Nestlé och Starbucks ingår allians

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Jättarna ska sälja kaffe tillsammans.

Det schweiziska livsmedelsbolaget Nestlé och den amerikanska kafékedjan Starbucks har ingått en "global allians", där Nestlé betalar Starbucks 7,15 miljarder dollar (63 miljarder kronor) för rätten att marknadsföra, sälja och distribuera Starbuckskaffe i sina globala försäljningskanaler.

Läs också: Kaffeknappen byter ägare

Det framgår av pressmeddelanden från de båda bolagen.

Nestlé uppger att det för dem innebär en stark plattform för fortsatt tillväxt i Nordamerika, samt tillväxtmöjligheter i resten av världen med hjälp av Starbucks premiumprodukter. Kaffe uppges vara Nestlés största högtillväxtkategori.

I avtalet ingår bland annat att Starbucks kommer att ingå i Nestlés system för kaffekapslar (Nespresso), och bolagen ska samarbeta om innovation och hur man närmar sig marknaderna. Omkring 500 Starbucksanställda kommer att gå över till Nestlé. Avtalet omfattar däremot inte de produkter som säljs på Starbucks caféer.

Starbucks ska använda köpeskillingen primärt för att köpa tillbaka aktier, och räknar med att detta samt utdelningar kommer att uppgå till cirka 20 miljarder dollar till år 2020.

Avtalet väntas bidra positivt till Starbucks vinst per aktie mot slutet av år 2021, men ändrar inget i bolagets långsiktiga finansiella mål.

Nestlé å sin sida tror på positiva effekter på både nettoresultat och organisk tillväxt från och med år 2019, men lämnar sitt aktieåterköpsprogram orört.

Mer om: Nestlé | Starbucks


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sibylla öppnade i Lund

Ny restaurang på stationen.

Norska pizzajätten öppnade i Gävle

Ikea in i Svensk Dagligvaruhandel

Lämnar vd-posten på Operakällaren

Ny samverkansarena ska lyfta branschen till toppen

– Vi vill utveckla livsmedelssektorn till en svensk kärnsektor i världsklass, säger Per Arfvidsson, ordförande i styrgruppen för nya Sweden food arena.

Vegansk snabbmat på Fältöversten

Nyhetsbrev

Sommelierer i Nord- och Sydamerika gör upp

Arkiv

De vill förbättra folkhälsan med hotellsamarbete

Duon bakom hälsobloggen och podden Food Pharmacy samarbetar med hotellkedja.

Vuxenglass

Baileys samarbetar med Stockholmsbaserad glassproducent och lanserar glassmaker och glassbil för vuxna.

De står för kaffet

Italiensk kaffeleverantör har skrivit avtal med Stureplansgruppen.

Han blir tv-kock

Ekstedts gastronomiska möte

Pizzakedjan till Borås

Från kloak till flaska

Nya Carnegie-bryggeriet och IVL brygger öl – på renat avloppsvatten.

Kopparbergs gjorde vinst

Ger Ikea-korvarna en match

Biltema satsar på kaféverksamheten – växer med 30 till 40 procent per år.

Triumf Glass kör helgpass i värmen

Ny ordförande i DLF

Norska ”Swish” tar över från servitörerna

Appen Vipps sköter beställningarna.

Monster ville få bort svensk logga – fick nej

Smakbruket i Tomelilla fick rätt mot energidrycksjätten.

Prata Mat:Bruce Hill

Möt Bruce Hill, kock från Kalifornien som gav försmak på sitt gästspel som äger rum i höst på Vassa Eggen.

Esperanto öppnar Sommarsalongen

När matsalen tar sommarpaus öppnar pop up-restaurang i loungen.

Årets Sibylling korad

Prisades på kedjans konvent.

Svensktillverkad Manhattan-vodka blir första på nästan 100 år

Första lagliga destilleriet sedan 1920-talet.

Här öppnar 7-eleven sin deli

Ny ordförande för Fiskbranschen

Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Prata Mat: Peter Halldén

Reitan blir postombud

Efter Gast Kavalleriet

1

Wolt till Gävle

Från Lund till Malmö

Första färskpotatisen är här

Snabbmatskedjan står för bröllopsmaten

Framgång för McDonalds strategi

Restaurangerna fortsätter att växa

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.139