23948sdkhjf

Coca-cola gick bättre än väntat

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Sockerfria drycker hjälpte läskjätten att slå förväntningarna.

Coca-cola redovisar högre intäkter än vad analytiker beräknat – för första kvartalet rapporterar man intäkter på 7,6 miljarder dollar (drygt 65 miljarder svenska kronor) jämfört med förväntade 7,3 miljarder dollar, rapporterar Reuters.

En av de större anledningarna till den oväntade siffran är en högre efterfrågan för varumärket Diet coke, som nyligen gjordes om i design och fick nya smaker.

Läs också: Läskförsäljningen sjönk som en sten

Trots högre intäkter än väntat är årets första kvartal sämre än samma period förra året. Nedgången från 9,1 miljarder dollar under första kvartalet 2017 förklaras med att man sålt sina tappningsverksamheter.

Läs också: Högre vinst för Coca-Cola

Samtidigt varnar tillverkaren för att man kommer att påverkas av den brittiska sockerskatten riktad mot läsk, tillsammans med stigande fraktkostnader i USA. Företaget meddelar också att man gjort om recepten och lanserat mindre förpackningar i Storbritannien för att försäkra att två tredjedelar av de största varumärkena inte ska omfattas av skatten som introducerades 6 april, men att toppsäljaren Coca-cola classic fortfarande kommer att beskattas.



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Prisas ånyo för hållbarhet och envetet fokus på matsvinn

I veckan utsågs han av Vi Konsumenter till Årets Hållbarhetskock.

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Vegetarisk rätt Söderbornas favorit

Prisas för viltmat

Hon vann Mack-SM med klimatsmartare alternativ

Stockholmsbagare bakom Sveriges bästa macka.

Trio till köpcentrum

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger i veckan (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Så vill Martin & Servera och Kronfågel minska matsvinnet

Ska ta vara på gamla värphöns som slaktas utan att köttet används.

Arkiv

Det här är årets bästa charkuterier

Slowfood på ny nivå

Hantverksbageri till NK Parkaden

En bransch i uppgång

Från Arla till LRF

Mejerijättens kommunikationschef efterträder Linda Segerblom på LRF.

Ny lunchresturang i Solna

De öppnar restaurang Handelshuset

Välmeriterad duo satsar på fransk bistromat och bakverk i Handelshuset i Saltsjöbaden.

Hjälp oss att utveckla RS Restauranger & Storkök

Delta i vår läsarundersökning.

O´Learys vd kliver av

Efter knappt tre år lämnar Christian Bellander vd-posten. Han får nu styrelsepost i företaget.

En lagledares julbordsfavoriter

På RS Restauranger & Storköks Facebooksida tipsar Svenska Kocklandslagets lagledare Fredrik Andersson om fem julbordsmåsten.

15 koncept till Kungälv

Här är kafé- och restaurangkoncepten som tar plats i Kongahälla Food Hall som öppnar i slutet av mars nästa år.

Tjoget i ny skrud

De förfärvar Fru Hellmans Choklad

Onlinepizza i samarbete med Axfood

Axfood Snabbgross erbjuder e-handel och upphämtning i butik till Onlinepizzas 1 500 matställen.

Kvalitetsfisk köper Danmarks största sushileverantör

Urban Deli firar tio år med ny bar

Jobb & Karriär
Han blir ny CFO för Menigo

Ölbrist är inte ett problem – ännu

Mer vegetariskt på tallriken

Här öppnar gastropub

1

Restauranggalan 2018
Luzette bjuder på årets kroginteriör

Till bords!

Kockduo till Frippes

Dumplingkedja öppnar fjärde restaurangen i år

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

Da Matteo med orangeri

Norsk läsk byter namn efter påtryckningar

Rosen blir Quan

Dansk startup ska utmana restaurangerna

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.151