23948sdkhjf

Nestlé och Starbucks ingår allians

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Jättarna ska sälja kaffe tillsammans.

Det schweiziska livsmedelsbolaget Nestlé och den amerikanska kafékedjan Starbucks har ingått en "global allians", där Nestlé betalar Starbucks 7,15 miljarder dollar (63 miljarder kronor) för rätten att marknadsföra, sälja och distribuera Starbuckskaffe i sina globala försäljningskanaler.

Läs också: Starbucks ordförande avgår

Det framgår av pressmeddelanden från de båda bolagen.

Nestlé uppger att det för dem innebär en stark plattform för fortsatt tillväxt i Nordamerika, samt tillväxtmöjligheter i resten av världen med hjälp av Starbucks premiumprodukter. Kaffe uppges vara Nestlés största högtillväxtkategori.

I avtalet ingår bland annat att Starbucks kommer att ingå i Nestlés system för kaffekapslar (Nespresso), och bolagen ska samarbeta om innovation och hur man närmar sig marknaderna. Omkring 500 Starbucksanställda kommer att gå över till Nestlé. Avtalet omfattar däremot inte de produkter som säljs på Starbucks caféer.

Starbucks ska använda köpeskillingen primärt för att köpa tillbaka aktier, och räknar med att detta samt utdelningar kommer att uppgå till cirka 20 miljarder dollar till år 2020.

Avtalet väntas bidra positivt till Starbucks vinst per aktie mot slutet av år 2021, men ändrar inget i bolagets långsiktiga finansiella mål.

Nestlé å sin sida tror på positiva effekter på både nettoresultat och organisk tillväxt från och med år 2019, men lämnar sitt aktieåterköpsprogram orört.

Mer om: Nestlé | Starbucks
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jamie Olivers krogimperium har kollapsat – över 1 000 jobb drabbas

Ny marknadschef för Årets kock

Nu kommer svenskodlad Pak Choi

Frantzén bästa restaurangen i Europa

Sju svenska krogar bland de 200 bästa europeiska restaurangerna på ODA:s lista.

Kopparbergs backar

Massor av sommarjobb i restaurangbranschen

Nyhetsbrev

Linnea & Basilika fortsätter växa

Öppnar tredje restaurangen hittills i år – fjärde är på gång.

Arkiv

Han går från Spotify till Gastrofy

Världens dyraste whiskyprovning

Ichiro's Malt Card-serie provas i Göteborg i november.

Mackmyra ökar omsättning – och förlust

De samarbetar för hållbar restaurangdrift

Nu finns Max även i Täby – med restaurang 142

Nu kommer ölglassen

Skaldjursäventyr i Bohuslän

Klassiska Stortorgskällaren gör comeback

Därför ställdes 7-Eleven om till pizzerior

Näringslivsmedalj med kunglig glans till Fabrique

Dystert läge för 4 av 10 matfiskar

Ny vd på Pizza Hut

Poké bowl-kedjans åttonde restaurang

B2B nästa för Karma och Martin & Servera

Rökt och grillat på krogveteranernas nya restaurang

Stjärnkrögare flyttar in i toppen på nytt landmärke

Världens största öltilverkare ansöker om börsnotering

Urban Deli öppnar restaurang på Centralen

Hungrig.se uppköpta av Delivery Hero

Uniqlo i restaurangsamarbete

Kopparbergs i två nya produktkategorier

Poppels söker miljoner i crowdfunding-kampanj

Vill etablera sig som Stockholms färskvarucentrum

Tre nya dryckesproducenter – varje vecka

Oumph lanseras hos snabbmatskedjan

Svensk mästare i hembryggd öl

Beyond Meat värderas till över en miljard

Slutet för Götgatsbackens äldsta krog

Restaurang Tak – nu även Krav-märkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.116