Coca-cola gick bättre än väntat

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Sockerfria drycker hjälpte läskjätten att slå förväntningarna.

Coca-cola redovisar högre intäkter än vad analytiker beräknat – för första kvartalet rapporterar man intäkter på 7,6 miljarder dollar (drygt 65 miljarder svenska kronor) jämfört med förväntade 7,3 miljarder dollar, rapporterar Reuters.

En av de större anledningarna till den oväntade siffran är en högre efterfrågan för varumärket Diet coke, som nyligen gjordes om i design och fick nya smaker.

Läs också: Coca-Cola gör nedskärningar

Trots högre intäkter än väntat är årets första kvartal sämre än samma period förra året. Nedgången från 9,1 miljarder dollar under första kvartalet 2017 förklaras med att man sålt sina tappningsverksamheter.

Läs också: Läskförsäljningen sjönk som en sten

Samtidigt varnar tillverkaren för att man kommer att påverkas av den brittiska sockerskatten riktad mot läsk, tillsammans med stigande fraktkostnader i USA. Företaget meddelar också att man gjort om recepten och lanserat mindre förpackningar i Storbritannien för att försäkra att två tredjedelar av de största varumärkena inte ska omfattas av skatten som introducerades 6 april, men att toppsäljaren Coca-cola classic fortfarande kommer att beskattas.



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sibylla öppnade i Lund

Ny restaurang på stationen.

Norska pizzajätten öppnade i Gävle

Ikea in i Svensk Dagligvaruhandel

Lämnar vd-posten på Operakällaren

Ny samverkansarena ska lyfta branschen till toppen

– Vi vill utveckla livsmedelssektorn till en svensk kärnsektor i världsklass, säger Per Arfvidsson, ordförande i styrgruppen för nya Sweden food arena.

Vegansk snabbmat på Fältöversten

Nyhetsbrev

Sommelierer i Nord- och Sydamerika gör upp

Arkiv

De vill förbättra folkhälsan med hotellsamarbete

Duon bakom hälsobloggen och podden Food Pharmacy samarbetar med hotellkedja.

Vuxenglass

Baileys samarbetar med Stockholmsbaserad glassproducent och lanserar glassmaker och glassbil för vuxna.

De står för kaffet

Italiensk kaffeleverantör har skrivit avtal med Stureplansgruppen.

Han blir tv-kock

Ekstedts gastronomiska möte

Pizzakedjan till Borås

Från kloak till flaska

Nya Carnegie-bryggeriet och IVL brygger öl – på renat avloppsvatten.

Kopparbergs gjorde vinst

Ger Ikea-korvarna en match

Biltema satsar på kaféverksamheten – växer med 30 till 40 procent per år.

Triumf Glass kör helgpass i värmen

Ny ordförande i DLF

Norska ”Swish” tar över från servitörerna

Appen Vipps sköter beställningarna.

Monster ville få bort svensk logga – fick nej

Smakbruket i Tomelilla fick rätt mot energidrycksjätten.

Prata Mat:Bruce Hill

Möt Bruce Hill, kock från Kalifornien som gav försmak på sitt gästspel som äger rum i höst på Vassa Eggen.

Esperanto öppnar Sommarsalongen

När matsalen tar sommarpaus öppnar pop up-restaurang i loungen.

Årets Sibylling korad

Prisades på kedjans konvent.

Svensktillverkad Manhattan-vodka blir första på nästan 100 år

Första lagliga destilleriet sedan 1920-talet.

Här öppnar 7-eleven sin deli

Ny ordförande för Fiskbranschen

Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Prata Mat: Peter Halldén

Reitan blir postombud

Efter Gast Kavalleriet

1

Wolt till Gävle

Från Lund till Malmö

Första färskpotatisen är här

Snabbmatskedjan står för bröllopsmaten

Framgång för McDonalds strategi

Restaurangerna fortsätter att växa

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.136