23948sdkhjf

Duni köper förpackningsbolag

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Köper brittiska Biopac, en leverantör av engångsförpackningar.

Igår 8 februari köpte Duni upp 75 procent av aktierna i brittiska Kindtoo Ltd. Företaget har handelsnamnet Biopac och är en leverantör av engångsförpackningar i hållbara material för mat och dryck i Storbritannien.

Biopac har i dagsläget tolv medarbetare. Företaget har en omsättning om 55 miljoner kronor per år. Genom förvärvet kommer det att bli en del av Dunis affärsområde Meal Service.

– Vi välkomnar Biopac till Duni-familjen. En avgörande faktor för det här förvärvet är den tydliga förskjutningen av efterfrågan mot hållbara produkter i restaurang- och take away-segmenten. Vi ser fram mot att arbeta med Biopac-teamet, säger Johan Sundelin, vd för Duni.

– Tack vare kapaciteten att skräddarsy mat- och dryckesförpackningar i enlighet med kundernas varumärken, och ett tydligt fokus på hållbara produkter, har Biopac vunnit en avsevärd marknadsandel i hela Storbritannien. De extra resurser vi får genom att ta det här steget med Duni kommer att hjälpa oss att fortsätta växa under kommande år, säger Mark Brigden, teknisk chef på Biopac.

I sin årsrapport redovisar Duni en nettoomsättning på 1,254 miljarder kronor från det fjärde kvartalet 2017. Det är en ökning jämfört med 1,234 miljarder under motsvarande period år 2016. Resultatet efter skatt uppgick till 121 miljoner kronor (113).



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Wallmans Group tappar vd

Bartenderduo bygger meny enligt klassiskt spel

Vd-skifte på Martin & Servera

Martin & Serveras vd och koncernchef lämnar i mars nästa år.

Kalvracks och chartreuse i Bocuse d’Or

Nu skapas rätterna som blir hyllningar till Paul Bocuse och Joël Robuchon.

Så ska Avenyfamiljen bli mer klimatsmarta

När O´Learys själva får välja

Här är de åtta franchisetagarna som hyllas av restaurangkedjan internt.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger i veckan (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ny vd för Lindvalls Chark

Fjärde generationen tar över.

Arkiv

Fika hos Gina Tricot

Hälsokaféet Flik är ett samarbete mellan modekedjan och Juiceverket.

Löfbergs rekordinvesterar i Karlstad

Satsningen kan bli den största investeringen i företagets historia.

Tyska bron vill bygga restaurangbrygga

Nu återinvigs klassisk saluhall

Nyöppnar efter omfattande renovering med flera restauranger och handel.

Från Sabis till Clarion Hotel Sign

Myllymäkis meny tonsatt av Gessle

Nu introducerar Finnair ett musiksamarbete mellan kocken och artisten för att skapa optimal matupplevelse ombord.

Lanserar svensk ekologisk sriracha

Här öppnar Harrys

Prisas ånyo för hållbarhet och envetet fokus på matsvinn

I veckan utsågs han av Vi Konsumenter till Årets Hållbarhetskock.

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Vegetarisk rätt Söderbornas favorit

Prisas för viltmat

Hon vann Mack-SM med klimatsmartare alternativ

Stockholmsbagare bakom Sveriges bästa macka.

Trio till köpcentrum

Så vill Martin & Servera och Kronfågel minska matsvinnet

Ska ta vara på gamla värphöns som slaktas utan att köttet används.

Det här är årets bästa charkuterier

Slowfood på ny nivå

En bransch i uppgång

Urban Deli firar tio år med ny bar

Jobb & Karriär
Han blir ny CFO för Menigo

Ölbrist är inte ett problem – ännu

Mer vegetariskt på tallriken

Här öppnar gastropub

1

Restauranggalan 2018
Luzette bjuder på årets kroginteriör

Till bords!

Kockduo till Frippes

Dumplingkedja öppnar fjärde restaurangen i år

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

Da Matteo med orangeri

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.127