”Champagne passar bra till all mat"

| Av Lisbeth Rauden | Tipsa redaktionen

Möt svensken som bjuder på Champagne i fotbolls-VM.

I Prata Mat möter RS Restauranger & Storköks chefredaktör Lisbeth Rauden Mikael Falkman för ett samtal om champagne, sång, sill och klimatförändringar och markförvärv i England. 

För andra gången är champagnehuset Taittinger sponsor av fotbolls-VM och är turneringens officiella champagneleverantör. Premiären för samarbetet skedde i Brasilien i samband förra VM. I år har huset tagit fram en speciell etikett och cuvé för evenemanget.

Även för ett starkt varumärke betyder det mycket att synas i ett av världens största idrottsevenemang.

– Vårt budskap är att vi är ett aktivt hus, som har möjlighet och muskler att varaofficiella VM-Champagnen, och på sätt förstärka varumärket och positionera sigmot konsumenten, säger Mikael Falkman som är stockholmare och verksam som internationell affärsutvecklare hos Taittinger.

Champagnehuset levererar dryck och får synlighet i utbyte genom avtal med FIFA. Själv kommer han att besöka VM, framför allt är matchbesök bokat i matchen mellan Sverige och Tyskland. Huset är också officiell Champagne till Women’s World Cup nästa år.

– Försäljningsmässigt går det väldigt bra för oss. 2005 såldes 4, 2 flaskor, på tolv år har det ökat till dagens 6,3 buteljer. Det, samt att vi gått från gått från att exportera från 90 till 160 exportländer, ser jag som ett kvitto på hur ägarna lyckas utveckla våraprodukter, säger Mikael Falkman.

Lyssna till Prata Mat här.



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Retrotrend ritar om kartan för ölproducenter

I spåren av den blomstrande ölindustrin har delstaten Oregon introducerat en ny glasflaska som kan omdefiniera hur öl ska drickas i hela USA. Flaskans hemlighet? Den är standardiserad och kan återanvändas.

Onlinepizzas vd kliver av

Jureskog öppnar igen

I oktober öppnar andra restaurangen i det ska som ska bli en snabbmatskedja signerad kocken och krögaren Johan Jureskog.

Han ska lyfta fram estniska smaker

Lagunitas gästar Dogfood

Modemärke startar pop up-nattklubb

Nyhetsbrev

Ny hos Poppels

Arkiv

Växtbaserat på gourmetnivå

Nu nyöppnar Cassi

Oumph till Pizza Hut

Hon vann Lily Bollinger Award

Hanna Eriksson från Köksbaren i Umeå knep vinsten i årets upplaga av sommeliertävlingen.

Uppgifter: Coca-Cola utforskar cannabis-dryck

Färdiglagat à la Operakällaren

Nätverk med hållbara vinnare - här är finalisterna

Hälsingestintan vill ta in mer kapital

Viking Line förlänger med landslaget

Rederiet förlänger samarbetet med Svenska Kocklandslaget och Svenska Juniorlandslaget i ytterligare två år.

De ligger bakom mässa för drycker från Skåne

Lantmännen Cerealia-chef tar över Fairtrade

Cecilia Ceder blir ny vd för Fairtrade Sverige.

Löfbergs nya samarbete del av strategin

Amerikanska Humm Kombucha väljer Löfbergs som säljpartner i Sverige – för rosteriet är det i linje med satsningen på nya affärsområdet Ready to.

Svenska dumplings tar plats i norska butiker

Ett utökat samarbete med Norgesgruppen gör att Beijing 8 får en bredare lansering.

De fick Livsmedelspriset

Årets Arbetsplats – fyra finalistfilmer

Ännu hetare käk längs med vägen

Bensinstationskedjan hottar upp samarbetet med restaurangkonceptet Käk.

Matsvinnsapp i samarbete med stor aktör

Inbromsad tillväxt i restaurangnäringen

Från Copenhagen Plaza till The Lodge

Spendrups sluter upp bakom plaststrategi

Jobb & Karriär
Ny inköpsdirektör på kaffeföretaget

Mikrobryggeri får utökad distribution

Saknad apa dök upp på McDonalds

Svensk ost prisad i Hongkong

Här öppnar Bastard Burgers

Kopparbergs ökar vinsten

Restaurangkedja med tidning

Kafésatsning på gymmet

Scandi Standard investerar i dansk premiumkyckling

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.904