23948sdkhjf

Coca-cola gick bättre än väntat

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Sockerfria drycker hjälpte läskjätten att slå förväntningarna.

Coca-cola redovisar högre intäkter än vad analytiker beräknat – för första kvartalet rapporterar man intäkter på 7,6 miljarder dollar (drygt 65 miljarder svenska kronor) jämfört med förväntade 7,3 miljarder dollar, rapporterar Reuters.

En av de större anledningarna till den oväntade siffran är en högre efterfrågan för varumärket Diet coke, som nyligen gjordes om i design och fick nya smaker.

Trots högre intäkter än väntat är årets första kvartal sämre än samma period förra året. Nedgången från 9,1 miljarder dollar under första kvartalet 2017 förklaras med att man sålt sina tappningsverksamheter.

Läs också: Coca-Cola gör nedskärningar

Samtidigt varnar tillverkaren för att man kommer att påverkas av den brittiska sockerskatten riktad mot läsk, tillsammans med stigande fraktkostnader i USA. Företaget meddelar också att man gjort om recepten och lanserat mindre förpackningar i Storbritannien för att försäkra att två tredjedelar av de största varumärkena inte ska omfattas av skatten som introducerades 6 april, men att toppsäljaren Coca-cola classic fortfarande kommer att beskattas.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Couet och Thureson satsar på mat med bröd

Dos Gringos ut och Manufacture in när matscenen i Ringens köpcentrum förnyas.

Värsta yrkesgruppen att servera

De är bäst på att rädda mat

Sverige världens fjärde mest veganvänliga land

Sveriges första rödbetskokeri

Sydgrönts vd om den nya produktionen i Findus gamla lokaler i Bjuv.

Restaurangleverantör slutar med tobak

Nyhetsbrev

Sologäster välkomnas till Oaxen

Arkiv

Skånska matprofiler prisade

Restaurang Vollmers utsedd till Årets skånska krog för andra året i rad.

Sveriges första kattcafé

Kvalitetsfisk växer med förvärv nummer tre

Svensk Nobelhyllning i Bocuse d'Or

Sebastian Gibrand: Jag har inför VM förberett mitt livs måltid.

Dahlgren och Naess öppnar hotellbistro

Parisisk atmosfär när stjärnduon står för maten på nytt boutiquehotell.

Systembolaget varnar vinleverantör

Burger King planerar kraftig expansion

Restauranger och storkök börjar med returlådor

Så ska Martin & Servera bli mer hållbart

Projekt gör matsvinn lönsamt för restauranger

Vinnova har beviljat medel för att lösa transport- och logistikfrågorna.

”Lång lista på spännande innovationer”

Erik Wallin på foodtech-bolaget Gastrofy rapporterar i en gästkrönika från CES i Las Vegas.

Guldregn över de svenska lagen

Kocklandslaget och ytterligare två lag kommer hem med seger i Culinary World Cup.

Stark jobbprognos

Upp 12 procent för hotell- och restaurangbranschen.

Pontus Frithiof rivstartar året i hälsans tecken

Pontus in the air ska bli Arlandas bästa arbetsplats med hjälp av hälsoprofil och inspiratör.

Stillahavsostron testodlas på västkusten

Svampgruvan i Kiruna stängs

Fandado flyttar till city

Nystart för Stockholmskrogen med meny på esperanto.

Ny vd på Circle K

Bagerierna sanerar surdegsbröd

Styckmästarn med ny vd

Tillbaka till Nordic Choice Hotels

Burgerkedja med ny marknadschef

Klassiskt bakverk tas ur sortimenten

Köttfest på Stockholmsrestaurang

Picadeli växer på kontinenten

Ska expandera i södra Sverige

Utvecklar barkoncept

Dole säljer i Sverige och Finland

Populär chokladmjölk återkallas – flaskan kan gå sönder

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.116