23948sdkhjf

Spendrups sluter upp bakom plaststrategi

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Bryggeriet ansluter sig till den plaststrategi som lanserats av Dagligvaruhandelns leverantörsförening, DLF.

EU lanserade i januari 2018 en strategi för plast i syfte att begränsa plastavfallet och öka återvinningen. I Sverige har DLF startat ett initiativ med målet att de plastförpackningar som medlemsföretagen sätter på marknaden, och som omfattas av producentansvarsförordningen, ska gå att materialutnyttja senast år 2022. Detta har ledande aktörer i livsmedelsbranschen anslutit sig till och nu senast spendrups.

Redan idag arbetar Spendrups aktivt med en allt mer cirkulär affärsmodell kring plast. PET-flaskor från Spendrups ingår i det gemensamma pantsystemet. 2017 återvanns 84 procent av pantflaskorna, en av de högsta återvinningsnivåerna i världen. Successivt har Spendrups under flera år ökat andelen återvunnen plast i sina flaskor och har nu 50 procent återvunnen plast i PET-flaskorna för vatten och läsk.

– Vi ska vara stolta över att vi har ett så välfungerande pantsystem i Sverige. Tack vare detta kan vi idag använda en hög andel återvunnen plast i våra PET-flaskor för bland annat Loka och hoppas kunna utöka detta ytterligare när kvaliteten tillåter det, säger Anna Lidström som är hållbarhetschef på Spendrups.

Utöver PET-flaskor använder Spendrups också plast i annat förpackningsemballage såsom krymp- och sträck-film. Även den plastfilm som omsluter Loka´s multipack av 33 cl PET-flaskor är tillverkad av 50 procent återvunnet material.

Årligen köper Spendrups in cirka 5 400 ton PET och 1 400 ton plast. Samtlig plast som Spendrups använder är redan materialåtervinningsbar, och uppfyller alltså redan idag målsättningen för 2022.

– Vi jobbar nu aktivt för att öka andelen återvunnet material i det vi köper in, säger Michael Hällström som är inköpschef på Spendrups.

– En utmaning i detta är tillgång till återvunnet material, som ofta är avhängigt av att flöden är så rena som möjligt. Vi har plastleverantörer som vill att vi skickar tillbaka vårt restmaterial till dem så att de kan återanvända det. På det sättet kan de säkra att materialet är rent.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hon är Ekstedts nya köksmästare

Norska läskproducenten förlorar mot Coca-Cola – igen

Västerbottensost blir dokumentär

Unik sushirestaurang får tillfällig replika i Stockholm

Restaurangchefen för Nadeshiko Sushi öppnar pop up.

Nu rullar kedjan sushi även på Ica

Ska brygga öl med helt ny robotcell

Nyhetsbrev

Hon är Stadshuskällarens nya konditor

Arkiv

Tyskland tog sommelier-guldet

Överraskande vinnare i Sommelier-VM.

Ungas matval styrs av värderingar

Finalisterna i sommelier-VM klara

Innovativa bakverk av Årets bagare 2019

Här ska Martin & Servera bygga nytt lager

Här är Årets rätt – av Årets kock

Sveriges bästa unga bagare korad

Familjer testar middagar åt Urban Deli

Fredrik Lindfors vidare i Sommelier-VM

Italiensk mat – mest poppis i hela världen

Framtidens mat – så tänkte vi förr och så tänker vi nu

Delicato lanserar "fikabubbel"

Efter sexskandalen – kändiskocken ger nu upp sitt krogimperium

Hamburgerrestauranger utsätter gäster för onödiga risker

Barmästare på ny jazz- och cocktailbar

Kennedy Bakircioglü får egen öl

Efter kritiken: Max avbryter veganmärkningen

Martin & Servera drar ned på plasten

Stockholm Fisk i ny tappning

Max inför veganmärkning

Poke bowl-koncept växer i Göteborg

Coca-Cola lanserar läsk med biljakt

Ökad tillväxt men stora utmaningar för Mackmyra

Burkvinet är här

Därför valde vertikalodlarna konkurs

Maten spåras på atomnivå

Två gotlänningar toppar Årets unga kock

Nio nya Bastard Burgers-restauranger har växt till tio

Årets Lilly Bollinger-tävling igång

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.105