster som lagts under året är flest hittills i Äkta varas omröstningar.

– Jag tror att många har röstat på den för att de inte förväntar sig att det ska vara något lurt med en sådan produkt, säger Äkta varas Björn Bernhardson.

Omröstningen genomfördes på Äkta varas hemsida, och det var jämnt i toppen. Se siffrorna för omröstningen nedan.

1. Polarica Wild Food Kronhjortskav (3 557 röster)
2. Kockens Ekologisk citronpeppar (3 490)
3. Banderos Dip sauce guacamole style (3 418)
4. Ica Basic Citron (2 833)
5. Kiviks musteri Smultron bärdryck (2 216)
Totalt: 15 514 röster
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Espresso House tar in ärtdryck

Nya kocktävlingar ska fånga upp gymnasieelever

Max på offensiven mot fossilbaserad plast

Potatisdrycksföretag tar in 11 miljoner

Brödernas tredje och fjärde restaurang

Planerar att expandera med 20-talet restauranger.

1

Tre nytillskott i kocklandslaget

Inte en enda kvinna i det Svenska kocklandslaget.

Nyhetsbrev

Hon är Ekstedts nya köksmästare

Arkiv

Norska läskproducenten förlorar mot Coca-Cola – igen

Västerbottensost blir dokumentär

Unik sushirestaurang får tillfällig replika i Stockholm

Restaurangchefen för Nadeshiko Sushi öppnar pop up.

Nu rullar kedjan sushi även på Ica

Ska brygga öl med helt ny robotcell

Hon är Stadshuskällarens nya konditor

Tyskland tog sommelier-guldet

Överraskande vinnare i sommelier-VM.

Ungas matval styrs av värderingar

Finalisterna i sommelier-VM klara

Innovativa bakverk av Årets bagare 2019

Här ska Martin & Servera bygga nytt lager

Här är Årets rätt – av Årets kock

Sveriges bästa unga bagare korad

Familjer testar middagar åt Urban Deli

Fredrik Lindfors vidare i Sommelier-VM

Italiensk mat – mest poppis i hela världen

Framtidens mat – så tänkte vi förr och så tänker vi nu

Hamburgerrestauranger utsätter gäster för onödiga risker

Kennedy Bakircioglü får egen öl

Efter kritiken: Max avbryter veganmärkningen

Martin & Servera drar ned på plasten

Stockholm Fisk i ny tappning

Max inför veganmärkning

Poke bowl-koncept växer i Göteborg

Coca-Cola lanserar läsk med biljakt

Ökad tillväxt men stora utmaningar för Mackmyra

Burkvinet är här

Därför valde vertikalodlarna konkurs

Maten spåras på atomnivå

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.12