23948sdkhjf

Coca-cola gick bättre än väntat

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Sockerfria drycker hjälpte läskjätten att slå förväntningarna.

Coca-cola redovisar högre intäkter än vad analytiker beräknat – för första kvartalet rapporterar man intäkter på 7,6 miljarder dollar (drygt 65 miljarder svenska kronor) jämfört med förväntade 7,3 miljarder dollar, rapporterar Reuters.

En av de större anledningarna till den oväntade siffran är en högre efterfrågan för varumärket Diet coke, som nyligen gjordes om i design och fick nya smaker.

Läs också: Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

Trots högre intäkter än väntat är årets första kvartal sämre än samma period förra året. Nedgången från 9,1 miljarder dollar under första kvartalet 2017 förklaras med att man sålt sina tappningsverksamheter.

Läs också: Coca-Cola gör nedskärningar

Samtidigt varnar tillverkaren för att man kommer att påverkas av den brittiska sockerskatten riktad mot läsk, tillsammans med stigande fraktkostnader i USA. Företaget meddelar också att man gjort om recepten och lanserat mindre förpackningar i Storbritannien för att försäkra att två tredjedelar av de största varumärkena inte ska omfattas av skatten som introducerades 6 april, men att toppsäljaren Coca-cola classic fortfarande kommer att beskattas.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Dansk blir vd för svenska McDonald's

Boqueria drar till fjällen

Ett av flera nytillskott på restaurangscenen i Åre.

Hållbarhetspris till matsvinnsentreprenör

Skybar i toppen på Göteborgs nya landmärke

Klassiskt konditori ersätts av indisk restaurang

Max förstärker ledningen

Nyhetsbrev

Upper House får Årets kock-medaljör i köket

Arkiv

50 maltsorter i ny hembryggningsbutik

Han vann titeln Årets Ekokock

Hon är Sveriges bästa kvinnliga sommelier

Mentorpriset till Ulrika Brydling

Årets kock 2019 bytte silver mot guld

Martin Moses svensk mästare i professionell matlagning.

Utredning om skatt på engångsartiklar

Hungrig läggs ned

Scandic och Spendrups gör öl på överblivet bröd

Öppningsdatum för Östermalms saluhall – renoverad för en miljard

Öppnar igen i januari två år försenad.

Mr Cake är årets företagare i bageribranschen

Mathias Dahlgren tolkar Söders snabbmatspärlor

Stjärnkocken öppnar pop up under matfestival i Teatern.

Atria lanserar vegetariskt varumärke

Naturlig matupplevelse i slottsmiljö

Kändiskockarnas hållbara restaurang har öppnat

Korv och potatis i centrum för Årets kock-finalisterna

De lanserar svensk pizzaskinka

Inget Krubb i sjöstan

Foodoras cykelbud utvidgar strejken i Norge

Löfbergs har halverat sin klimatpåverkan

Hungrig.se kan försvinna – fyra månader efter uppköpet

Kopparbergs vd: Zeunerts julmust ohotad

Street food intar Kungsträdgården

Färre krogkonkurser när fler semestrar hemma

Mackmyra minskar förlusten

Minskad efterfrågan på Absolut

”Restauranger och livsmedelsbutiker måste få äga sitt matavfall”

Usine-gänget startar Bistro Bibblan

KFC och Beyond Meat lagar vegetarisk kyckling

Räddat "svinnkaffe" blir till ny vild blandning

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.147