23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RS & FastFood

Gintillverkarens nyemission ska ge besökscenter

Hernö gin tar in drygt 5,6 miljoner kronor i kraftigt övertecknad nyemission.

Hernö gin satsar på att bli turistmål med planer på ett besökscenter i anslutning till destilleriet – detta efter att man ökat intäkterna från besöksverksamheten med 173 procentenheter under 2017 jämfört med året innan.

För att få in kapital till investeringen, som beräknas kosta cirka 8 miljoner kronor, valde man därför att göra en nyemission. Efter att teckningstiden gått ut i början av veckan stod det klart att nyemissionen blev kraftigt övertecknad: cirka 1 300 tecknade nyemissionen till drygt 31,50 miljoner kronor, motsvarande en täckningsgrad om 560 procent.

– Den erfarenhet vi har av våra tidigare nyemissioner är att intresset för att köpa aktier i Hernö gin är stort. Men det här resultatet överträffar våra förväntningar med råge, säger Jon Hillgren, vd och grundare av Hernö gin, i ett pressmeddelande.

Därmed tillförs också Hernö gin det eftersökta beloppet på cirka 5,6 miljoner kronor före emissionskostnader.

Planerna framöver omfattar inte bara ett nytt besökscenter – man siktar också på att anlägga en ny buteljeringslinje samt bygga kontorsytor för den ökande personalstyrkan.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063|