Johan i Hallen+Bergfalk=sant

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Bergfalk & Co och Johan i Hallen bildar gemensamt bolag för kött, chark, fisk och skaldjur och får därigenom en större geografisk täckning.

Johan i Hallens tidigare huvudägare och ledning är fortsatt betydande delägare i den nya gruppen tillsammans med tidigare huvudägare och ledning i Bergfalk & Co och Litorina, som sedan tidigare i år är majoritetsägare av Bergfalk & Co.

Det nya gemensamma bolaget väntas omsätta 1,2 miljarder kronor och efter Stockholm och Göteborg även ha bra täckning i resten av landet.

- Vi har en vision att bli Nordens bästa proteinspecialist och vi tycker att den här affären känns väldigt spännande. Passformen mellan Bergfalk & Co och Johan i Hallen är väldigt bra då Bergfalk & Co främst har sitt huvudfokus i Stockholm medan Johan i Hallen är starka i västra Sverige om än med en rikstäckande profil. Tillsammans får vi ett bredare och slagkraftigare kunderbjudande och den nya gruppen blir det naturliga valet för professionella restaurangägare och kockar när det gäller proteinet mitt på tallriken, säger Lars Bengtsson, vd i Bergfalk i en kommentar.

Johan i Hallen grundades 1916 och omsätter 640 miljoner kronor. Huvudkontor finns i Partille utanför Göteborg. Bergfalk & Co grundades 1840 och omsätter cirka 550 miljoner kronor och har 140 anställda med huvudkontor i Älvsjö i Stockholm.

- Vi är väldigt entusiastiska över bildandet av denna koncern och tycker att affären har en tydlig industriell logik. Bergfalk & Co och Johan i Hallen kompletterar varandra både avseende kunder, geografisk närvaro och produktområden. Bolagen har dessutom stora likheter vad gäller sättet att arbeta med kunderna. Vi ser fram emot att stödja den nya gruppen och dess nyckelpersoner i den fortsatta utvecklingen, säger Lars Verneholt, partner på Litorina V Advisor AB, investeringsrådgivare åt Litorina V AB.



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Max vd hoppas på 50 år till

Richard Bergfors i intervju om kedjans framtid.

Från Gotthards till Norrlandsoperan

Han går till Qvanti

Vill främja hållbart fiske

Kocken och kreativa ledaren kan numera också titulera sig ambassadör för hållbart fiske.

De ska sköta ruljansen på Bank Hotel

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Nyhetsbrev

Ny nod för life science och livsmedel

Arkiv

Mer kapital till Karma- fortsatt expansion i Europa

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Snabbare med samma smakkaraktär

Han vidareutvecklar Mr Voon med nattöppen asiatisk streetbar.

Jobb & Karriär
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Från Sture till Brasserie 1742

Kock i modekampanj

Medgrundare av Stockholmskrogen Matateljén syns i modekedjan Uniqlos kampanj.

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Här öppnar Subway och Sibylla

2

Nu har sista munken sålts

MAP-packat växande trend i bagerinäringen

Hotel Rogge i nya händer

Nu startar äppelskörden

Ny chef för Stockholm Circle

Ölen kan bli dyrare

Upprop i restaurangbranschen - vill öka efterfrågan på svenska råvaror

Efter sommarens torka uppmanas restauranger och måltidsverksamheter välja svenskt kött, frukt och grönt för att stötta bönder efter sommarens torka.

”Århundradets kock” har gått ur tiden

Paulig rekryterar ny HR-chef

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Här öppnar Zócalo

Krispig fisk till city

Max vill skaka om Way out West

Coca-Cola höjer priserna

Esperanto i konkurs

Hovmästare ny chef på Röda Korset

Bordsservering på McDonald´s

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.131