23948sdkhjf

Svenska kafékedjan till Kina

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Blir kedjans största avtal genom tiderna.

Wayne´s Coffe har tecknat ett 15-årigt avtal med Jucheng, en masterfranchisetagare i Kina om etablering av kaféer. Det första kommer att etableras i Shanghai och sedan ska kedjan expandera vidare i större städer.

Läs också: Från Vapiano till Wayne’s Coffee

– Avtalets långsiktighet gör att vi har tid att etablera oss på den kinesiska marknaden. Även om startpunkten för Waynes Coffee är Shanghai, så tar förstås inte ambitionerna slut där. Vi räknar med att expansionen kommer att gå vidare i Kina, med fokus på större städer, säger Shuang Li, vd för Jucheng i ett pressmeddelande.

Wayne´s finns nu i sju länder och har förutom etablering i mellanöstern senast slagit rot i Vietnam och nu är alltså turen kommen till Kina.

– Vi har länge pratat om att expandera till fler länder i Sydostasien. Att Kina har blivit verklighet beror bland annat på att vi har lyckats hitta rätt franchisetagare. Någon som kan ta hela ansvaret för att expansionen ska bli en succé, säger Wayne’s Coffees vd Mats Hörnell i en kommentar.

– Historiskt sett förknippas Kina med te och tedrickande, men detta ser ut att vara på väg att förändras. I takt med att fler kineser reser, arbetar och studerar utomlands förändras också vanorna. Till exempel växte marknaden för kaféer med 37 procent under 2016.

Mer om: Wayne´s Coffee


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Matleveranstjänst till Göteborg

De deltar i Nordic Organic Food Fair-mässan

De visar upp trender inom ekologisk mat på Malmömässan.

Han öppnar i Teatern

Matscen får tillskott av mer veganskt.

Ölbrist i klimatförändringarnas spår

Förutom brist på den populära rusdrycken väntas även priserna stiga.

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

Da Matteo med orangeri

Nyhetsbrev

Norsk läsk byter namn efter påtryckningar

Arkiv

Rosen blir Quan

Dansk startup ska utmana restaurangerna

Bagerikedja mer innehållstransparenta

Sibylla där två vägar möts

Ny franchisetagare räknar med att 20 000 fordon varav mycket ren yrkestrafik ska borga för gott gästunderlag.

Kock i matkassesamarbete

Livsmedelsverket stoppar försäljning av 52 ton nuggets

Frantzén öppnar i Astoria

Öppnar brasseri i tidigare biograf på Nybrogatan i Stockholm.

Årets konditor mest nöjd med desserten

Nääs Fabrikers konditor Disa Molin gick segrande ur striden.

Vann med havsabborre

Tog hem europeisk tävling för kockar inom mötesindustrin, Copper Skillet.

Bro Burger öppnar nytt

Två gånger gästspel

Renässans för kålroten

Här växer Max - öppnar fjärde restaurangen i Örebro

Burgerkedja på offensiven

De kan vinna Utstickarpriset 2018

Urban Deli snor ny vd från Ica

Axfoods-bolaget Urban Deli rekryterar Icas affärsområdeschef för färskvaror. ”Tar med mig mycket kunskap.”

Explosionen: Öppnar 104 butiker

Sju till nio butiker i veckan öppnas när kedjan nu sätter igång en enorm butiksexpansion för att konkurrera med restauranger och dagligvaruhandel. ”De har nog inte insett hur farliga vi blir”.

Sju miljoner bullar under en dag

Årets Fjällkock korad

Framtidslöfte - bästa commis utsedd

De vann för hållbarhetsarbete

Han är ny vd för Södra Teatern

Långa köer kostar 16,4 miljarder

Så ska Max minska klimatutsläppen

Växtbaserat på gourmetnivå

Oumph till Pizza Hut

Färdiglagat à la Operakällaren

Årets Arbetsplats – fyra finalistfilmer

Inbromsad tillväxt i restaurangnäringen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.207