23948sdkhjf

Lägre vinst för Kopparbergs

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Bryggeriets resultat var 61 miljoner lägre under fjolåret än 2016 – valutaeffekter, förklarar vd:n.

Kopparbergs vinst för 2017 landade på 247,2 miljoner kronor, vilket är 61 miljoner lägre än under 2016 då det uppgick till 308,1 miljoner kronor.

Anledningen tillskrivs indirekt Brexit, vilket i sig orsakade ett minskat värde av det brittiska pundet. För Kopparbergs, vars cider är det mest sålda varumärket i premiumsegmentet i landet, är det dåliga omständigheter.

I en medföljande kommentar till bokslutet skriver vd:n, Peter Bronsman, att den minskade vinsten enbart beror på valutaeffekter i landet som också ses som bryggeriets viktigaste marknad.

”Med samma genomsnittliga pundkurs som under föregående år skulle resultatet istället ökat med 3 procent”, skriver vd:n vidare i en kommentar.

Volymmässigt sett ökade man med cirka 5 procent i Storbritannien under året. Dessutom noterar man positiv utveckling på marknaderna i Estland, Spanien, Grekland, Cypern och Australien. På den svenska marknaden är bryggeriets päroncider fortsatt den mest sålda cidern på Systembolaget, medan även varumärkena Sofiero och Höga Kusten gjorde bra ifrån sig.

Även nettoomsättningen sjönk, dock bara en smula: från 1,945 miljarder kronor 2016 till 1,936 miljarder kronor under 2017.
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Sverige världens fjärde mest veganvänliga land

Sveriges första rödbetskokeri

Sydgrönts vd om den nya produktionen i Findus gamla lokaler i Bjuv.

Restaurangleverantör slutar med tobak

Sologäster välkomnas till Oaxen

Skånska matprofiler prisade

Restaurang Vollmers utsedd till Årets skånska krog för andra året i rad.

Sveriges första kattcafé

Nyhetsbrev

Kvalitetsfisk växer med förvärv nummer tre

Arkiv

Svensk Nobelhyllning i Bocuse d'Or

Sebastian Gibrand: Jag har inför VM förberett mitt livs måltid.

Dahlgren och Naess öppnar hotellbistro

Parisisk atmosfär när stjärnduon står för maten på nytt boutiquehotell.

Systembolaget varnar vinleverantör

Burger King planerar kraftig expansion

Restauranger och storkök börjar med returlådor

Så ska Martin & Servera bli mer hållbart

Projekt gör matsvinn lönsamt för restauranger

Vinnova har beviljat medel för att lösa transport- och logistikfrågorna.

”Lång lista på spännande innovationer”

Erik Wallin på foodtech-bolaget Gastrofy rapporterar i en gästkrönika från CES i Las Vegas.

Guldregn över de svenska lagen

Kocklandslaget och ytterligare två lag kommer hem med seger i Culinary World Cup.

Stark jobbprognos

Upp 12 procent för hotell- och restaurangbranschen.

Pontus Frithiof rivstartar året i hälsans tecken

Pontus in the air ska bli Arlandas bästa arbetsplats med hjälp av hälsoprofil och inspiratör.

Stillahavsostron testodlas på västkusten

Svampgruvan i Kiruna stängs

Fandado flyttar till city

Nystart för Stockholmskrogen med meny på esperanto.

Pizza Hut tappar långvarig vd

Cateringföretag vill expandera

Ny grillrestaurang på Avenyn

The Prime Grill del av en förnyelseprocess som pågår i hela området.

Ny vd på Circle K

Bagerierna sanerar surdegsbröd

Styckmästarn med ny vd

Tillbaka till Nordic Choice Hotels

Burgerkedja med ny marknadschef

Klassiskt bakverk tas ur sortimenten

Köttfest på Stockholmsrestaurang

Picadeli växer på kontinenten

Ska expandera i södra Sverige

Utvecklar barkoncept

Dole säljer i Sverige och Finland

Populär chokladmjölk återkallas – flaskan kan gå sönder

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.098