Öljätten återkallar i Sverige

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Fel på flaskor ger risk för glasbit i Stella Artois-öl – nu återkallar AB Inbev.

Bryggerikoncernen AB Inbev återkallar förpackningar av 33-centilitersflaskor med öl från varumärket Stella Artois – detta efter att man upptäckt ett fel på flaskorna som gör att glasskärvor kan lossna och falla ner i ölen.

Man uppger att det inte inkommit några rapporter från konsumenter i Sverige angående problemet, men att man gör återkallelsen för att vara säkra på att flaskor med eventuella fel inte finns kvar på marknaden.

Återkallelsen gäller 24-pack med 33-centiliters flaskor, med bäst före-datum 13, 14 samt 15 februari 2018.

Företaget meddelar att man också underrättat berörda tillsynsmyndigheter, samtidigt som man samarbetar med distributörer och återförsäljare för att stoppa och dra tillbaka alla aktuella flaskor.

Flaskorna produceras av en tredjepartsdistributör, som enligt AB Inbev producerar en bråkdel av Stella Artois-ölen globalt. I början av april gjorde man en liknade återkallelse i USA och Kanada, vilket då uppgavs beröra mindre än 1 procent.

– Vårt team av tekniska experter har arbetat med vår tredjepartsdistributör av glasflaskor för att försäkra att förpackningsbristen åtgärdas, sade Stella Artois VP Christina Choi vid den återkallelsen.


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Max vd hoppas på 50 år till

Richard Bergfors i intervju om kedjans framtid.

Från Gotthards till Norrlandsoperan

Han går till Qvanti

Vill främja hållbart fiske

Kocken och kreativa ledaren kan numera också titulera sig ambassadör för hållbart fiske.

De ska sköta ruljansen på Bank Hotel

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Nyhetsbrev

Ny nod för life science och livsmedel

Arkiv

Mer kapital till Karma- fortsatt expansion i Europa

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Snabbare med samma smakkaraktär

Han vidareutvecklar Mr Voon med nattöppen asiatisk streetbar.

Jobb & Karriär
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Från Sture till Brasserie 1742

Kock i modekampanj

Medgrundare av Stockholmskrogen Matateljén syns i modekedjan Uniqlos kampanj.

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Här öppnar Subway och Sibylla

2

Nu har sista munken sålts

MAP-packat växande trend i bagerinäringen

Hotel Rogge i nya händer

Nu startar äppelskörden

Ny chef för Stockholm Circle

Ölen kan bli dyrare

Upprop i restaurangbranschen - vill öka efterfrågan på svenska råvaror

Efter sommarens torka uppmanas restauranger och måltidsverksamheter välja svenskt kött, frukt och grönt för att stötta bönder efter sommarens torka.

”Århundradets kock” har gått ur tiden

Paulig rekryterar ny HR-chef

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Här öppnar Zócalo

Krispig fisk till city

Max vill skaka om Way out West

Coca-Cola höjer priserna

Esperanto i konkurs

Hovmästare ny chef på Röda Korset

Bordsservering på McDonald´s

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.193