Sänkt moms gav inte billigare restaurangnota

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Stora kedjor var mest benägna att sänka priserna.

I en ny rapport från IFAU (Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering) framgår det att sänkningen av restaurangmomsen 2012 från 25 till 12 procent ledde till blygsamma, om några prissänkningar.

Läs också: Sänkt moms gav inte billigare restaurangnota

Nästan alla oberoende restauranger hade oförändrade priser medan de stora kedjorna var de som var mest benägna att sänka sina.

– Prisförändringarna gav med andra ord ”allt eller inget” till konsumenterna, säger Oskar Nordström Skans som är en av flera rapportförfattare. Det är förvånade då det enligt skattekonomiska standardmodeller borde ha varit en mjukare spridning där några sänker priserna lite grann, andra lite mer.

Skillnaden mellan oberoende restauranger och kedjor berodde inte på läge, prissegment, eller utbud.

– Det visar sig att oberoende restauranger även i andra situationer är mindre benägna att ändra sina priser, vilket alltså spiller över på hur de agerar när momsen förändras. Momsförändringar tycks få ett större genomslag på marknader med större företag, säger Oskar Nordström Skans.

Även om kedjorna prissänkte i större utsträckning valde de som sänkte priserna dock över tid att höja sina priser efterhand igen, och närmade sig på så vis tidigare nivåer.



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Norsk citronläsk retar Coca-Cola

Glada dagar för stadskärnorna

Med fokus på fisk och grönt

Kock- och krögarduo inviger två nya restauranger i Gallerian i Stockholm i oktober.

Så ska Max minska klimatutsläppen

Stureplansgruppen öppnar app-restaurang

Här öppnar restaurangkoncernen konceptet Taqueria med mexikansk snabbmat.

Ännu ett franskt pris till Picadeli

Nyhetsbrev

Årets första hummer näst dyrast

Arkiv

Retrotrend ritar om kartan för ölproducenter

Delstaten Oregon har introducerat en ny glasflaska som kan omdefiniera hur öl ska drickas i hela USA. Flaskans hemlighet? Den är standardiserad och kan återanvändas.

Onlinepizzas vd kliver av

Jureskog öppnar igen

I oktober öppnar andra restaurangen i det ska som ska bli en snabbmatskedja signerad kocken och krögaren Johan Jureskog.

Han ska lyfta fram estniska smaker

Lagunitas gästar Dogfood

Modemärke startar pop up-nattklubb

Ny hos Poppels

Växtbaserat på gourmetnivå

Nu nyöppnar Cassi

Oumph till Pizza Hut

Hon vann Lily Bollinger Award

Hanna Eriksson från Köksbaren i Umeå knep vinsten i årets upplaga av sommeliertävlingen.

Uppgifter: Coca-Cola utforskar cannabis-dryck

Färdiglagat à la Operakällaren

Nätverk med hållbara vinnare - här är finalisterna

Hälsingestintan vill ta in mer kapital

Viking Line förlänger med landslaget

Rederiet förlänger samarbetet med Svenska Kocklandslaget och Svenska Juniorlandslaget i ytterligare två år.

De ligger bakom mässa för drycker från Skåne

Årets Arbetsplats – fyra finalistfilmer

Inbromsad tillväxt i restaurangnäringen

Från Copenhagen Plaza till The Lodge

Spendrups sluter upp bakom plaststrategi

Jobb & Karriär
Ny inköpsdirektör på kaffeföretaget

Mikrobryggeri får utökad distribution

Saknad apa dök upp på McDonalds

Svensk ost prisad i Hongkong

Här öppnar Bastard Burgers

Kopparbergs ökar vinsten

Restaurangkedja med tidning

Kafésatsning på gymmet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.199