Duni köper förpackningsbolag

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Köper brittiska Biopac, en leverantör av engångsförpackningar.

Igår 8 februari köpte Duni upp 75 procent av aktierna i brittiska Kindtoo Ltd. Företaget har handelsnamnet Biopac och är en leverantör av engångsförpackningar i hållbara material för mat och dryck i Storbritannien.

Biopac har i dagsläget tolv medarbetare. Företaget har en omsättning om 55 miljoner kronor per år. Genom förvärvet kommer det att bli en del av Dunis affärsområde Meal Service.

– Vi välkomnar Biopac till Duni-familjen. En avgörande faktor för det här förvärvet är den tydliga förskjutningen av efterfrågan mot hållbara produkter i restaurang- och take away-segmenten. Vi ser fram mot att arbeta med Biopac-teamet, säger Johan Sundelin, vd för Duni.

– Tack vare kapaciteten att skräddarsy mat- och dryckesförpackningar i enlighet med kundernas varumärken, och ett tydligt fokus på hållbara produkter, har Biopac vunnit en avsevärd marknadsandel i hela Storbritannien. De extra resurser vi får genom att ta det här steget med Duni kommer att hjälpa oss att fortsätta växa under kommande år, säger Mark Brigden, teknisk chef på Biopac.

I sin årsrapport redovisar Duni en nettoomsättning på 1,254 miljarder kronor från det fjärde kvartalet 2017. Det är en ökning jämfört med 1,234 miljarder under motsvarande period år 2016. Resultatet efter skatt uppgick till 121 miljoner kronor (113).



Håll dig uppdaterad med Fast Food Magazine
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Burgerkedjan börjar med biokol

Coca-Cola sätter spelare på burken

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

Program GastroNord 24-27 april 2018

Starbucks stänger ner och undervisar

Nedräkning inför Pizza-SM

Nyhetsbrev

Butik och restaurang till Kiruna

Arkiv

Sänkt moms gav inte billigare restaurangnota

Fler än fyrtio nya caféer

Maten blir allt grönare

De svenska hushållen blir allt grönare. Dock bara på vardagar, till helgen vill vi fortfarande äta kött.

De öppnar Sveriges längsta salladsbar

De blev årets Convenience-butik

Härnösandsbutik känd för sina semlor vann pris.

Ta en taco när du landar

Juicekedja till Bromma

De har fått nog av duvorna

Cafékedja i konkurs

Skånska franchisekedjan är satt i konkurs på egen begäran efter att rekonstruktionen misslyckats.

Foodtruck à la Pontus

Cava, burgare och tapas - Här öppnar fyra nya restauranger

Burgerkedjan vill ta över Norden

Ännu en utmanare på nätmatscenen

Urban Deli stannar på marken

Slutar med flygtransporterad frukt och grönt.

Fyra rätter på fyra minuter på Centralstationen

Snabb avsmakningsmeny i specialbyggd restaurangvagn.

Napolitansk pizza till Piteå

Napolitansk pizzeria öppnar på Östermalm

Efter 45 år – nu lämnar den klassiska korvkiosken Malmö

Beijing8 blir två

Kyparen avskedades – var för ”fransk”

Nu öppnar Jureskogs

Här är de nominerade i Pizza-SM

De öppnar i nytt i Uppsala

McDonalds inför bordsservering

Tre ska bli sju -Taku Taku expanderar

Öl från stammen

VM-korv med namn

Ny grön våg på Max

Sushi Yama öppnar nytt i Norrköping

Sänd till en kollega

0.11