23948sdkhjf

Coca-Cola i miljardaffär – köper 4 000 kaféer

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Läskjätten köper cafékedjan Costa Coffee för 46 miljarder.

Coca-Cola köper cafékedjan Costa Coffee från brittiska Whitbread för 3,9 miljarder pund (motsvarande cirka 46 miljarder kronor). Kedjan har i dag nära 4 000 caféer i 32 länder, och 8 000 automater i åtta länder.

Köpet ger enligt Coca-Cola en global plattform, där läskjättens system ska bädda för ytterligare tillväxt runt om i världen.

– Heta drycker är ett av de få segment av det totala dryckeslandskapet där Coca-Cola inte har ett globalt varumärke. Costa ger oss tillgång till den här marknaden med en stark kaffe-plattform, säger Coca-Colas vd James Quincey i ett pressmeddelande.

Läs också: Medelhavshetta lyfter Coca-Cola

Enligt Whitbreads vd Alison Brittain är det först under de senaste åren man märkt av intresse från företag som Coca-Cola, efter att man fokuserat mycket internationellt. Det är något hon tror kommer att fortsätta utvecklas efter försäljningen.

Läs också: Coca-Cola slog förväntningarna

– Du skulle kunna se Costa överallt: i varuautomater, hotell, restauranger, pubar, caféer – på alla ställen där du ser Coke i dag, säger hon till BBC Radio 4.

Whitbread kommer nu att söka aktieägarnas godkännande för affären, vilken beräknas ske i mitten av oktober. Ett slutligt genomförande förväntas till någon gång under första halvåret nästa år.
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ölproducent öppnar pop up-restaurang i Sundsvall

Naturskön matupplevelse på restaurang Nowhere

Pionjärprojekt med biobaserade plastflaskor

Målet är att ha de första biobaserade flaskorna i butikerna 2023. 

Entreprenör köper huvuddelen av Vapiano

Max nyinvger i Ystad

Svenska Burger King först med återvinningsbar ventilation

Nyhetsbrev

Tävling
Bästa unga kvinnliga kocken har fokus och fart

Thilda Mårtensson segrade i Gastronomi Sverige Commis Award.

Arkiv

Franchise växer – men ingen garanti för succé

Branschorganisationens vd: Det finns en rad fällor med franchise,

Ännu en Waynes invigd

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för torsken

Drar in 68 miljoner till satsning på hälsosam glass

Litet kaffeföretag vände under coronakrisen

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Snabbmatsbranschen sen med alkoholfritt

Tips på de alkoholfria alternativen som passar bäst till burgare, korv, sushi och annan snabbmat.

Så blir nya Gondolen – öppnar igen i augusti 2022

Utöver Gondolen planerar Anna Lallerstedt ytterligare en restaurang i Katarinahuset med helt nytt koncept.

Black Bottle Rosé med ny etikett

Den platta vinflaskan gör entré

Ökad lokal försäljning efter Local Hero-upprop

Sushi Yama fortsätter gasa – två nya restauranger samma vecka

Resten av Vapiano i konkurs

Gateau öppnar nytt – på nätet

Tävling
19 män och 5 kvinnor vidare till Årets kock-kvalet

Meatballs for the People på OKQ8-stationer

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Västerbottensost + Max = sant

Kafferosteri flyttar till Slakthusområdet – och öppnar kaffebar

Anrikt bageri i konkurs

Espresso House i samarbete med Matsmart

Miljardskuld för Joe & The Juice

Sibyllas burgare körs ut med taxi

Kiviks satsar och investerar

Paradiset återuppstår – med produktfokus

Chark-SM tar in vegetariskt

Digital kölapp i framtidens kösystem

Raps kan bli framtidens burgare

Nu öppnar delar av Tennstopet igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109