Sänkt moms gav inte billigare restaurangnota

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Stora kedjor var mest benägna att sänka priserna.

I en ny rapport från IFAU (Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering) framgår det att sänkningen av restaurangmomsen 2012 från 25 till 12 procent ledde till blygsamma, om några prissänkningar.

Läs också: Sänkt moms gav inte billigare restaurangnota

Nästan alla oberoende restauranger hade oförändrade priser medan de stora kedjorna var de som var mest benägna att sänka sina.

– Prisförändringarna gav med andra ord ”allt eller inget” till konsumenterna, säger Oskar Nordström Skans som är en av flera rapportförfattare. Det är förvånade då det enligt skattekonomiska standardmodeller borde ha varit en mjukare spridning där några sänker priserna lite grann, andra lite mer.

Skillnaden mellan oberoende restauranger och kedjor berodde inte på läge, prissegment, eller utbud.

– Det visar sig att oberoende restauranger även i andra situationer är mindre benägna att ändra sina priser, vilket alltså spiller över på hur de agerar när momsen förändras. Momsförändringar tycks få ett större genomslag på marknader med större företag, säger Oskar Nordström Skans.

Även om kedjorna prissänkte i större utsträckning valde de som sänkte priserna dock över tid att höja sina priser efterhand igen, och närmade sig på så vis tidigare nivåer.



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sibylla öppnade i Lund

Ny restaurang på stationen.

Norska pizzajätten öppnade i Gävle

Ikea in i Svensk Dagligvaruhandel

Lämnar vd-posten på Operakällaren

Ny samverkansarena ska lyfta branschen till toppen

– Vi vill utveckla livsmedelssektorn till en svensk kärnsektor i världsklass, säger Per Arfvidsson, ordförande i styrgruppen för nya Sweden food arena.

Vegansk snabbmat på Fältöversten

Nyhetsbrev

Sommelierer i Nord- och Sydamerika gör upp

Arkiv

De vill förbättra folkhälsan med hotellsamarbete

Duon bakom hälsobloggen och podden Food Pharmacy samarbetar med hotellkedja.

Vuxenglass

Baileys samarbetar med Stockholmsbaserad glassproducent och lanserar glassmaker och glassbil för vuxna.

De står för kaffet

Italiensk kaffeleverantör har skrivit avtal med Stureplansgruppen.

Han blir tv-kock

Ekstedts gastronomiska möte

Pizzakedjan till Borås

Från kloak till flaska

Nya Carnegie-bryggeriet och IVL brygger öl – på renat avloppsvatten.

Kopparbergs gjorde vinst

Ger Ikea-korvarna en match

Biltema satsar på kaféverksamheten – växer med 30 till 40 procent per år.

Triumf Glass kör helgpass i värmen

Ny ordförande i DLF

Norska ”Swish” tar över från servitörerna

Appen Vipps sköter beställningarna.

Monster ville få bort svensk logga – fick nej

Smakbruket i Tomelilla fick rätt mot energidrycksjätten.

Prata Mat:Bruce Hill

Möt Bruce Hill, kock från Kalifornien som gav försmak på sitt gästspel som äger rum i höst på Vassa Eggen.

Esperanto öppnar Sommarsalongen

När matsalen tar sommarpaus öppnar pop up-restaurang i loungen.

Årets Sibylling korad

Prisades på kedjans konvent.

Svensktillverkad Manhattan-vodka blir första på nästan 100 år

Första lagliga destilleriet sedan 1920-talet.

Här öppnar 7-eleven sin deli

Ny ordförande för Fiskbranschen

Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Prata Mat: Peter Halldén

Reitan blir postombud

Efter Gast Kavalleriet

1

Wolt till Gävle

Från Lund till Malmö

Första färskpotatisen är här

Snabbmatskedjan står för bröllopsmaten

Framgång för McDonalds strategi

Restaurangerna fortsätter att växa

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.132