23948sdkhjf

Lägre vinst för Kopparbergs

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Bryggeriets resultat var 61 miljoner lägre under fjolåret än 2016 – valutaeffekter, förklarar vd:n.

Kopparbergs vinst för 2017 landade på 247,2 miljoner kronor, vilket är 61 miljoner lägre än under 2016 då det uppgick till 308,1 miljoner kronor.

Anledningen tillskrivs indirekt Brexit, vilket i sig orsakade ett minskat värde av det brittiska pundet. För Kopparbergs, vars cider är det mest sålda varumärket i premiumsegmentet i landet, är det dåliga omständigheter.

I en medföljande kommentar till bokslutet skriver vd:n, Peter Bronsman, att den minskade vinsten enbart beror på valutaeffekter i landet som också ses som bryggeriets viktigaste marknad.

”Med samma genomsnittliga pundkurs som under föregående år skulle resultatet istället ökat med 3 procent”, skriver vd:n vidare i en kommentar.

Volymmässigt sett ökade man med cirka 5 procent i Storbritannien under året. Dessutom noterar man positiv utveckling på marknaderna i Estland, Spanien, Grekland, Cypern och Australien. På den svenska marknaden är bryggeriets päroncider fortsatt den mest sålda cidern på Systembolaget, medan även varumärkena Sofiero och Höga Kusten gjorde bra ifrån sig.

Även nettoomsättningen sjönk, dock bara en smula: från 1,945 miljarder kronor 2016 till 1,936 miljarder kronor under 2017.


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Wallmans Group tappar vd

Bartenderduo bygger meny enligt klassiskt spel

Vd-skifte på Martin & Servera

Martin & Serveras vd och koncernchef lämnar i mars nästa år.

Kalvracks och chartreuse i Bocuse d’Or

Nu skapas rätterna som blir hyllningar till Paul Bocuse och Joël Robuchon.

Så ska Avenyfamiljen bli mer klimatsmarta

När O´Learys själva får välja

Här är de åtta franchisetagarna som hyllas av restaurangkedjan internt.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger i veckan (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ny vd för Lindvalls Chark

Fjärde generationen tar över.

Arkiv

Fika hos Gina Tricot

Hälsokaféet Flik är ett samarbete mellan modekedjan och Juiceverket.

Löfbergs rekordinvesterar i Karlstad

Satsningen kan bli den största investeringen i företagets historia.

Tyska bron vill bygga restaurangbrygga

Nu återinvigs klassisk saluhall

Nyöppnar efter omfattande renovering med flera restauranger och handel.

Från Sabis till Clarion Hotel Sign

Myllymäkis meny tonsatt av Gessle

Nu introducerar Finnair ett musiksamarbete mellan kocken och artisten för att skapa optimal matupplevelse ombord.

Lanserar svensk ekologisk sriracha

Här öppnar Harrys

Prisas ånyo för hållbarhet och envetet fokus på matsvinn

I veckan utsågs han av Vi Konsumenter till Årets Hållbarhetskock.

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Vegetarisk rätt Söderbornas favorit

Prisas för viltmat

Hon vann Mack-SM med klimatsmartare alternativ

Stockholmsbagare bakom Sveriges bästa macka.

Trio till köpcentrum

Så vill Martin & Servera och Kronfågel minska matsvinnet

Ska ta vara på gamla värphöns som slaktas utan att köttet används.

Det här är årets bästa charkuterier

Slowfood på ny nivå

En bransch i uppgång

Urban Deli firar tio år med ny bar

Jobb & Karriär
Han blir ny CFO för Menigo

Ölbrist är inte ett problem – ännu

Mer vegetariskt på tallriken

Här öppnar gastropub

1

Restauranggalan 2018
Luzette bjuder på årets kroginteriör

Till bords!

Kockduo till Frippes

Dumplingkedja öppnar fjärde restaurangen i år

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

Da Matteo med orangeri

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.133