23948sdkhjf

Många bakom sensationella EM-guldet

| Av Lisbeth Rauden | Tipsa redaktionen

Vinsten i Coup du Monde dela Patisserie är resultatet av mångas hårda arbete.

Det är inte bara en seger i Coup du Monde dela Patisserie, det är också en framgång för en lång tid av förberedelse för de svenska konditorerna när de nu står som segrare.

– Vi har bara tävlat i EM två gånger tidigare. Förra gången, 2016, tog vi brons, så detta är sensationellt, säger Martin Lundell, vd Sveriges bagare & konditorer.
Historiskt har länder med lång och klassisk konditoriverksamhet tagit topplaceringarna, men i år är alltså Sverige i topp före tunga chokladländer som Belgien och Schweiz.

– Tidigare har vi träffat helt rätt när det gäller smaker, men inte nått ända fram med övriga delar för att få tillräckliga poäng. Men när både jury och publik flockades runt skapelserna på det svenska bordet förstod vi att något var på gång.

Det hela kan sammanfattas som en arbetsseger där inte bara de tävlande konditorerna Jessica Sandberg och Martin Mornad och lagledarna Tony Olsson och Gustaf Mabrouk genomfört en bragd. Det har också handlat om att skaffa kunskap.

– Att baka i vardagen och tävla i konditori är väldigt olika, och vi har haft en lång startsträcka för att komma i kapp de andra länderna, vi har jobbat hårt, strukturerat och målmedvetet på ett svenskt vis, säger Martin Lundell.

– Det här arbetet började för fem år sedan när vi anlitade Evert Bränd som jobbat med kocklandslaget och har en stor erfarenhet av tävlingar. Det är väldigt mycket runt omkring själva tävlandet som man inte ser men som man måste känna till hur det fungerar, som organisation, kontakt med tävlingsarrangörer och sponsorer.

Och vad gäller sponsorerna så bidrar de inte endast till finansiering, framhåller Martin Lundell.

– Sponsorerna har också väldigt många skickliga och kunniga anställda som tillsammans med många andra yrkesskickliga konditorer har följt processen och träningar och kommit med input kring smaker och tekniker och delat med sig av sin kunskap.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Klimatberäknade menyer för Scandics gäster

Framgång för Kopparbergs gin

Vegan stämmer Burger King

Krusbär prisas av Kålrotsakademien

Coca-Cola först i världen med 100 procent återvunnen plast

Arla mixar butik och restaurang i saluhall

Nyhetsbrev

Sayan Isakssons nya restaurang har fått ett namn

I januari öppnar thailändska restaurangen Isaan på Berns.

Arkiv

Hit kommer Bastard Burgers och asiatiska koncept

Max går från amerikanskt till svenskt kaffe

Onlinepizza och Hungrig försvinner – går upp i Foodora

Sushi Yama flyttar gränsen norrut

Kajsas Fisk en av många matnyheter i fjällen

Här är nya styrelsen för Årets kock

Ken's tredje restaurang i Uppsala

Edward Bloms korv: ”Vild och vågad”

Snart kommer Coca-Colas hallonsmak

Tävling
Kål och morot på årets godaste macka

SM-titeln till Viktor Lind för veganskt alternativ.

Niklas Ekstedts nya eldiga tv-serie

Hedda Spendrup lanserar nytt bryggeri

Ny Harrys i återuppbyggt träkvarter

Vassa Eggens 20-årsfirande i musikens tecken

La Colline ut – ny brasserisatsning in

Kändisagentur ger sig in i restaurangbranschen ihop med krogprofilen Kenneth Hallström.

Martin & Servera blir helägt av Axel Johnson

De ska testa pant på take away-förpackningar

Specialutgåva av Blossa lanseras i sju länder

Nu ska det destilleras gin i Kalix

Carlsberg höjer åter utsikterna för 2019

Impossible foods vill till Europa

Alkoläsken ökar kraftigt

Caketails på NK:s nya Schweizeri

Judas Priest lanserar egen rom

Japansk cocktailbar öppnar på Tak

Gourmet Food tar in nya delägare

Fortsatt uppåt för restaurangerna – särskilt i city

Vrå nyöppnar med spårbar meny

Fiskfoderprojekt ska ge hållbart odlad gourmetfisk

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.116