23948sdkhjf

”Champagne passar bra till all mat"

Möt svensken som bjuder på Champagne i fotbolls-VM.

I Prata Mat möter RS Restauranger & Storköks chefredaktör Lisbeth Rauden Mikael Falkman för ett samtal om champagne, sång, sill och klimatförändringar och markförvärv i England. 

För andra gången är champagnehuset Taittinger sponsor av fotbolls-VM och är turneringens officiella champagneleverantör. Premiären för samarbetet skedde i Brasilien i samband förra VM. I år har huset tagit fram en speciell etikett och cuvé för evenemanget.

Även för ett starkt varumärke betyder det mycket att synas i ett av världens största idrottsevenemang.

– Vårt budskap är att vi är ett aktivt hus, som har möjlighet och muskler att varaofficiella VM-Champagnen, och på sätt förstärka varumärket och positionera sigmot konsumenten, säger Mikael Falkman som är stockholmare och verksam som internationell affärsutvecklare hos Taittinger.

Champagnehuset levererar dryck och får synlighet i utbyte genom avtal med FIFA. Själv kommer han att besöka VM, framför allt är matchbesök bokat i matchen mellan Sverige och Tyskland. Huset är också officiell Champagne till Women’s World Cup nästa år.

– Försäljningsmässigt går det väldigt bra för oss. 2005 såldes 4, 2 flaskor, på tolv år har det ökat till dagens 6,3 buteljer. Det, samt att vi gått från gått från att exportera från 90 till 160 exportländer, ser jag som ett kvitto på hur ägarna lyckas utveckla våraprodukter, säger Mikael Falkman.

Lyssna till Prata Mat här.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.096