Många bakom sensationella EM-guldet

| Av Lisbeth Rauden | Tipsa redaktionen

Vinsten i Coup du Monde dela Patisserie är resultatet av mångas hårda arbete.

Det är inte bara en seger i Coup du Monde dela Patisserie, det är också en framgång för en lång tid av förberedelse för de svenska konditorerna när de nu står som segrare.

– Vi har bara tävlat i EM två gånger tidigare. Förra gången, 2016, tog vi brons, så detta är sensationellt, säger Martin Lundell, vd Sveriges bagare & konditorer.
Historiskt har länder med lång och klassisk konditoriverksamhet tagit topplaceringarna, men i år är alltså Sverige i topp före tunga chokladländer som Belgien och Schweiz.

– Tidigare har vi träffat helt rätt när det gäller smaker, men inte nått ända fram med övriga delar för att få tillräckliga poäng. Men när både jury och publik flockades runt skapelserna på det svenska bordet förstod vi att något var på gång.

Det hela kan sammanfattas som en arbetsseger där inte bara de tävlande konditorerna Jessica Sandberg och Martin Mornad och lagledarna Tony Olsson och Gustaf Mabrouk genomfört en bragd. Det har också handlat om att skaffa kunskap.

– Att baka i vardagen och tävla i konditori är väldigt olika, och vi har haft en lång startsträcka för att komma i kapp de andra länderna, vi har jobbat hårt, strukturerat och målmedvetet på ett svenskt vis, säger Martin Lundell.

– Det här arbetet började för fem år sedan när vi anlitade Evert Bränd som jobbat med kocklandslaget och har en stor erfarenhet av tävlingar. Det är väldigt mycket runt omkring själva tävlandet som man inte ser men som man måste känna till hur det fungerar, som organisation, kontakt med tävlingsarrangörer och sponsorer.

Och vad gäller sponsorerna så bidrar de inte endast till finansiering, framhåller Martin Lundell.

– Sponsorerna har också väldigt många skickliga och kunniga anställda som tillsammans med många andra yrkesskickliga konditorer har följt processen och träningar och kommit med input kring smaker och tekniker och delat med sig av sin kunskap.



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Beslut tagna kring produktionskök i Uppsala

Utökat restaurangutbud när Torp byggs om för 700 miljoner

Kafékedja till Vetlanda

Yngsta franchisetagaren i kedjans historia öppnar kafé i det nybyggda kvarteret Spinnaren.

Svenska ägg kan bli dyrare efter extrema värmen

Anledningen: Ökat pris på foder.

Årets bästa viltmatsrestaurang och Årets viltmatskock utses i höst

Nomineringsprocessen är i full gång.

Läskgigant köper Sodastream

Köper kolsyreföretaget för miljarder.

Nyhetsbrev

Hotell Borgholm med ny ägare

I mars aviserade Karin och Owe Fransson att verksamheten var till salu och nu är det klart med ny ägare.

Arkiv

Därför kommer inte Max att börsnoteras

Richard Bergfors i intervju om 50-årsjubileet, satsningen utomlands och kedjans framtid.

Från Gotthards till Norrlandsoperan

Han går till Qvanti

Vill främja hållbart fiske

Kocken och kreativa ledaren kan numera också titulera sig ambassadör för hållbart fiske.

De ska sköta ruljansen på Bank Hotel

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Ny nod för life science och livsmedel

Mer kapital till Karma- fortsatt expansion i Europa

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Snabbare med samma smakkaraktär

Han vidareutvecklar Mr Voon med nattöppen asiatisk streetbar.

Jobb & Karriär
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Från Sture till Brasserie 1742

Kock i modekampanj

Medgrundare av Stockholmskrogen Matateljén syns i modekedjan Uniqlos kampanj.

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Här öppnar Subway och Sibylla

2

Nu har sista munken sålts

Nu startar äppelskörden

Ny chef för Stockholm Circle

Ölen kan bli dyrare

”Århundradets kock” har gått ur tiden

Paulig rekryterar ny HR-chef

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Här öppnar Zócalo

Krispig fisk till city

Max vill skaka om Way out West

Coca-Cola höjer priserna

Esperanto i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.12