23948sdkhjf

"Vin är inte bara alkohol, det är kultur och en livsstil"

| Av Lisbeth Rauden | Tipsa redaktionen

De är troligtvis unika i världen. Åtminstone var det den enda gruppen som ställde ut under de gemensamma nämnarna kvinnor och vin på årets Prowein mässa.

Vinregioner i Cercle Femmes de Vin

Alsace: diVINes d’Alsace, grundat 2011.

Beaujolais: Etoiles en Beaujolais, grundat 1998.

Bordeaux: Aliénor du vin de Bordeaux, grundat 1994.

Bourgogne: Femmes et Vins de Bourgogne, grundat 2000.

Champagne: Fabuleuses, grundat 2015.

Languedoc-Roussillon: Vinifilles, grundat 2009.

Loire: Dames de Cœur de Loire, grundat 2015

Provence: Eléonores de Provence, grundat 2008.

Rhône: Femmes Vignes Rhônes 2004.

Sud-Ouest: SO Femmes grundat 2014.

– Vin är inte bara alkohol, det är kultur och en livsstil, säger Melanie Pfister, ordförande i Cercle Femmes de Vin.

R&S har tidigare berättat om Les Fabuleuses som är en sammanslutning av kvinnliga champagneproducenter som också ingår i Circle Femmes de Vin. Melanie Pfister berättar att organisationen för tredje året i rad är på Prowein.

I år var de en trupp på 24 personer från regionerna Alsace, Beaujolais, Bourgogne, Provence, Rhône och Sud-Ouest som var representerade på mässan.

– Vi är framför allt ett stödjande nätverk, vi stöttar varandra när det gäller teknik, lagstiftning och regler men vi ger varandra också moraliskt och psykologiskt stöd förklarar hon. Vad som är intressant att upptäcka är att oavsett vilken del av Frankrike så upplever vi samma problematik. Som kvinnor har vi det inte så alltid så enkelt, förutom vårt yrkesmässiga liv är vi hustrur och mammor.

En viktig målsättning är att sprida information om vinkultur till barn och unga via skolan.

– Vi har undervisningsprojekt för att lära barn och ungdomar att vin inte är alkohol, utan en kultur och en livsstil. Vinproduktion är inte bara vinskörd, det handlar om druvor, pressning av juicer, jordmån och även miljöfrågor kommer in.

Trots en urgammal fransk vintradition så är den pedagogiska dimensionen eftersatt anser Melanie Pfister.

– Det har inte funnits med i undervisningen, och vi vill bjuda in skolor inte bara när det är skörd utan redogöra för hela processen. Jag tror att vi som kvinnor är mer inriktade på att dela och förmedla den sidan av vinkulturen.

Cercle Femmes De vin har i främsta rummet inga kommersiella syften. Det finns en förhoppning om att montern i Prowein också ska leda till nya affärer. Den gemensamma montern gör att de kan dela kostnaderna mellan de sex regioner som närvarade.

Utan att ha helt faktiska belägg, drog R&S utsände slutsatsen att de flesta länder och regioner på Prowein oftast promotade den unga generationens vinproducenter, snarare än kvinnliga vinföretagare. I storlek var det franska kvinnliga nätverkets monter avgjort störst.

– Vi har blivit mycket väl mottagna av besökarna, för oss är ett det ett sätt att visa att vi klarar det här också. Vi gör inte annorlunda viner än män, kvinnor finns i vinindustrin sedan länge, det är inget nytt. Däremot visar statistik att fler kvinnor strömmar till vinindustri idag än tidigare och är nästan hälften av yrkesutövarna i branschen, säger Melanie Pfister.

Syftet med organisationen är , förutom att vara ett stödjande nätverk, att helt enkelt att kommunicera att kvinnor existerar som vinföretagare. På en allt tuffare vinmarknad finns det en dimension till:

– Dagens medvetna konsumenter vill lägga sina pengar på sådant som de kan identifiera sig med, det gäller också vin, säger Melanie Pfister. Kvinnor är viktiga vinkonsumenter och vi ger möjlighet till identifikation. Det är en viktig aspekt av vår kommunikation.

• Chantal Pegaz startade Etoiles en Beaujolais 2009 Marie-Laurence Saladin Femmes VignesRhône, och lade därmed grundstenen till det franska kvinnliga nätverket som lanserades på Prowein 2009.

• Le Cercle Femmes de Vin, förenar vinproducenter i tio regionala underavdelningar och cirka 250 medlemmar.

• Ett huvudmål är att förmedla vinkultur genom utbildning, information och pedagogik kring måttlig vinkonsumtion. Det ska bland annat ske genom en nationell temadag Ecoles de Vendanges, Vinskördskola, som äger rum vid skolstarten.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tapas på svenskt vis på HaQ

Yux Mexican och Yuc Latasian följs av husmanskost på HaQ.

Östermalms saluhall – försenad och fördyrad

Renoveringen av Östermalmshallen 400 miljoner dyrare än planerat.

Årets Lilly Bollinger-tävling igång

Finaldags för Årets unga kock

Två Michelin-stjärnor till Gastrologik

Krögarduon har väntat sex år på att få lägga till ytterligare en stjärna.

Mr Cake till Göteborg

Nyhetsbrev

De kan bli bästa krog på White Guides gala

Arkiv

KFC-chef dömd för diskriminering

130 år gammalt bageri räddas

Här är finalisterna i Unga bagare 2019

Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Tillträder senast i oktober.

Lista: 89 nya krogar i White Guide

Här är alla nya restauranger som tagit sig in i årets upplaga.

Kafékedjan öppnar i Kina

Joe & The Juice-grundaren avgår som vd

Kaspar Basse har varit den snabbväxande kedjans vd sedan starten 2002.

Nio nya Bastard Burgers-restauranger

Norrländska streetfoodkedjan i snabb expansion – och satsar på helt vegansk meny.

Fullersägt mikrobryggeri till Sverige

Vietnamesiskt på Götgatan

De tilldelas årets Gulddrakar

Gulddrakar till tre restauranger, en bar och ett kafé i Stockholm.

Mackmyra behöver pengar

Coca-Colas första nya smak på tio år

The Fishery till Täby

The Artesian gästspelar på Grand Hôtel

De blir störst på fisk i Sverige

Kvalitetsfisk och Fisk Idag går ihop och skapar Sveriges största fiskgrossist.

Björn Ulvaeus köper Hasselbacken

På väg att förverkliga sin nöjesvision på Djurgården.

Vigårda till Västerås

Han är årets viltkock

Gröna Lund startar restaurangskola

Årets Kombo går till Doktor Mat

Årets street food serveras av Korrito

Östermalmskafé blir Årets Coffee Shop

Världens första veganska Happy Meal

Dags för tionde Krogveckan

Sverige världens fjärde mest veganvänliga land

Restaurangleverantör slutar med tobak

Sologäster välkomnas till Oaxen

Systembolaget varnar vinleverantör

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.166