23948sdkhjf

Läget akut för svenska flodkräftan

| Av Andréas Göransson | Tipsa redaktionen

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Augusti är här och därmed kräftpremiär. Men för den som vill äta svenska flodkräfter, en delikatess som kan kosta upp till 1200 kronor per kilo i butik, bör fundera ett varv till. Arten är nämligen akut hotad, skriver Dagens Industri.

Priset för att flodkräftan är närmare tre gånger som dyr som dess pestbärande kusin, signalkräftan. Och sistnämnda bär den största skulden till att flodkräftan i det närmaste är utraderad.

– Det absolut viktigaste man kan göra för att rädda flodkräftan är att stoppa den illegala utsättningen av signalkräftan, säger Lennart Edsman, expert på kräftor och kräftfiske, till Dagens Industri. Han fortsätter:

– I Värmland, till exempel, finns det signalkräftor på 207 ställen samtidigt som det finns fyra tillstånd. Det betyder att vi har 203 illegala utsättningar bara i Värmland.

Kräftpesten kom till Sverige så tidigt som 1907. Sjukdomen dödar flodkräftan inom några veckor medan signalkräftan, som oftast klarar sig, lever kvar och bär smittan vidare. Och förutom kräftpesten är flodkräftan starkt drabbad av försurning, övergödning och igenslamning av vattendrag.

Enligt Lennart Edsman är det bästa sättet att rädda flodkräftan att faktiskt fiska och äta den. Rådet går tvärtemot WWF vars uppmaning är att undvika att köpa flodkräftor.

– Det bästa sättet att bevara flodkräftan är tvärtom att stimulera ett lokalt intresse för arten. Det gör man genom att skapa förutsättningar för ett uthålligt fiske, och då blir det kontraproduktivt att förbjuda folk att äta den, säger han till Dagens Industri.
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här öppnar Taco Bar restaurang nr 45

Veganskt intresserar på nätet

Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

Espresso House tar in ärtdryck

Nya kocktävlingar ska fånga upp gymnasieelever

Max på offensiven mot fossilbaserad plast

Nyhetsbrev

Potatisdrycksföretag tar in 11 miljoner

Arkiv

Brödernas tredje och fjärde restaurang

Planerar att expandera med 20-talet restauranger.

1

Tre nytillskott i kocklandslaget

Inte en enda kvinna i det Svenska kocklandslaget.

Hon är Ekstedts nya köksmästare

Norska läskproducenten förlorar mot Coca-Cola – igen

Västerbottensost blir dokumentär

Unik sushirestaurang får tillfällig replika i Stockholm

Restaurangchefen för Nadeshiko Sushi öppnar pop up.

Nu rullar kedjan sushi även på Ica

Ska brygga öl med helt ny robotcell

Hon är Stadshuskällarens nya konditor

Tyskland tog sommelier-guldet

Överraskande vinnare i sommelier-VM.

Ungas matval styrs av värderingar

Finalisterna i sommelier-VM klara

Innovativa bakverk av Årets bagare 2019

Här ska Martin & Servera bygga nytt lager

Här är Årets rätt – av Årets kock

Sveriges bästa unga bagare korad

Familjer testar middagar åt Urban Deli

Fredrik Lindfors vidare i Sommelier-VM

Italiensk mat – mest poppis i hela världen

Framtidens mat – så tänkte vi förr och så tänker vi nu

Hamburgerrestauranger utsätter gäster för onödiga risker

Kennedy Bakircioglü får egen öl

Efter kritiken: Max avbryter veganmärkningen

Martin & Servera drar ned på plasten

Stockholm Fisk i ny tappning

Max inför veganmärkning

Poke bowl-koncept växer i Göteborg

Coca-Cola lanserar läsk med biljakt

Ökad tillväxt men stora utmaningar för Mackmyra

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.145