23948sdkhjf

Nestlé och Starbucks ingår allians

Jättarna ska sälja kaffe tillsammans.

Det schweiziska livsmedelsbolaget Nestlé och den amerikanska kafékedjan Starbucks har ingått en "global allians", där Nestlé betalar Starbucks 7,15 miljarder dollar (63 miljarder kronor) för rätten att marknadsföra, sälja och distribuera Starbuckskaffe i sina globala försäljningskanaler.

Det framgår av pressmeddelanden från de båda bolagen.

Nestlé uppger att det för dem innebär en stark plattform för fortsatt tillväxt i Nordamerika, samt tillväxtmöjligheter i resten av världen med hjälp av Starbucks premiumprodukter. Kaffe uppges vara Nestlés största högtillväxtkategori.

I avtalet ingår bland annat att Starbucks kommer att ingå i Nestlés system för kaffekapslar (Nespresso), och bolagen ska samarbeta om innovation och hur man närmar sig marknaderna. Omkring 500 Starbucksanställda kommer att gå över till Nestlé. Avtalet omfattar däremot inte de produkter som säljs på Starbucks caféer.

Starbucks ska använda köpeskillingen primärt för att köpa tillbaka aktier, och räknar med att detta samt utdelningar kommer att uppgå till cirka 20 miljarder dollar till år 2020.

Avtalet väntas bidra positivt till Starbucks vinst per aktie mot slutet av år 2021, men ändrar inget i bolagets långsiktiga finansiella mål.

Nestlé å sin sida tror på positiva effekter på både nettoresultat och organisk tillväxt från och med år 2019, men lämnar sitt aktieåterköpsprogram orört.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.082