23948sdkhjf

Sänkt moms gav inte billigare restaurangnota

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Stora kedjor var mest benägna att sänka priserna.

I en ny rapport från IFAU (Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering) framgår det att sänkningen av restaurangmomsen 2012 från 25 till 12 procent ledde till blygsamma, om några prissänkningar.

Läs också: Sänkt moms gav inte billigare restaurangnota

Nästan alla oberoende restauranger hade oförändrade priser medan de stora kedjorna var de som var mest benägna att sänka sina.

– Prisförändringarna gav med andra ord ”allt eller inget” till konsumenterna, säger Oskar Nordström Skans som är en av flera rapportförfattare. Det är förvånade då det enligt skattekonomiska standardmodeller borde ha varit en mjukare spridning där några sänker priserna lite grann, andra lite mer.

Skillnaden mellan oberoende restauranger och kedjor berodde inte på läge, prissegment, eller utbud.

– Det visar sig att oberoende restauranger även i andra situationer är mindre benägna att ändra sina priser, vilket alltså spiller över på hur de agerar när momsen förändras. Momsförändringar tycks få ett större genomslag på marknader med större företag, säger Oskar Nordström Skans.

Även om kedjorna prissänkte i större utsträckning valde de som sänkte priserna dock över tid att höja sina priser efterhand igen, och närmade sig på så vis tidigare nivåer.

Mer om: IFAU | moms | restaurangmoms
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Panini släpper Amazon Go-koncept: ”Först på marknaden”

Paninis nya Grab and go-koncept ska ta matkedjan in i den tekniska framtiden.

Trendig salladsbar till Hyllie

Blir fjärde Holy Greens-restaurangen i Malmö.

Hållbart kafé öppnar på Drottninggatan

Pinchos satsar internationellt – och byter vd

Striden om vegoburgarna intensifieras

Jamie Olivers krogimperium har kollapsat – över 1 000 jobb drabbas

Nyhetsbrev

Ny marknadschef för Årets kock

Arkiv

Nu kommer svenskodlad Pak Choi

Frantzén bästa restaurangen i Europa

Sju svenska krogar bland de 200 bästa europeiska restaurangerna på ODA:s lista.

Kopparbergs backar

Massor av sommarjobb i restaurangbranschen

Linnea & Basilika fortsätter växa

Öppnar tredje restaurangen hittills i år – fjärde är på gång.

Han går från Spotify till Gastrofy

Världens dyraste whiskyprovning

Ichiro's Malt Card-serie provas i Göteborg i november.

Mackmyra ökar omsättning – och förlust

De samarbetar för hållbar restaurangdrift

Nu finns Max även i Täby – med restaurang 142

Nu kommer ölglassen

Skaldjursäventyr i Bohuslän

Klassiska Stortorgskällaren gör comeback

Därför ställdes 7-Eleven om till pizzerior

Näringslivsmedalj med kunglig glans till Fabrique

Dystert läge för 4 av 10 matfiskar

Ny vd på Pizza Hut

Poké bowl-kedjans åttonde restaurang

B2B nästa för Karma och Martin & Servera

Världens största öltilverkare ansöker om börsnotering

Urban Deli öppnar restaurang på Centralen

Hungrig.se uppköpta av Delivery Hero

Uniqlo i restaurangsamarbete

Kopparbergs i två nya produktkategorier

Poppels söker miljoner i crowdfunding-kampanj

Vill etablera sig som Stockholms färskvarucentrum

Tre nya dryckesproducenter – varje vecka

Oumph lanseras hos snabbmatskedjan

Svensk mästare i hembryggd öl

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.102