23948sdkhjf

Upprop i restaurangbranschen - vill öka efterfrågan på svenska råvaror

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Efter sommarens torka uppmanas restauranger och måltidsverksamheter välja svenskt kött, frukt och grönt för att stötta bönder efter sommarens torka.

Kocken och krögaren Fredrik Eriksson är initiativtagare till ett upprop om att branschen bör välja svenskt kött och svenska grönsaker för att hjälpa bönderna efter sommarens torka.

- För mig som kock och representant för restaurangbranschen är det extra viktigt att stötta svenska bönder. Ett bra sätt är att upphandla och fråga efter svenskt kött och svenska råvaror, frukt och grönt. Efterfrågan är viktig för en långsiktig livsmedelsproduktion i Sverige av produkter med hög kvalitet, säger Fredrik Eriksson, krögare på Långbro värdshus, restaurang Asplund och kreativ ledare för Restaurangakademien.

Restauranger och måltidsverksamheter uppmanas att tänka anatomiskt när kött inhandlas och grossister och leverantörer erbjuder kampanjer på ”hela djur”. Gästerna uppmanas att fråga efter tydligt ursprung på kött och andra råvaror och att aktivt välja svenska produkter både på restaurang och i butik; även frukt och grönsaker med ”skönhetsfel”.

Bakom uppropet står även Martin & Servera och Håkan Åkerström som är vd för Menigo, Svenskt Caters vd Jonas Köhler, Lars Carlsson som är vd för Fällmans Kött, Christer Läckgren, vd Servicestyckarna, Claes Bäck, vd LRF, Åsa Odell, 1:e v ordf. Svenskmärkning AB, Maria Forshufvud, vd Svenskt Kött AB, Elisabet Qvarford, vd för Konkreta aktiviteter.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jamie Olivers krogimperium har kollapsat – över 1 000 jobb drabbas

Ny marknadschef för Årets kock

Nu kommer svenskodlad Pak Choi

Frantzén bästa restaurangen i Europa

Sju svenska krogar bland de 200 bästa europeiska restaurangerna på ODA:s lista.

Kopparbergs backar

Massor av sommarjobb i restaurangbranschen

Nyhetsbrev

Linnea & Basilika fortsätter växa

Öppnar tredje restaurangen hittills i år – fjärde är på gång.

Arkiv

Han går från Spotify till Gastrofy

Världens dyraste whiskyprovning

Ichiro's Malt Card-serie provas i Göteborg i november.

Mackmyra ökar omsättning – och förlust

De samarbetar för hållbar restaurangdrift

Nu finns Max även i Täby – med restaurang 142

Nu kommer ölglassen

Skaldjursäventyr i Bohuslän

Klassiska Stortorgskällaren gör comeback

Därför ställdes 7-Eleven om till pizzerior

Näringslivsmedalj med kunglig glans till Fabrique

Dystert läge för 4 av 10 matfiskar

Ny vd på Pizza Hut

Poké bowl-kedjans åttonde restaurang

B2B nästa för Karma och Martin & Servera

Rökt och grillat på krogveteranernas nya restaurang

Stjärnkrögare flyttar in i toppen på nytt landmärke

Världens största öltilverkare ansöker om börsnotering

Urban Deli öppnar restaurang på Centralen

Hungrig.se uppköpta av Delivery Hero

Uniqlo i restaurangsamarbete

Kopparbergs i två nya produktkategorier

Poppels söker miljoner i crowdfunding-kampanj

Vill etablera sig som Stockholms färskvarucentrum

Tre nya dryckesproducenter – varje vecka

Oumph lanseras hos snabbmatskedjan

Svensk mästare i hembryggd öl

Beyond Meat värderas till över en miljard

Slutet för Götgatsbackens äldsta krog

Restaurang Tak – nu även Krav-märkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.115