23948sdkhjf

Kopparbergs ökar vinsten

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Fint väder plussade på resultatet i andra kvartalet för bryggeriet.

Kopparbergs bryggeri ökade på resultatet efter skatt till 83,4 miljoner kronor för andra kvartalet 2018, en ökning jämfört med 74,2 miljoner kronor under samma period förra året.

Även nettoomsättningen och rörelseresultatet ökade till 686,8 miljoner kronor (607,1) respektive 122 miljoner kronor (104,3). Resultatet före skatt uppgick till 117,5 miljoner kronor (103,9).

Räknat på resultatet före skatt nådde bryggeriet 161,6 miljoner kronor för första halvåret (jämfört med 141,7 miljoner kronor första halvåret 2017), något som enligt Peter Bronsman är "det bästa resultatet någonsin".

"Det härrör sig bland annat till det fina vädret samt en förmånligare pundkurs mot föregående år", skriver vd:n i rapporten.

Enligt bryggeriet har man fortsatt att fokusera på den brittiska marknaden, där Kopparberg cider är det mest sålda premiumvarumärket på flaska. Totalt räknat (med pubar och dagligvarukedjor) placerar man sig som det näst mest sålda varumärket i Storbritannien.
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hon är Ekstedts nya köksmästare

Norska läskproducenten förlorar mot Coca-Cola – igen

Västerbottensost blir dokumentär

Unik sushirestaurang får tillfällig replika i Stockholm

Restaurangchefen för Nadeshiko Sushi öppnar pop up.

Nu rullar kedjan sushi även på Ica

Ska brygga öl med helt ny robotcell

Nyhetsbrev

Hon är Stadshuskällarens nya konditor

Arkiv

Tyskland tog sommelier-guldet

Överraskande vinnare i Sommelier-VM.

Ungas matval styrs av värderingar

Finalisterna i sommelier-VM klara

Innovativa bakverk av Årets bagare 2019

Här ska Martin & Servera bygga nytt lager

Här är Årets rätt – av Årets kock

Sveriges bästa unga bagare korad

Familjer testar middagar åt Urban Deli

Fredrik Lindfors vidare i Sommelier-VM

Italiensk mat – mest poppis i hela världen

Framtidens mat – så tänkte vi förr och så tänker vi nu

Delicato lanserar "fikabubbel"

Efter sexskandalen – kändiskocken ger nu upp sitt krogimperium

Hamburgerrestauranger utsätter gäster för onödiga risker

Barmästare på ny jazz- och cocktailbar

Kennedy Bakircioglü får egen öl

Efter kritiken: Max avbryter veganmärkningen

Martin & Servera drar ned på plasten

Stockholm Fisk i ny tappning

Max inför veganmärkning

Poke bowl-koncept växer i Göteborg

Coca-Cola lanserar läsk med biljakt

Ökad tillväxt men stora utmaningar för Mackmyra

Burkvinet är här

Därför valde vertikalodlarna konkurs

Maten spåras på atomnivå

Två gotlänningar toppar Årets unga kock

Nio nya Bastard Burgers-restauranger har växt till tio

Årets Lilly Bollinger-tävling igång

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.326