23948sdkhjf

"Vin är inte bara alkohol, det är kultur och en livsstil"

| Av Lisbeth Rauden | Tipsa redaktionen

De är troligtvis unika i världen. Åtminstone var det den enda gruppen som ställde ut under de gemensamma nämnarna kvinnor och vin på årets Prowein mässa.

Vinregioner i Cercle Femmes de Vin

Alsace: diVINes d’Alsace, grundat 2011.

Beaujolais: Etoiles en Beaujolais, grundat 1998.

Bordeaux: Aliénor du vin de Bordeaux, grundat 1994.

Bourgogne: Femmes et Vins de Bourgogne, grundat 2000.

Champagne: Fabuleuses, grundat 2015.

Languedoc-Roussillon: Vinifilles, grundat 2009.

Loire: Dames de Cœur de Loire, grundat 2015

Provence: Eléonores de Provence, grundat 2008.

Rhône: Femmes Vignes Rhônes 2004.

Sud-Ouest: SO Femmes grundat 2014.

– Vin är inte bara alkohol, det är kultur och en livsstil, säger Melanie Pfister, ordförande i Cercle Femmes de Vin.

R&S har tidigare berättat om Les Fabuleuses som är en sammanslutning av kvinnliga champagneproducenter som också ingår i Circle Femmes de Vin. Melanie Pfister berättar att organisationen för tredje året i rad är på Prowein.

I år var de en trupp på 24 personer från regionerna Alsace, Beaujolais, Bourgogne, Provence, Rhône och Sud-Ouest som var representerade på mässan.

– Vi är framför allt ett stödjande nätverk, vi stöttar varandra när det gäller teknik, lagstiftning och regler men vi ger varandra också moraliskt och psykologiskt stöd förklarar hon. Vad som är intressant att upptäcka är att oavsett vilken del av Frankrike så upplever vi samma problematik. Som kvinnor har vi det inte så alltid så enkelt, förutom vårt yrkesmässiga liv är vi hustrur och mammor.

En viktig målsättning är att sprida information om vinkultur till barn och unga via skolan.

– Vi har undervisningsprojekt för att lära barn och ungdomar att vin inte är alkohol, utan en kultur och en livsstil. Vinproduktion är inte bara vinskörd, det handlar om druvor, pressning av juicer, jordmån och även miljöfrågor kommer in.

Trots en urgammal fransk vintradition så är den pedagogiska dimensionen eftersatt anser Melanie Pfister.

– Det har inte funnits med i undervisningen, och vi vill bjuda in skolor inte bara när det är skörd utan redogöra för hela processen. Jag tror att vi som kvinnor är mer inriktade på att dela och förmedla den sidan av vinkulturen.

Cercle Femmes De vin har i främsta rummet inga kommersiella syften. Det finns en förhoppning om att montern i Prowein också ska leda till nya affärer. Den gemensamma montern gör att de kan dela kostnaderna mellan de sex regioner som närvarade.

Utan att ha helt faktiska belägg, drog R&S utsände slutsatsen att de flesta länder och regioner på Prowein oftast promotade den unga generationens vinproducenter, snarare än kvinnliga vinföretagare. I storlek var det franska kvinnliga nätverkets monter avgjort störst.

– Vi har blivit mycket väl mottagna av besökarna, för oss är ett det ett sätt att visa att vi klarar det här också. Vi gör inte annorlunda viner än män, kvinnor finns i vinindustrin sedan länge, det är inget nytt. Däremot visar statistik att fler kvinnor strömmar till vinindustri idag än tidigare och är nästan hälften av yrkesutövarna i branschen, säger Melanie Pfister.

Syftet med organisationen är , förutom att vara ett stödjande nätverk, att helt enkelt att kommunicera att kvinnor existerar som vinföretagare. På en allt tuffare vinmarknad finns det en dimension till:

– Dagens medvetna konsumenter vill lägga sina pengar på sådant som de kan identifiera sig med, det gäller också vin, säger Melanie Pfister. Kvinnor är viktiga vinkonsumenter och vi ger möjlighet till identifikation. Det är en viktig aspekt av vår kommunikation.

• Chantal Pegaz startade Etoiles en Beaujolais 2009 Marie-Laurence Saladin Femmes VignesRhône, och lade därmed grundstenen till det franska kvinnliga nätverket som lanserades på Prowein 2009.

• Le Cercle Femmes de Vin, förenar vinproducenter i tio regionala underavdelningar och cirka 250 medlemmar.

• Ett huvudmål är att förmedla vinkultur genom utbildning, information och pedagogik kring måttlig vinkonsumtion. Det ska bland annat ske genom en nationell temadag Ecoles de Vendanges, Vinskördskola, som äger rum vid skolstarten.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Panini släpper Amazon Go-koncept: ”Först på marknaden”

Paninis nya Grab and go-koncept ska ta matkedjan in i den tekniska framtiden.

Trendig salladsbar till Hyllie

Blir fjärde Holy Greens-restaurangen i Malmö.

Hållbart kafé öppnar på Drottninggatan

Pinchos satsar internationellt – och byter vd

Striden om vegoburgarna intensifieras

Jamie Olivers krogimperium har kollapsat – över 1 000 jobb drabbas

Nyhetsbrev

Ny marknadschef för Årets kock

Arkiv

Nu kommer svenskodlad Pak Choi

Frantzén bästa restaurangen i Europa

Sju svenska krogar bland de 200 bästa europeiska restaurangerna på ODA:s lista.

Kopparbergs backar

Massor av sommarjobb i restaurangbranschen

Linnea & Basilika fortsätter växa

Öppnar tredje restaurangen hittills i år – fjärde är på gång.

Han går från Spotify till Gastrofy

Världens dyraste whiskyprovning

Ichiro's Malt Card-serie provas i Göteborg i november.

Mackmyra ökar omsättning – och förlust

De samarbetar för hållbar restaurangdrift

Nu finns Max även i Täby – med restaurang 142

Nu kommer ölglassen

Skaldjursäventyr i Bohuslän

Klassiska Stortorgskällaren gör comeback

Därför ställdes 7-Eleven om till pizzerior

Näringslivsmedalj med kunglig glans till Fabrique

Dystert läge för 4 av 10 matfiskar

Ny vd på Pizza Hut

Poké bowl-kedjans åttonde restaurang

B2B nästa för Karma och Martin & Servera

Världens största öltilverkare ansöker om börsnotering

Urban Deli öppnar restaurang på Centralen

Hungrig.se uppköpta av Delivery Hero

Uniqlo i restaurangsamarbete

Kopparbergs i två nya produktkategorier

Poppels söker miljoner i crowdfunding-kampanj

Vill etablera sig som Stockholms färskvarucentrum

Tre nya dryckesproducenter – varje vecka

Oumph lanseras hos snabbmatskedjan

Svensk mästare i hembryggd öl

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.11