Kronhjortskav utsedd till Årets matbluff

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Efter en jämn omröstning placerade sig Polaricas produkt i toppen. Vd:n kommenterar: "Vi behöver lyssna till de som röstat och göra de förbättringar som behövs".

När omröstningen i konsumentorganisationen Äkta varas final för antipriset Årets matbluff avslutades stod Polaricas produkt Kronhjortskav i toppen.

Totalt räknade man ihop 15 514 röster, där det blev ett jämnt race i toppen – kronhjortskavet fick bara 67 fler röster än Kockens citronpeppar.

Äkta varas jury nominerade produkten då man ansåg att tillverkarens namn i kombination med förpackningen leder tankarna till den svenska vildmarken – något som inte stämmer överens med innehållet, vars råvara kommer från farmade kronhjortar på Nya Zeeland.

– Känslan som förpackningen förmedlar skiljer sig från vad den egentligen innehåller, säger Äkta varas verksamhetsledare Björn Bernhardson i ett pressmeddelande.

"Inte vår mening att vilseleda"
Polaricas vd, Samuli Eskola, säger till Food Supply att man redan är igång med en process för att se över kommunikationen mot kunderna till följd av topplatsen i omröstningen.

– Det känns ju förstås jättetråkigt. Vi har försökt vara ärliga och skrivit direkt på förpackningen att köttet kommer från Nya Zeeland. Det har absolut inte varit vår mening att lura eller vilseleda konsumenterna på något sätt. Nu behöver vi se över och förbättra kommunikationen på förpackningen. Vi behöver lyssna till de som röstat och göra de förbättringar som behövs. säger Samuli Eskola, vd för Polarica, till Food Supply.

Vad kommer ni göra för direkta åtgärder?
– Vi har två storlekar på förpackningen, där den på 500 gram har mer information om ursprunget och även en bild på djuren. Problemet med förpackningen på 240 gram, som är i omröstningen, är att den har en liten yta och att vi inte kunde få med allt vi ville ha med. Det är en grej vi behöver fundera över – vad kan vi göra annorlunda? Speciellt när det kommer till den mindre förpackningen, säger Samuli Eskola och fortsätter:

Läs också: Produkterna som kan bli ”Årets matbluff”

– Vi behöver se över hela produktsortimentet och diskutera mycket noggrant om hur konsumenterna upplever våra produkter. Kommunikation verkar vara A och O i den här frågan. Processen är redan igång och vi kommer att fortsätta diskutera saken internt.

De facto ett vilt djur
Efter att finalnomineringarna presenterades av juryn i förra veckan tyckte Polaricas försäljningschef Michael Lundahl att deras produkt inte förtjänade en plats på listan och att kronhjorten som används är vild. Dessutom påpekade han för Expressens näringslivssajt Dina pengar att den svenska kronhjorten inte skulle kunna bära upp produkten, då man även exporterar den.

– När vi kommer till kronhjorten är det de facto ett vilt djur, men det enda vilda djur som man faktiskt kan avla inom hägn. När vi skriver att det är "farmat" så tolkas det som att det inte är vilt. Men på de här farmerna i Nya Zeeland så rör sig djuren i hägn som har enorma ytor, sa Michael Lundahl till sajten.

Över 15 000 röster räknades in
Antipriset ska enligt Äkta vara gå till en produkt som anses vara mest vilseledande under förra året. Till detta årets omröstning hade totalt 65 produkter nominerats i en första omgång, utifrån vilka juryn till finalen plockade ut fem produkter. De drygt 15 000 röster som lagts under året är flest hittills i Äkta varas omröstningar.

– Jag tror att många har röstat på den för att de inte förväntar sig att det ska vara något lurt med en sådan produkt, säger Äkta varas Björn Bernhardson.

Omröstningen genomfördes på Äkta varas hemsida, och det var jämnt i toppen. Se siffrorna för omröstningen nedan.

1. Polarica Wild Food Kronhjortskav (3 557 röster)
2. Kockens Ekologisk citronpeppar (3 490)
3. Banderos Dip sauce guacamole style (3 418)
4. Ica Basic Citron (2 833)
5. Kiviks musteri Smultron bärdryck (2 216)
Totalt: 15 514 röster


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sibylla öppnade i Lund

Ny restaurang på stationen.

Norska pizzajätten öppnade i Gävle

Ikea in i Svensk Dagligvaruhandel

Lämnar vd-posten på Operakällaren

Ny samverkansarena ska lyfta branschen till toppen

– Vi vill utveckla livsmedelssektorn till en svensk kärnsektor i världsklass, säger Per Arfvidsson, ordförande i styrgruppen för nya Sweden food arena.

Vegansk snabbmat på Fältöversten

Nyhetsbrev

Sommelierer i Nord- och Sydamerika gör upp

Arkiv

De vill förbättra folkhälsan med hotellsamarbete

Duon bakom hälsobloggen och podden Food Pharmacy samarbetar med hotellkedja.

Vuxenglass

Baileys samarbetar med Stockholmsbaserad glassproducent och lanserar glassmaker och glassbil för vuxna.

De står för kaffet

Italiensk kaffeleverantör har skrivit avtal med Stureplansgruppen.

Han blir tv-kock

Ekstedts gastronomiska möte

Pizzakedjan till Borås

Från kloak till flaska

Nya Carnegie-bryggeriet och IVL brygger öl – på renat avloppsvatten.

Kopparbergs gjorde vinst

Ger Ikea-korvarna en match

Biltema satsar på kaféverksamheten – växer med 30 till 40 procent per år.

Triumf Glass kör helgpass i värmen

Ny ordförande i DLF

Norska ”Swish” tar över från servitörerna

Appen Vipps sköter beställningarna.

Monster ville få bort svensk logga – fick nej

Smakbruket i Tomelilla fick rätt mot energidrycksjätten.

Prata Mat:Bruce Hill

Möt Bruce Hill, kock från Kalifornien som gav försmak på sitt gästspel som äger rum i höst på Vassa Eggen.

Esperanto öppnar Sommarsalongen

När matsalen tar sommarpaus öppnar pop up-restaurang i loungen.

Årets Sibylling korad

Prisades på kedjans konvent.

Svensktillverkad Manhattan-vodka blir första på nästan 100 år

Första lagliga destilleriet sedan 1920-talet.

Här öppnar 7-eleven sin deli

Ny ordförande för Fiskbranschen

Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Prata Mat: Peter Halldén

Reitan blir postombud

Efter Gast Kavalleriet

1

Wolt till Gävle

Från Lund till Malmö

Första färskpotatisen är här

Snabbmatskedjan står för bröllopsmaten

Framgång för McDonalds strategi

Restaurangerna fortsätter att växa

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.462