23948sdkhjf

”Champagne passar bra till all mat"

| Av Lisbeth Rauden | Tipsa redaktionen

Möt svensken som bjuder på Champagne i fotbolls-VM.

I Prata Mat möter RS Restauranger & Storköks chefredaktör Lisbeth Rauden Mikael Falkman för ett samtal om champagne, sång, sill och klimatförändringar och markförvärv i England. 

För andra gången är champagnehuset Taittinger sponsor av fotbolls-VM och är turneringens officiella champagneleverantör. Premiären för samarbetet skedde i Brasilien i samband förra VM. I år har huset tagit fram en speciell etikett och cuvé för evenemanget.

Även för ett starkt varumärke betyder det mycket att synas i ett av världens största idrottsevenemang.

– Vårt budskap är att vi är ett aktivt hus, som har möjlighet och muskler att varaofficiella VM-Champagnen, och på sätt förstärka varumärket och positionera sigmot konsumenten, säger Mikael Falkman som är stockholmare och verksam som internationell affärsutvecklare hos Taittinger.

Champagnehuset levererar dryck och får synlighet i utbyte genom avtal med FIFA. Själv kommer han att besöka VM, framför allt är matchbesök bokat i matchen mellan Sverige och Tyskland. Huset är också officiell Champagne till Women’s World Cup nästa år.

– Försäljningsmässigt går det väldigt bra för oss. 2005 såldes 4, 2 flaskor, på tolv år har det ökat till dagens 6,3 buteljer. Det, samt att vi gått från gått från att exportera från 90 till 160 exportländer, ser jag som ett kvitto på hur ägarna lyckas utveckla våraprodukter, säger Mikael Falkman.

Lyssna till Prata Mat här.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Veganskt intresserar på nätet

Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

Espresso House tar in ärtdryck

Nya kocktävlingar ska fånga upp gymnasieelever

Max på offensiven mot fossilbaserad plast

Potatisdrycksföretag tar in 11 miljoner

Nyhetsbrev

Brödernas tredje och fjärde restaurang

Planerar att expandera med 20-talet restauranger.

Arkiv
1

Tre nytillskott i kocklandslaget

Inte en enda kvinna i det Svenska kocklandslaget.

Hon är Ekstedts nya köksmästare

Norska läskproducenten förlorar mot Coca-Cola – igen

Västerbottensost blir dokumentär

Unik sushirestaurang får tillfällig replika i Stockholm

Restaurangchefen för Nadeshiko Sushi öppnar pop up.

Nu rullar kedjan sushi även på Ica

Ska brygga öl med helt ny robotcell

Hon är Stadshuskällarens nya konditor

Tyskland tog sommelier-guldet

Överraskande vinnare i sommelier-VM.

Ungas matval styrs av värderingar

Finalisterna i sommelier-VM klara

Innovativa bakverk av Årets bagare 2019

Här ska Martin & Servera bygga nytt lager

Här är Årets rätt – av Årets kock

Sveriges bästa unga bagare korad

Familjer testar middagar åt Urban Deli

Fredrik Lindfors vidare i Sommelier-VM

Italiensk mat – mest poppis i hela världen

Framtidens mat – så tänkte vi förr och så tänker vi nu

Hamburgerrestauranger utsätter gäster för onödiga risker

Kennedy Bakircioglü får egen öl

Efter kritiken: Max avbryter veganmärkningen

Martin & Servera drar ned på plasten

Stockholm Fisk i ny tappning

Max inför veganmärkning

Poke bowl-koncept växer i Göteborg

Coca-Cola lanserar läsk med biljakt

Ökad tillväxt men stora utmaningar för Mackmyra

Burkvinet är här

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.349