De ska främja fisk- och skaldjursbranschen

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Första styrelsen för nya Föreningen Fisk och Skaldjursrådet utsedd.

Viktiga frågor som Fisk och Skaldjursrådet driver är;

- Vara talesman för branschen i fråga om HAVs spårbarhetssystem tillsammans med Svensk

Dagligvaruhandel

- Revidera och utveckla tidigare framtagna branschriktlinjer för fisk och skaldjur

- Märkningshandbok

- Reviderade branschriktlinjer för sill

- Tolkning av angivande av första nedfrysingsdatum på konsumentförpackningar

Den nya fristående organisationen Fisk och Skaldjursrådet har valt en första styrelsen bestående av Martin & Serveras hållbarhets- och kvalitetsdirektör AnnaLena Norrman, Susanna Wadegård, chef för Axfoods kvalitetsavdelning, Ulf Fransson, ordförande i Medlemsrådet Fisk och Skaldjursrådet Stella Polaris, Erika Rapp som är kvalitets- och miljöchef hos Menigo samt Martin Feldt vd i Feldts Fisk och som också blir organisationens ordförande.

Styrelsen valdes under det första årsmötet som hölls 15 maj.

Den nya fristående organisationen är sprungen ur Föreningen Fryst och Kyld Mat och dess föregångare Djupfrysningsbyrån och innevarande år blir organisationens första verksamhetsår.

Fisk och Skaldjursrådet välkomnar både fabrikanter och grossister inom både retail och foodservice och uppdraget blir att bland annat representera och vara talesman för branschen mot exempelvis myndigheter, svara på remisser, samt att verka för att en hög redlighet upprätthålls och generellt driva frågor för att främja och utveckla branschen.

- Vi har många utmaningar i sjömatsbranschen framför oss och att det därför viktigt med en förening som kan ha en helikoptersyn och kan föra branschens talan. Inte minst visar det framgångsrika arbetet med att få HAVs spårbarhetssystem mer anpassat till marknaden hur viktigt det är med en enad bransch. Styrelsens representation visar också att man i företagen sätter stor vikt vid de frågor föreningendriver, säger Martin Feldt, nytillträdd ordförande i en kommentar.



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Han går till Qvanti

Vill främja hållbart fiske

Kocken och kreativa ledaren kan numera också titulera sig som ambassadör för hållbart fiske.

De ska sköta ruljansen på Bank Hotel

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Ny nod för life science och livsmedel

Mer kapital till Karma- fortsatt expansion i Europa

Nyhetsbrev

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Arkiv

Snabbare med samma smakkaraktär

Han vidareutvecklar Mr Voon med nattöppen asiatisk streetbar.

Jobb & Karriär
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Från Sture till Brasserie 1742

Kock i modekampanj

Medgrundare av Stockholmskrogen Matateljén syns i modekedjan Uniqlos kampanj.

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Här öppnar Subway och Sibylla

2

Nu har sista munken sålts

MAP-packat växande trend i bagerinäringen

Hotel Rogge i nya händer

Nu startar äppelskörden

Ny chef för Stockholm Circle

Ölen kan bli dyrare

Upprop i restaurangbranschen - vill öka efterfrågan på svenska råvaror

Efter sommarens torka uppmanas restauranger och måltidsverksamheter välja svenskt kött, frukt och grönt för att stötta bönder efter sommarens torka.

”Århundradets kock” har gått ur tiden

Paulig rekryterar ny HR-chef

Norsk kedja expanderar i Sverige

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Här öppnar Zócalo

Krispig fisk till city

Max vill skaka om Way out West

Coca-Cola höjer priserna

Esperanto i konkurs

Hovmästare ny chef på Röda Korset

Bordsservering på McDonald´s

Reitans rockad – hon blir ny vd i Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.127