Positivt resultat starkaste på fem år för Mackmyra

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Fjärde kvartalet i fjol var det första positiva på ett bra tag – nu ska man ta in 27 miljoner för att amortera samt öka destilleringstakten.

När whiskybolaget Mackmyra nyligen släppte sin rapport visade man upp en bra avslutning för 2017. Fjärde kvartalet, som för tolfte kvartalet i rad bjöd på försäljningstillväxt, gav ett resultat efter skatt på 1,8 miljoner kronor. Det är en klar förbättring gentemot samma period 2016 (minus 4,5 miljoner kronor) och det starkaste sedan fjärde kvartalet 2012.

Rörelseresultatet för helåret blev 4,3 miljoner kronor (minus 1,3), medan nettoomsättningen uppgick till 27,3 miljoner kronor (26,2). Samtidigt förbättrades nettoresultatet till minus 11 miljoner kronor, jämfört med minus 26 miljoner kronor 2016.

Gällande försäljningen ökade flaskförsäljningen med sju procent, medan lunchöppet på restaurangen i Mackmyra Whiskyby hjälpte tillväxten på eventsidan att nå 13 procent. Att 27 procent av försäljningen gick på export till länder som Frankrike, Tyskland och Storbritannien är i linje med planen:

Läs också: Mackmyra lanserar gin

– I dessa länder säljer vi i barer, supermarkets och specialbutiker. Att vi har en så pass stor andel på exportmarknaden innebär att vi börjar vara etablerade, säger vd Magnus Dandanell till Gefle Dagblad.

Sedan tidigare har destilleriet aviserat att man vill ta in 27 miljoner kronor från aktieägarna. Det nya kapitalet ska främst gå till amorteringar men också till att sätt högre fart på destilleringen, då försäljningen konstant ökar.


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Max vd hoppas på 50 år till

Richard Bergfors i intervju om kedjans framtid.

Från Gotthards till Norrlandsoperan

Han går till Qvanti

Vill främja hållbart fiske

Kocken och kreativa ledaren kan numera också titulera sig ambassadör för hållbart fiske.

De ska sköta ruljansen på Bank Hotel

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Nyhetsbrev

Ny nod för life science och livsmedel

Arkiv

Mer kapital till Karma- fortsatt expansion i Europa

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Snabbare med samma smakkaraktär

Han vidareutvecklar Mr Voon med nattöppen asiatisk streetbar.

Jobb & Karriär
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Från Sture till Brasserie 1742

Kock i modekampanj

Medgrundare av Stockholmskrogen Matateljén syns i modekedjan Uniqlos kampanj.

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Här öppnar Subway och Sibylla

2

Nu har sista munken sålts

MAP-packat växande trend i bagerinäringen

Hotel Rogge i nya händer

Nu startar äppelskörden

Ny chef för Stockholm Circle

Ölen kan bli dyrare

Upprop i restaurangbranschen - vill öka efterfrågan på svenska råvaror

Efter sommarens torka uppmanas restauranger och måltidsverksamheter välja svenskt kött, frukt och grönt för att stötta bönder efter sommarens torka.

”Århundradets kock” har gått ur tiden

Paulig rekryterar ny HR-chef

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Här öppnar Zócalo

Krispig fisk till city

Max vill skaka om Way out West

Coca-Cola höjer priserna

Esperanto i konkurs

Hovmästare ny chef på Röda Korset

Bordsservering på McDonald´s

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109