Årets vinnare av Fast Food Awards

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

På onsdagen korade Fast Food Magazine sju kreativa vinnare i snabbmats- och kafébranschen under årets upplaga av Fast Food Awards. Prisutdelningen ägde rum på Fast Food & Cafémässan på Malmömässan.

- Vinnarna visar att fast food-branschen påverkas av tidens tendenser, gastronomin passerar inte omärkt förbi, säger Lisbeth Rauden chefredaktör Fast Food Magazine som arrangerar tävlingen för åttonde gången.

-Hälsa, hantverk och hållbarhet är viktiga faktorer som alla framgångsrika företag i food service-sektorn måste beakta för att lyckas. 

Av totalt 21 finalister korades sju vinnare och kammade hem priset Årets Coffe Shop gjorde Johan & Nyström för enheten på Norrlandsgatan i Stockholm. Årets Leverantör blev matsvinnsappen Karma medan priset för Årets Kombo gick till restaurangkedjan Subway.

Utmärkelsen Årets Hjärta gick till entreprenören Per-Gunnar Hansson från Villman&Co. Vinnaren av Årets Foodtruck är Göteborgsbaserade Jinx Foodtruck och utmärkelsen Årets Briljanta Idé står SJ för som prisas bland annat för samarbetet med Kalf & Hansen. Årets Fast Casual gick till Sebastian Schauermann vegansatsning Taku Taku som var nominerade i två kategorier.

- Läckra och nya smaker, kreativitet och ett företagande som tar hänsyn till både människa och miljö är inget någon kan ducka för i vår tid. Tvärtom med dagens transparens och konsumentmakt så gäller det snarare att lägga en grund i det goda ur alla aspekter för att överhuvudtaget komma i fråga och ta sig fram i en allt tuffare konkurrens med kloka gäster och konsumenter, konstaterar Lisbeth Rauden i samband årets prisutdelning

Här är årets sju vinnare i Fast Food Awards samt vinnarmotiveringar;

Årets Coffee Shop - Johan & Nyström, Norrlandsgatan

Vinnaren i kategorien Årets Coffee Shop ska vara ett ställe med fokus på kaffe utan att glömma bort helheten runt om i form av service, utbud och känsla. Årets vinnare är företaget som driver Kafferevolutionen och kampen för specialkaffe framåt i Sverige och det häftigaste av allt: världspremiär för kaffeväggen där både kall - och varmbryggt kaffe serveras på tapp. 

Årets Leverantör - Karma

Årets leverantör är ett företag som med teknik engagerat branschens aktörer med win – win för alla parter. Här är en lösning som tar fasta på matsvinn och hållbarhet.

Årets Kombo - Subway

Vinnaren i kategorin erbjuder inte bara snabb fräsch mat utan även ett modernt sätt att låta kunden bestämma själv. I alla deras fysiska butiker samt mediekanaler presenteras kombinationer för alla behov. Kunden kan välja allt från dryck, äpple och kaka samt chips till sitt mål.Arbetet med mat och dryck resulterar tillsammans i att mer än hälften av alla kunder köper en meny.

Årets Hjärta - Per-Gunnar Hansson, Villman & Co.

Genom sin entreprenörsanda och med tron på att konsumenten är smart, medveten och vill ha svenska och ekologiska råvaror så långt det är möjligt visar denna eldsjäl att det går att sätta en idé till verklighet. Med ett envist engagemang har han lyckats kombinera innovation och kvalitet, allt med fokus på sin vision - Ren mat

Årets Street Food - Jinx Foodtruck

Med en rejäl knippe koriander, ärlig hantering av råvaror och med ett starkt kreativt uttryck bjuds bastardiserad asiatisk mat eller helt enkelt World Food när den är som allra bäst. Smaksensationer som Thaicos, fantastiska Pork Buns med inspiration från Vietnam och New York, samt Vegan Buns som även kan stilla köttets lustar. Oslagbart blir kombinationen av gott snack, kärlek till hantverket ochkoll på detaljerna. 

Årets Briljanta Idé- SJ

Den som vinner utmärkelsen "Årets Briljanta Idé" ska ha gjort det oväntade till det självklara. Idag är det självklart att bli serverad ekologisk snabbmat lagad på råvaror i säsong. Det oväntade är att det sker i tågets bistrosvagn. En eloge för ett gott samarbete med Kalf & Hansen som gagnar hela Sverige!

Årets Fast Casual - Taku Taku

Vinnare i denna kategori har ambitionen att inte bara locka de redan frälsta av vegansk mat och att de har lyckats väl med denna ambition kan vi nu slå fast. Har du inte redan provat Ssäm, Tempel Bowls och Bhangra Tacos är det dags att göra det nu!

Fast Food Awards arrangeras av tidningen Fast Food Magazine sedan 2011. Sedan starten har 33 vinnare korats. 



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Beslut tagna kring produktionskök i Uppsala

Utökat restaurangutbud när Torp byggs om för 700 miljoner

Kafékedja till Vetlanda

Yngsta franchisetagaren i kedjans historia öppnar kafé i det nybyggda kvarteret Spinnaren.

Svenska ägg kan bli dyrare efter extrema värmen

Anledningen: Ökat pris på foder.

Årets bästa viltmatsrestaurang och Årets viltmatskock utses i höst

Nomineringsprocessen är i full gång.

Läskgigant köper Sodastream

Köper kolsyreföretaget för miljarder.

Nyhetsbrev

Hotell Borgholm med ny ägare

I mars aviserade Karin och Owe Fransson att verksamheten var till salu och nu är det klart med ny ägare.

Arkiv

Därför kommer inte Max att börsnoteras

Richard Bergfors i intervju om 50-årsjubileet, satsningen utomlands och kedjans framtid.

Från Gotthards till Norrlandsoperan

Han går till Qvanti

Vill främja hållbart fiske

Kocken och kreativa ledaren kan numera också titulera sig ambassadör för hållbart fiske.

De ska sköta ruljansen på Bank Hotel

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Ny nod för life science och livsmedel

Mer kapital till Karma- fortsatt expansion i Europa

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Snabbare med samma smakkaraktär

Han vidareutvecklar Mr Voon med nattöppen asiatisk streetbar.

Jobb & Karriär
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Från Sture till Brasserie 1742

Kock i modekampanj

Medgrundare av Stockholmskrogen Matateljén syns i modekedjan Uniqlos kampanj.

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Här öppnar Subway och Sibylla

2

Nu har sista munken sålts

Nu startar äppelskörden

Ny chef för Stockholm Circle

Ölen kan bli dyrare

”Århundradets kock” har gått ur tiden

Paulig rekryterar ny HR-chef

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Här öppnar Zócalo

Krispig fisk till city

Max vill skaka om Way out West

Coca-Cola höjer priserna

Esperanto i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.136