23948sdkhjf

Spendrups sluter upp bakom plaststrategi

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Bryggeriet ansluter sig till den plaststrategi som lanserats av Dagligvaruhandelns leverantörsförening, DLF.

EU lanserade i januari 2018 en strategi för plast i syfte att begränsa plastavfallet och öka återvinningen. I Sverige har DLF startat ett initiativ med målet att de plastförpackningar som medlemsföretagen sätter på marknaden, och som omfattas av producentansvarsförordningen, ska gå att materialutnyttja senast år 2022. Detta har ledande aktörer i livsmedelsbranschen anslutit sig till och nu senast spendrups.

Redan idag arbetar Spendrups aktivt med en allt mer cirkulär affärsmodell kring plast. PET-flaskor från Spendrups ingår i det gemensamma pantsystemet. 2017 återvanns 84 procent av pantflaskorna, en av de högsta återvinningsnivåerna i världen. Successivt har Spendrups under flera år ökat andelen återvunnen plast i sina flaskor och har nu 50 procent återvunnen plast i PET-flaskorna för vatten och läsk.

– Vi ska vara stolta över att vi har ett så välfungerande pantsystem i Sverige. Tack vare detta kan vi idag använda en hög andel återvunnen plast i våra PET-flaskor för bland annat Loka och hoppas kunna utöka detta ytterligare när kvaliteten tillåter det, säger Anna Lidström som är hållbarhetschef på Spendrups.

Utöver PET-flaskor använder Spendrups också plast i annat förpackningsemballage såsom krymp- och sträck-film. Även den plastfilm som omsluter Loka´s multipack av 33 cl PET-flaskor är tillverkad av 50 procent återvunnet material.

Årligen köper Spendrups in cirka 5 400 ton PET och 1 400 ton plast. Samtlig plast som Spendrups använder är redan materialåtervinningsbar, och uppfyller alltså redan idag målsättningen för 2022.

– Vi jobbar nu aktivt för att öka andelen återvunnet material i det vi köper in, säger Michael Hällström som är inköpschef på Spendrups.

– En utmaning i detta är tillgång till återvunnet material, som ofta är avhängigt av att flöden är så rena som möjligt. Vi har plastleverantörer som vill att vi skickar tillbaka vårt restmaterial till dem så att de kan återanvända det. På det sättet kan de säkra att materialet är rent.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Sveriges första kattcafé

Kvalitetsfisk växer med förvärv nummer tre

Svensk Nobelhyllning i Bocuse d'Or

Sebastian Gibrand: Jag har inför VM förberett mitt livs måltid.

Dahlgren och Naess öppnar hotellbistro

Parisisk atmosfär när stjärnduon står för maten på nytt boutiquehotell.

Systembolaget varnar vinleverantör

Burger King planerar kraftig expansion

Nyhetsbrev

Restauranger och storkök börjar med returlådor

Arkiv

Så ska Martin & Servera bli mer hållbart

Projekt gör matsvinn lönsamt för restauranger

Vinnova har beviljat medel för att lösa transport- och logistikfrågorna.

”Lång lista på spännande innovationer”

Erik Wallin på foodtech-bolaget Gastrofy rapporterar i en gästkrönika från CES i Las Vegas.

Stark jobbprognos

Upp 12 procent för hotell- och restaurangbranschen.

Pontus Frithiof rivstartar året i hälsans tecken

Pontus in the air ska bli Arlandas bästa arbetsplats med hjälp av hälsoprofil och inspiratör.

Stillahavsostron testodlas på västkusten

Svampgruvan i Kiruna stängs

Fandado flyttar till city

Nystart för Stockholmskrogen med meny på esperanto.

Guldregn över de svenska lagen

Kocklandslaget och ytterligare två lag kommer hem med seger i Culinary World Cup.

Pizza Hut tappar långvarig vd

Cateringföretag vill expandera

Ny grillrestaurang på Avenyn

The Prime Grill del av en förnyelseprocess som pågår i hela området.

Antalet krogkonkurser ökade kraftigt 2018

Svenska Ägg: Det finns en marknad för hönskött

Sju av tio svenskar äter eller kan tänka sig äta hönskött, enligt undersökning.

Ny vd på Circle K

Bagerierna sanerar surdegsbröd

Brott mot livsmedelslagen kan ge fängelse

Styckmästarn med ny vd

Tillbaka till Nordic Choice Hotels

Burgerkedja med ny marknadschef

Klassiskt bakverk tas ur sortimenten

Köttfest på Stockholmsrestaurang

Picadeli växer på kontinenten

Ska expandera i södra Sverige

Utvecklar barkoncept

Dole säljer i Sverige och Finland

Populär chokladmjölk återkallas – flaskan kan gå sönder

Lanserar ersättning för plastsugrör

Ny Sushi Yama i Linköping

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.086