Lägre vinst för Kopparbergs

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Bryggeriets resultat var 61 miljoner lägre under fjolåret än 2016 – valutaeffekter, förklarar vd:n.

Kopparbergs vinst för 2017 landade på 247,2 miljoner kronor, vilket är 61 miljoner lägre än under 2016 då det uppgick till 308,1 miljoner kronor.

Anledningen tillskrivs indirekt Brexit, vilket i sig orsakade ett minskat värde av det brittiska pundet. För Kopparbergs, vars cider är det mest sålda varumärket i premiumsegmentet i landet, är det dåliga omständigheter.

I en medföljande kommentar till bokslutet skriver vd:n, Peter Bronsman, att den minskade vinsten enbart beror på valutaeffekter i landet som också ses som bryggeriets viktigaste marknad.

”Med samma genomsnittliga pundkurs som under föregående år skulle resultatet istället ökat med 3 procent”, skriver vd:n vidare i en kommentar.

Volymmässigt sett ökade man med cirka 5 procent i Storbritannien under året. Dessutom noterar man positiv utveckling på marknaderna i Estland, Spanien, Grekland, Cypern och Australien. På den svenska marknaden är bryggeriets päroncider fortsatt den mest sålda cidern på Systembolaget, medan även varumärkena Sofiero och Höga Kusten gjorde bra ifrån sig.

Även nettoomsättningen sjönk, dock bara en smula: från 1,945 miljarder kronor 2016 till 1,936 miljarder kronor under 2017.


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Norsk citronläsk retar Coca-Cola

Glada dagar för stadskärnorna

Med fokus på fisk och grönt

Kock- och krögarduo inviger två nya restauranger i Gallerian i Stockholm i oktober.

Så ska Max minska klimatutsläppen

Stureplansgruppen öppnar app-restaurang

Här öppnar restaurangkoncernen konceptet Taqueria med mexikansk snabbmat.

Ännu ett franskt pris till Picadeli

Nyhetsbrev

Årets första hummer näst dyrast

Arkiv

Retrotrend ritar om kartan för ölproducenter

Delstaten Oregon har introducerat en ny glasflaska som kan omdefiniera hur öl ska drickas i hela USA. Flaskans hemlighet? Den är standardiserad och kan återanvändas.

Onlinepizzas vd kliver av

Jureskog öppnar igen

I oktober öppnar andra restaurangen i det ska som ska bli en snabbmatskedja signerad kocken och krögaren Johan Jureskog.

Han ska lyfta fram estniska smaker

Lagunitas gästar Dogfood

Modemärke startar pop up-nattklubb

Ny hos Poppels

Växtbaserat på gourmetnivå

Nu nyöppnar Cassi

Oumph till Pizza Hut

Hon vann Lily Bollinger Award

Hanna Eriksson från Köksbaren i Umeå knep vinsten i årets upplaga av sommeliertävlingen.

Uppgifter: Coca-Cola utforskar cannabis-dryck

Färdiglagat à la Operakällaren

Nätverk med hållbara vinnare - här är finalisterna

Hälsingestintan vill ta in mer kapital

Viking Line förlänger med landslaget

Rederiet förlänger samarbetet med Svenska Kocklandslaget och Svenska Juniorlandslaget i ytterligare två år.

De ligger bakom mässa för drycker från Skåne

Årets Arbetsplats – fyra finalistfilmer

Inbromsad tillväxt i restaurangnäringen

Från Copenhagen Plaza till The Lodge

Spendrups sluter upp bakom plaststrategi

Jobb & Karriär
Ny inköpsdirektör på kaffeföretaget

Mikrobryggeri får utökad distribution

Saknad apa dök upp på McDonalds

Svensk ost prisad i Hongkong

Här öppnar Bastard Burgers

Kopparbergs ökar vinsten

Restaurangkedja med tidning

Kafésatsning på gymmet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.172