23948sdkhjf

Findus blir delägare i Toppfrys

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Tillsammans med frysleverantören Foodimpex köper Findus in sig i den västsvenska ärtproducenten – något som bäddar för expansion.

Både Findus AB och Foodimpex International blir nya delägare i den västsvenska ärtproducenten Toppfrys. Enligt Toppfrys betyder det nya partnerskapet att man får in nytt kapital och industriell kompetens, vilket säkrar en fortsatt produktion som också står rustad för framtida behov.

– Jag är väldigt glad över att vi funnit en framtidsinriktad plan för Toppfrys. En lösning som gör att vi tillsammans med våra viktigaste kunder säkrat goda förutsättningar för ett hållbart jordbruk och varaktig framställning av livsmedel med hög kvalitet på orten, säger Joakim Bratell, vd och ägare för Toppfrys.

I samband med detta säljer tre ägare i Toppfrys – Thore Johansson, Jan Wagnervik samt Peter Jakobsson – sina respektive andelar i bolaget. Det innebär i sin tur att de helt och hållet avslutar sina engagemang inom Toppfrys. Enligt en kommentar från de tre tidigare delägarna ser man lösningen som den bästa "för bolaget, kunderna och det lokala samhällets framtid".

Findus och Toppfrys är sedan tidigare samarbetspartners, efter att man i mars förra året kom överens om ett avtal.  
Det kom i samband med att Findus lagt ner sin produktionsanläggning i Bjuv och letade efter en ny producent som kunde leverera åt dem. Då kom man överens med Toppfrys om leveranser på 5 000 ton ärter om året i fem år, till ett totalt värde på 700 miljoner kronor.

Efter att Findus och Foodimpex nu gått in i bolaget ser de också att man kan bädda för en större verksamhet i framtiden.


– Genom vårt partnerskap får vi möjlighet att tillgodose den växande efterfrågan som finns på våra ärter, samtidigt som vi kan bibehålla samma höga kvalitet. Tillsammans kan vi leva upp till våra kunders och svenska konsumenters önskan om en hållbar lokal produktion av svenska ärter och grönsaker med möjligheten att expandera verksamheten på sikt, säger Peter Odemark , chef för Findus i Norden.

Även Foodimpex är en samarbetspartner till Toppfrys sedan tidigare, något som sträcker sig tillbaka cirka 40 år. I och med att man nu blir delägare ser man att det samarbetet bara blir starkare, och att leveranser till både dagligvaruhandel och exportmarknader stärks på lång sikt, säger bolagets vd Markus Wallentin .
Mer om: Toppfrys
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Panini släpper Amazon Go-koncept: ”Först på marknaden”

Paninis nya Grab and go-koncept ska ta matkedjan in i den tekniska framtiden.

Trendig salladsbar till Hyllie

Blir fjärde Holy Greens-restaurangen i Malmö.

Hållbart kafé öppnar på Drottninggatan

Pinchos satsar internationellt – och byter vd

Striden om vegoburgarna intensifieras

Jamie Olivers krogimperium har kollapsat – över 1 000 jobb drabbas

Nyhetsbrev

Ny marknadschef för Årets kock

Arkiv

Nu kommer svenskodlad Pak Choi

Frantzén bästa restaurangen i Europa

Sju svenska krogar bland de 200 bästa europeiska restaurangerna på ODA:s lista.

Kopparbergs backar

Massor av sommarjobb i restaurangbranschen

Linnea & Basilika fortsätter växa

Öppnar tredje restaurangen hittills i år – fjärde är på gång.

Han går från Spotify till Gastrofy

Världens dyraste whiskyprovning

Ichiro's Malt Card-serie provas i Göteborg i november.

Mackmyra ökar omsättning – och förlust

De samarbetar för hållbar restaurangdrift

Nu finns Max även i Täby – med restaurang 142

Nu kommer ölglassen

Skaldjursäventyr i Bohuslän

Klassiska Stortorgskällaren gör comeback

Därför ställdes 7-Eleven om till pizzerior

Näringslivsmedalj med kunglig glans till Fabrique

Dystert läge för 4 av 10 matfiskar

Ny vd på Pizza Hut

Poké bowl-kedjans åttonde restaurang

B2B nästa för Karma och Martin & Servera

Världens största öltilverkare ansöker om börsnotering

Urban Deli öppnar restaurang på Centralen

Hungrig.se uppköpta av Delivery Hero

Uniqlo i restaurangsamarbete

Kopparbergs i två nya produktkategorier

Poppels söker miljoner i crowdfunding-kampanj

Vill etablera sig som Stockholms färskvarucentrum

Tre nya dryckesproducenter – varje vecka

Oumph lanseras hos snabbmatskedjan

Svensk mästare i hembryggd öl

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.113