23948sdkhjf

Nestlé och Starbucks ingår allians

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Jättarna ska sälja kaffe tillsammans.

Det schweiziska livsmedelsbolaget Nestlé och den amerikanska kafékedjan Starbucks har ingått en "global allians", där Nestlé betalar Starbucks 7,15 miljarder dollar (63 miljarder kronor) för rätten att marknadsföra, sälja och distribuera Starbuckskaffe i sina globala försäljningskanaler.

Läs också: Starbucks ordförande avgår

Det framgår av pressmeddelanden från de båda bolagen.

Nestlé uppger att det för dem innebär en stark plattform för fortsatt tillväxt i Nordamerika, samt tillväxtmöjligheter i resten av världen med hjälp av Starbucks premiumprodukter. Kaffe uppges vara Nestlés största högtillväxtkategori.

I avtalet ingår bland annat att Starbucks kommer att ingå i Nestlés system för kaffekapslar (Nespresso), och bolagen ska samarbeta om innovation och hur man närmar sig marknaderna. Omkring 500 Starbucksanställda kommer att gå över till Nestlé. Avtalet omfattar däremot inte de produkter som säljs på Starbucks caféer.

Starbucks ska använda köpeskillingen primärt för att köpa tillbaka aktier, och räknar med att detta samt utdelningar kommer att uppgå till cirka 20 miljarder dollar till år 2020.

Avtalet väntas bidra positivt till Starbucks vinst per aktie mot slutet av år 2021, men ändrar inget i bolagets långsiktiga finansiella mål.

Nestlé å sin sida tror på positiva effekter på både nettoresultat och organisk tillväxt från och med år 2019, men lämnar sitt aktieåterköpsprogram orört.

Mer om: Nestlé | Starbucks
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tapas på svenskt vis på HaQ

Yux Mexican och Yuc Latasian följs av husmanskost på HaQ.

Östermalms saluhall – försenad och fördyrad

Renoveringen av Östermalmshallen 400 miljoner dyrare än planerat.

Årets Lilly Bollinger-tävling igång

Finaldags för Årets unga kock

Två Michelin-stjärnor till Gastrologik

Krögarduon har väntat sex år på att få lägga till ytterligare en stjärna.

Mr Cake till Göteborg

Nyhetsbrev

De kan bli bästa krog på White Guides gala

Arkiv

KFC-chef dömd för diskriminering

130 år gammalt bageri räddas

Här är finalisterna i Unga bagare 2019

Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Tillträder senast i oktober.

Lista: 89 nya krogar i White Guide

Här är alla nya restauranger som tagit sig in i årets upplaga.

Kafékedjan öppnar i Kina

Joe & The Juice-grundaren avgår som vd

Kaspar Basse har varit den snabbväxande kedjans vd sedan starten 2002.

Nio nya Bastard Burgers-restauranger

Norrländska streetfoodkedjan i snabb expansion – och satsar på helt vegansk meny.

Fullersägt mikrobryggeri till Sverige

Vietnamesiskt på Götgatan

De tilldelas årets Gulddrakar

Gulddrakar till tre restauranger, en bar och ett kafé i Stockholm.

Mackmyra behöver pengar

Coca-Colas första nya smak på tio år

The Fishery till Täby

The Artesian gästspelar på Grand Hôtel

De blir störst på fisk i Sverige

Kvalitetsfisk och Fisk Idag går ihop och skapar Sveriges största fiskgrossist.

Björn Ulvaeus köper Hasselbacken

På väg att förverkliga sin nöjesvision på Djurgården.

Vigårda till Västerås

Han är årets viltkock

Gröna Lund startar restaurangskola

Årets Kombo går till Doktor Mat

Årets street food serveras av Korrito

Östermalmskafé blir Årets Coffee Shop

Världens första veganska Happy Meal

Dags för tionde Krogveckan

Sverige världens fjärde mest veganvänliga land

Restaurangleverantör slutar med tobak

Sologäster välkomnas till Oaxen

Systembolaget varnar vinleverantör

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.133