23948sdkhjf

Här är årets aprilskämt

Fläskhare, kycklingglass och en... udda näringspasta syns bland årets skämt. Och så en chokladburgare som kanske (?) lever vidare.
Under påskhelgen inföll en annan tung tradition – 1 april. De flesta företagen höll sig inom ramarna och valde att släppa skämtnyheter på själva dagen, som sig bör. Men de fanns också de som försökte förekomma alla andra – om det nu visar sig faktiskt vara ett skämt...

Nedan har Food Supply samlat ihop en del av de lanseringar och nyheter som pumpades ut av livsmedelsbranschen under helgen:

Carlsberg använde rådande väderförhållanden i sitt skämt – genom att lansera öltéet Öl Grey ville man värma upp de som mot förmodan slagit sig ner vid barernas och pubarnas uteserveringar.

Kronfågel passade på att lyfta fram en helt ny produktkategori, där bolaget hittat ännu ett användningsområde för huvudprodukten. Glass med smak av rätten Flygande Jakob satte inte bara kycklingsmak på själva glassen, utan kombinerade även banan- och jordnötsbitarna med kycklingbacon.

För branschorganisationen Svenskt kött var 1 april en stolt dag då man kunde presentera ett helt nytt djur. Genom att korsa linderödssvin och skogshare fick man fram fläskharen, som ska smaka både vilt och fläsk – problemet vara bara att Sveriges Grisföretagare och Kaninproducenterna var tvungna att förhandla om var djuret passar hemma.

Konsultföretaget Sigma meddelade att man skulle ge sig in i restaurangbranschen på ett ovanligt sätt. Efter att ha köpt in 47 foodtrucks skulle man göra om dessa till självkörande fordon och samtidigt sätta ut en trupp drönare som enligt företaget skulle "förändra hela takeaway-upplägget".

Hos vinproducenten Tre apor hade man märkt av de veganska och vegetariska vindar som blåst genom landet och bestämde att man skulle bli helt fria från animalier – därför dög inte heller namnet, då det innehåller djur. Efter 1 april skulle man istället bara heta "Tr3".

Även hos Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, passade man på att ta tillfället i akt. I ett pressmeddelande förklarade man att forskare hittat ett sätt att omvandla avföring till livsmedel, trots stora utmaningar med bland annat lukt. Resultatet var en "exkrementbaserad näringspasta" som bland annat kan användas som smörgåspålägg. Detta inom ramen för forskningsplattformen Centre for Research on Alternative Proteins (CRAP).

Skämtet som kanske väckte störst uppmärksamhet i landet var det som lanserades av Delicato och Burger King. Man var ute redan på skärtorsdagen (29 mars) med en samarbetsburgare, där den tongivande smaken var choklad.

När Aftonbladet hörde av sig till Burger King förnekade marknadschefen att det rörde sig om ett aprilskämt, eftersom det bara var den 29 mars.

På söndagen skickades ännu ett meddelande ut där bolagen bekräftar att det rörde sig om ett aprilskämt trots allt, något som resulterade i kritik – på exempelvis Burger Kings Instagram-konto reagerade flertalet på att skämtet lades ut för tidigt.

Nu säger Eva Ossiansson, universitetslektor och doktor i marknadsföring på Göteborgs universitet, att skämtet var problematiskt och oetiskt.

– Hade man verkligen velat göra ett första aprilskämt hade man gått ut med det på samma dag. Men då hade man inte fått nyhetsredaktionerna att tro på det. Man vill verkligen luras. Det är uppenbart, säger hon till Expressen Dina pengar .

Delicatos marknadschef Sofia Brandberg säger till tidningen att man passade på att skämta och att man måste hitta en balans för att bli tagna på allvar. Burger Kings marknadschef Lina Nilsson, som förnekade att det först rörde sig om ett skämt säger till Expressen att "det är kul att skoja och bjuda på oss själva". Hon lägger även till att chokladburgaren kanske visst kommer att lanseras.

– Det finns ingenting som säger att det inte blir en verklighet av det här, med tanke på vilket gehör vi fick, säger hon till tidningen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094