Nestlé och Starbucks ingår allians

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Jättarna ska sälja kaffe tillsammans.

Det schweiziska livsmedelsbolaget Nestlé och den amerikanska kafékedjan Starbucks har ingått en "global allians", där Nestlé betalar Starbucks 7,15 miljarder dollar (63 miljarder kronor) för rätten att marknadsföra, sälja och distribuera Starbuckskaffe i sina globala försäljningskanaler.

Läs också: Starbucks förlänger med Arla

Det framgår av pressmeddelanden från de båda bolagen.

Nestlé uppger att det för dem innebär en stark plattform för fortsatt tillväxt i Nordamerika, samt tillväxtmöjligheter i resten av världen med hjälp av Starbucks premiumprodukter. Kaffe uppges vara Nestlés största högtillväxtkategori.

I avtalet ingår bland annat att Starbucks kommer att ingå i Nestlés system för kaffekapslar (Nespresso), och bolagen ska samarbeta om innovation och hur man närmar sig marknaderna. Omkring 500 Starbucksanställda kommer att gå över till Nestlé. Avtalet omfattar däremot inte de produkter som säljs på Starbucks caféer.

Starbucks ska använda köpeskillingen primärt för att köpa tillbaka aktier, och räknar med att detta samt utdelningar kommer att uppgå till cirka 20 miljarder dollar till år 2020.

Avtalet väntas bidra positivt till Starbucks vinst per aktie mot slutet av år 2021, men ändrar inget i bolagets långsiktiga finansiella mål.

Nestlé å sin sida tror på positiva effekter på både nettoresultat och organisk tillväxt från och med år 2019, men lämnar sitt aktieåterköpsprogram orört.

Mer om: Nestlé | Starbucks


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Snabbare med samma smakkaraktär

Han vidareutvecklar Mr Voon med nattöppen asiatisk streetbar.

Jobb & Karriär
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Från Sture till Brasserie 1742

Kock i modekampanj

Medgrundare av Stockholmskrogen Matateljén syns i modekedjan Uniqlos kampanj.

Nyhetsbrev

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Arkiv

Här öppnar Subway och Sibylla

2

Nu har sista munken sålts

MAP-packat växande trend i bagerinäringen

Hotel Rogge i nya händer

Nu startar äppelskörden

Ny chef för Stockholm Circle

Ölen kan bli dyrare

Upprop i restaurangbranschen - vill öka efterfrågan på svenska råvaror

Efter sommarens torka uppmanas restauranger och måltidsverksamheter välja svenskt kött, frukt och grönt för att stötta bönder efter sommarens torka.

”Århundradets kock” har gått ur tiden

Paulig rekryterar ny HR-chef

Norsk kedja expanderar i Sverige

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Här öppnar Zócalo

Krispig fisk till city

Burger King grillar Whopper - i solen

Hamburgerkedjan utnyttjar extremvärmen i Kuwait.

7-eleven satsar på satelliter

Heineken investerar i kinesisk bryggerikoncern

Bolaget kommer även att licensera ut sitt varumärke för marknaderna i Kina, Hongkong och Macau.

Max vill skaka om Way out West

Coca-Cola höjer priserna

Esperanto i konkurs

Hovmästare ny chef på Röda Korset

Bordsservering på McDonald´s

Reitans rockad – hon blir ny vd i Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.179