23948sdkhjf

"Vin är inte bara alkohol, det är kultur och en livsstil"

| Av Lisbeth Rauden | Tipsa redaktionen

De är troligtvis unika i världen. Åtminstone var det den enda gruppen som ställde ut under de gemensamma nämnarna kvinnor och vin på årets Prowein mässa.

Vinregioner i Cercle Femmes de Vin

Alsace: diVINes d’Alsace, grundat 2011.

Beaujolais: Etoiles en Beaujolais, grundat 1998.

Bordeaux: Aliénor du vin de Bordeaux, grundat 1994.

Bourgogne: Femmes et Vins de Bourgogne, grundat 2000.

Champagne: Fabuleuses, grundat 2015.

Languedoc-Roussillon: Vinifilles, grundat 2009.

Loire: Dames de Cœur de Loire, grundat 2015

Provence: Eléonores de Provence, grundat 2008.

Rhône: Femmes Vignes Rhônes 2004.

Sud-Ouest: SO Femmes grundat 2014.

– Vin är inte bara alkohol, det är kultur och en livsstil, säger Melanie Pfister, ordförande i Cercle Femmes de Vin.

R&S har tidigare berättat om Les Fabuleuses som är en sammanslutning av kvinnliga champagneproducenter som också ingår i Circle Femmes de Vin. Melanie Pfister berättar att organisationen för tredje året i rad är på Prowein.

I år var de en trupp på 24 personer från regionerna Alsace, Beaujolais, Bourgogne, Provence, Rhône och Sud-Ouest som var representerade på mässan.

– Vi är framför allt ett stödjande nätverk, vi stöttar varandra när det gäller teknik, lagstiftning och regler men vi ger varandra också moraliskt och psykologiskt stöd förklarar hon. Vad som är intressant att upptäcka är att oavsett vilken del av Frankrike så upplever vi samma problematik. Som kvinnor har vi det inte så alltid så enkelt, förutom vårt yrkesmässiga liv är vi hustrur och mammor.

En viktig målsättning är att sprida information om vinkultur till barn och unga via skolan.

– Vi har undervisningsprojekt för att lära barn och ungdomar att vin inte är alkohol, utan en kultur och en livsstil. Vinproduktion är inte bara vinskörd, det handlar om druvor, pressning av juicer, jordmån och även miljöfrågor kommer in.

Trots en urgammal fransk vintradition så är den pedagogiska dimensionen eftersatt anser Melanie Pfister.

– Det har inte funnits med i undervisningen, och vi vill bjuda in skolor inte bara när det är skörd utan redogöra för hela processen. Jag tror att vi som kvinnor är mer inriktade på att dela och förmedla den sidan av vinkulturen.

Cercle Femmes De vin har i främsta rummet inga kommersiella syften. Det finns en förhoppning om att montern i Prowein också ska leda till nya affärer. Den gemensamma montern gör att de kan dela kostnaderna mellan de sex regioner som närvarade.

Utan att ha helt faktiska belägg, drog R&S utsände slutsatsen att de flesta länder och regioner på Prowein oftast promotade den unga generationens vinproducenter, snarare än kvinnliga vinföretagare. I storlek var det franska kvinnliga nätverkets monter avgjort störst.

– Vi har blivit mycket väl mottagna av besökarna, för oss är ett det ett sätt att visa att vi klarar det här också. Vi gör inte annorlunda viner än män, kvinnor finns i vinindustrin sedan länge, det är inget nytt. Däremot visar statistik att fler kvinnor strömmar till vinindustri idag än tidigare och är nästan hälften av yrkesutövarna i branschen, säger Melanie Pfister.

Syftet med organisationen är , förutom att vara ett stödjande nätverk, att helt enkelt att kommunicera att kvinnor existerar som vinföretagare. På en allt tuffare vinmarknad finns det en dimension till:

– Dagens medvetna konsumenter vill lägga sina pengar på sådant som de kan identifiera sig med, det gäller också vin, säger Melanie Pfister. Kvinnor är viktiga vinkonsumenter och vi ger möjlighet till identifikation. Det är en viktig aspekt av vår kommunikation.

• Chantal Pegaz startade Etoiles en Beaujolais 2009 Marie-Laurence Saladin Femmes VignesRhône, och lade därmed grundstenen till det franska kvinnliga nätverket som lanserades på Prowein 2009.

• Le Cercle Femmes de Vin, förenar vinproducenter i tio regionala underavdelningar och cirka 250 medlemmar.

• Ett huvudmål är att förmedla vinkultur genom utbildning, information och pedagogik kring måttlig vinkonsumtion. Det ska bland annat ske genom en nationell temadag Ecoles de Vendanges, Vinskördskola, som äger rum vid skolstarten.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Efter köpet: Urban Delis måltidslösningar breddas hos Hemköp och Willys.

Dole säljer i Sverige och Finland

De kan kombinera mat och dryck

Tre kaféer och restauranger i Stockholm nominerade i kategorin Årets kombo i Fast Food Awards.

Så många luncher och middagar är vegetariska

Så ska Espresso House minska svinnet

Kafékedja i rikstäckande samarbete med maträddarapp.

Populär chokladmjölk återkallas – flaskan kan gå sönder

Nyhetsbrev

Burgerkedja med eldskärm

Arkiv

Lanserar ersättning för plastsugrör

Med fokus på konferens

Ny Sushi Yama i Linköping

Guldregn över de svenska lagen

Kocklandslaget och ytterligare två lag kommer hem med seger i Culinary World Cup.

De har hälsa och miljö i fokus

De är nominerade i kategorin Årets Hjärta i Fast Food Awards.

Här är Nobelmenyn

På måndagskvällen var det så dags för Nobelbankett och bakad rotselleri fick spela huvudrollen.

Salladskedja öppnar nytt

Tredje restaurangen i Malmö och tionde etableringen för hälsokedjan som lovar ytterligare tillväxt.

Så sålde restaurangerna

Ökning för hotell- och trafiknära restauranger medan omsättning i personalrestauranger backade rejält under tredje kvartalet enligt siffror från Restaurangindex.

Här öppnar Linnea & Basilika

Historiskt låg skörd av matpotatis

Från Vigårda till Mosebacke

Meriterad köksmästare till Södra Teaterns restaurang.

3

Två toppar årets julöl!

RT-Forum har i samarbete med Foodnet provat årets julöl och andra juldrycker - resultatet är två öl är i topp bland många fina brygder.

Systembolaget öppnar utlämningsställe

Här ska nytt koncept för e-handeln testas.

Trio nominerad till Årets Fast Casual

Kale & Crave, Dogfood och Scandwich är nominerade i kategorin Årets Fast Casual i Fast Food Awards 2019.

Sushikedja öppnar nytt

Dansk juice och asiatiskt till Gallerian

Stora utmaningar med ursprungsmärkning av kött och fisk på restaurang

Sia glass byter vd

Hon tar över på Svenskt Kött

Julskinkan fortsatt ohotad på julbordet

Ny vd på Siljans Chark

Matleveranstjänst till Malmö

Här öppnar Sabis nytt

Han är ny hos Altia

Läppja på GW

Här öppnar It´s Pleat

Här är årets bästa matböcker

Nya matkoncept till Täby centrum

Restaurangkedja säger upp personal

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.322