23948sdkhjf

Gintillverkarens nyemission ska ge besökscenter

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Hernö gin tar in drygt 5,6 miljoner kronor i kraftigt övertecknad nyemission.

Hernö gin satsar på att bli turistmål med planer på ett besökscenter i anslutning till destilleriet – detta efter att man ökat intäkterna från besöksverksamheten med 173 procentenheter under 2017 jämfört med året innan.

För att få in kapital till investeringen, som beräknas kosta cirka 8 miljoner kronor, valde man därför att göra en nyemission. Efter att teckningstiden gått ut i början av veckan stod det klart att nyemissionen blev kraftigt övertecknad: cirka 1 300 tecknade nyemissionen till drygt 31,50 miljoner kronor, motsvarande en täckningsgrad om 560 procent.

– Den erfarenhet vi har av våra tidigare nyemissioner är att intresset för att köpa aktier i Hernö gin är stort. Men det här resultatet överträffar våra förväntningar med råge, säger Jon Hillgren, vd och grundare av Hernö gin, i ett pressmeddelande.

Läs också: Fontana vann nyinstiftat pris

Därmed tillförs också Hernö gin det eftersökta beloppet på cirka 5,6 miljoner kronor före emissionskostnader.

Planerna framöver omfattar inte bara ett nytt besökscenter – man siktar också på att anlägga en ny buteljeringslinje samt bygga kontorsytor för den ökande personalstyrkan.
Mer om: Hernö Gin


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Matleveranstjänst till Göteborg

De deltar i Nordic Organic Food Fair-mässan

De visar upp trender inom ekologisk mat på Malmömässan.

Han öppnar i Teatern

Matscen får tillskott av mer veganskt.

Ölbrist i klimatförändringarnas spår

Förutom brist på den populära rusdrycken väntas även priserna stiga.

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

Da Matteo med orangeri

Nyhetsbrev

Norsk läsk byter namn efter påtryckningar

Arkiv

Rosen blir Quan

Dansk startup ska utmana restaurangerna

Bagerikedja mer innehållstransparenta

Sibylla där två vägar möts

Ny franchisetagare räknar med att 20 000 fordon varav mycket ren yrkestrafik ska borga för gott gästunderlag.

Kock i matkassesamarbete

Livsmedelsverket stoppar försäljning av 52 ton nuggets

Frantzén öppnar i Astoria

Öppnar brasseri i tidigare biograf på Nybrogatan i Stockholm.

Årets konditor mest nöjd med desserten

Nääs Fabrikers konditor Disa Molin gick segrande ur striden.

Vann med havsabborre

Tog hem europeisk tävling för kockar inom mötesindustrin, Copper Skillet.

Bro Burger öppnar nytt

Två gånger gästspel

Renässans för kålroten

Här växer Max - öppnar fjärde restaurangen i Örebro

Burgerkedja på offensiven

De kan vinna Utstickarpriset 2018

Urban Deli snor ny vd från Ica

Axfoods-bolaget Urban Deli rekryterar Icas affärsområdeschef för färskvaror. ”Tar med mig mycket kunskap.”

Explosionen: Öppnar 104 butiker

Sju till nio butiker i veckan öppnas när kedjan nu sätter igång en enorm butiksexpansion för att konkurrera med restauranger och dagligvaruhandel. ”De har nog inte insett hur farliga vi blir”.

Sju miljoner bullar under en dag

Årets Fjällkock korad

Framtidslöfte - bästa commis utsedd

De vann för hållbarhetsarbete

Han är ny vd för Södra Teatern

Långa köer kostar 16,4 miljarder

Så ska Max minska klimatutsläppen

Växtbaserat på gourmetnivå

Oumph till Pizza Hut

Färdiglagat à la Operakällaren

Årets Arbetsplats – fyra finalistfilmer

Inbromsad tillväxt i restaurangnäringen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.194