23948sdkhjf

Uppåt för Pernod Ricard och Absolut Vodka

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Globala försäljningen för Absolut Vodka ökade med 2 procent – kinesiska marknaden en av faktorerna.

Franska sprittillverkaren Pernod Ricard ökade både i försäljning och vinst under senaste räkenskapsåret (2017/2018). Försäljningen steg med 6 procent medan vinsten på 2,358 miljarder euro innebär en ökning med 6,3 procent.

Koncernens största produkt, Absolut Vodka, ökar också den globala försäljningen med 2 procent – detta trots att man minskade med 4 procent på den amerikanska marknaden. I stället har varumärket ökat i bland annat Kina (32 procent), Sydafrika (24 procent), Storbritannien (13 procent) samt Sydkorea (7 procent).

– Absolut Vodkas fortsatta framgångar bygger på en kombination av flera insatser det senaste året. Vi har lyft fram produktkvaliteten, drivit innovation och gjort vår kommunikation ännu mer relevant för en ny generation konsumenter på flera marknader, säger Anna Malmhake, vd för The Absolut Company, i ett pressmeddelande.

Bland Absoluts nya produkter syns Absolut Lime, som blivit en av en av varumärkets fem bästsäljande smaker globalt. Dessutom har den akvavit-inspirerade Absolut Extrakt nu nått 20 marknader, medan färdigblandade drinken Absolut Mixt gått bra i Sverige tillsammans med resten av de nordiska länderna, samt Baltikum.
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Burger King planerar kraftig expansion

Restauranger och storkök börjar med returlådor

Så ska Martin & Servera bli mer hållbart

Projekt gör matsvinn lönsamt för restauranger

Vinnova har beviljat medel för att lösa transport- och logistikfrågorna.

”Lång lista på spännande innovationer”

Erik Wallin på foodtech-bolaget Gastrofy rapporterar i en gästkrönika från CES i Las Vegas.

Stark jobbprognos

Upp 12 procent för hotell- och restaurangbranschen.

Nyhetsbrev

Pontus Frithiof rivstartar året i hälsans tecken

Pontus in the air ska bli Arlandas bästa arbetsplats med hjälp av hälsoprofil och inspiratör.

Arkiv

Stillahavsostron testodlas på västkusten

Svampgruvan i Kiruna stängs

Fandado flyttar till city

Nystart för Stockholmskrogen med meny på esperanto.

Pizza Hut tappar långvarig vd

Cateringföretag vill expandera

Ny grillrestaurang på Avenyn

The Prime Grill del av en förnyelseprocess som pågår i hela området.

Antalet krogkonkurser ökade kraftigt 2018

Svenska Ägg: Det finns en marknad för hönskött

Sju av tio svenskar äter eller kan tänka sig äta hönskött, enligt undersökning.

Guldregn över de svenska lagen

Kocklandslaget och ytterligare två lag kommer hem med seger i Culinary World Cup.

Ny vd på Circle K

Bagerierna sanerar surdegsbröd

Brott mot livsmedelslagen kan ge fängelse

Picadeli i storaffär

VIP-kockar volontärer i grötigt myskaos

Idag var det dags för Stadsmissionens årliga julgröt till förmån för hemlösa. De första 2000 portionerna tog slut i ett nafs. Ny leverans och praktiskt lagda Vip-kockar löste årets kockutmaning med bravur.

Styckmästarn med ny vd

De är bäst på street food

Matsas Mat, Korrito och The Good Gringo är finalister i kategorin Årets streetfood i Fast Food Awards 2019.

Tillbaka till Nordic Choice Hotels

Burgerkedja med ny marknadschef

Klassiskt bakverk tas ur sortimenten

Köttfest på Stockholmsrestaurang

Picadeli växer på kontinenten

Ska expandera i södra Sverige

Utvecklar barkoncept

Dole säljer i Sverige och Finland

Populär chokladmjölk återkallas – flaskan kan gå sönder

Lanserar ersättning för plastsugrör

Ny Sushi Yama i Linköping

Historiskt låg skörd av matpotatis

Sushikedja öppnar nytt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.124