23948sdkhjf

Uppåt för Pernod Ricard och Absolut Vodka

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Globala försäljningen för Absolut Vodka ökade med 2 procent – kinesiska marknaden en av faktorerna.

Franska sprittillverkaren Pernod Ricard ökade både i försäljning och vinst under senaste räkenskapsåret (2017/2018). Försäljningen steg med 6 procent medan vinsten på 2,358 miljarder euro innebär en ökning med 6,3 procent.

Koncernens största produkt, Absolut Vodka, ökar också den globala försäljningen med 2 procent – detta trots att man minskade med 4 procent på den amerikanska marknaden. I stället har varumärket ökat i bland annat Kina (32 procent), Sydafrika (24 procent), Storbritannien (13 procent) samt Sydkorea (7 procent).

– Absolut Vodkas fortsatta framgångar bygger på en kombination av flera insatser det senaste året. Vi har lyft fram produktkvaliteten, drivit innovation och gjort vår kommunikation ännu mer relevant för en ny generation konsumenter på flera marknader, säger Anna Malmhake, vd för The Absolut Company, i ett pressmeddelande.

Bland Absoluts nya produkter syns Absolut Lime, som blivit en av en av varumärkets fem bästsäljande smaker globalt. Dessutom har den akvavit-inspirerade Absolut Extrakt nu nått 20 marknader, medan färdigblandade drinken Absolut Mixt gått bra i Sverige tillsammans med resten av de nordiska länderna, samt Baltikum.


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Vegetarisk rätt Söderbornas favorit

Prisas för viltmat

Hon vann Mack-SM med klimatsmartare alternativ

Stockholmsbagare bakom Sveriges bästa macka.

Trio till köpcentrum

Så vill Martin & Servera och Kronfågel minska matsvinnet

Ska ta vara på gamla värphöns som slaktas utan att köttet används.

Det här är årets bästa charkuterier

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger i veckan (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Slowfood på ny nivå

Arkiv

Hantverksbageri till NK Parkaden

En bransch i uppgång

Från Arla till LRF

Mejerijättens kommunikationschef efterträder Linda Segerblom på LRF.

Ny lunchresturang i Solna

De öppnar restaurang Handelshuset

Välmeriterad duo satsar på fransk bistromat och bakverk i Handelshuset i Saltsjöbaden.

Hjälp oss att utveckla RS Restauranger & Storkök

Delta i vår läsarundersökning.

O´Learys vd kliver av

Efter knappt tre år lämnar Christian Bellander vd-posten. Han får nu styrelsepost i företaget.

En lagledares julbordsfavoriter

På RS Restauranger & Storköks Facebooksida tipsar Svenska Kocklandslagets lagledare Fredrik Andersson om fem julbordsmåsten.

15 koncept till Kungälv

Här är kafé- och restaurangkoncepten som tar plats i Kongahälla Food Hall som öppnar i slutet av mars nästa år.

Tjoget i ny skrud

De förfärvar Fru Hellmans Choklad

Onlinepizza i samarbete med Axfood

Axfood Snabbgross erbjuder e-handel och upphämtning i butik till Onlinepizzas 1 500 matställen.

Kvalitetsfisk köper Danmarks största sushileverantör

Urban Deli firar tio år med ny bar

Jobb & Karriär
Han blir ny CFO för Menigo

Fairtrade fortsatte uppåt under 2017

Det såldes 81,9 miljarder Fairtrade-märkta produkter – världen över.

Champagnehuset Mumm smyckar kartongen

Samarbete med känd svensk smyckedesigner.

Ölbrist är inte ett problem – ännu

Mer vegetariskt på tallriken

Här öppnar gastropub

1

Restauranggalan 2018
Luzette bjuder på årets kroginteriör

Till bords!

Kockduo till Frippes

Dumplingkedja öppnar fjärde restaurangen i år

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

Da Matteo med orangeri

Norsk läsk byter namn efter påtryckningar

Rosen blir Quan

Dansk startup ska utmana restaurangerna

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.153