23948sdkhjf

Spendrups sluter upp bakom plaststrategi

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Bryggeriet ansluter sig till den plaststrategi som lanserats av Dagligvaruhandelns leverantörsförening, DLF.

EU lanserade i januari 2018 en strategi för plast i syfte att begränsa plastavfallet och öka återvinningen. I Sverige har DLF startat ett initiativ med målet att de plastförpackningar som medlemsföretagen sätter på marknaden, och som omfattas av producentansvarsförordningen, ska gå att materialutnyttja senast år 2022. Detta har ledande aktörer i livsmedelsbranschen anslutit sig till och nu senast spendrups.

Redan idag arbetar Spendrups aktivt med en allt mer cirkulär affärsmodell kring plast. PET-flaskor från Spendrups ingår i det gemensamma pantsystemet. 2017 återvanns 84 procent av pantflaskorna, en av de högsta återvinningsnivåerna i världen. Successivt har Spendrups under flera år ökat andelen återvunnen plast i sina flaskor och har nu 50 procent återvunnen plast i PET-flaskorna för vatten och läsk.

– Vi ska vara stolta över att vi har ett så välfungerande pantsystem i Sverige. Tack vare detta kan vi idag använda en hög andel återvunnen plast i våra PET-flaskor för bland annat Loka och hoppas kunna utöka detta ytterligare när kvaliteten tillåter det, säger Anna Lidström som är hållbarhetschef på Spendrups.

Utöver PET-flaskor använder Spendrups också plast i annat förpackningsemballage såsom krymp- och sträck-film. Även den plastfilm som omsluter Loka´s multipack av 33 cl PET-flaskor är tillverkad av 50 procent återvunnet material.

Årligen köper Spendrups in cirka 5 400 ton PET och 1 400 ton plast. Samtlig plast som Spendrups använder är redan materialåtervinningsbar, och uppfyller alltså redan idag målsättningen för 2022.

– Vi jobbar nu aktivt för att öka andelen återvunnet material i det vi köper in, säger Michael Hällström som är inköpschef på Spendrups.

– En utmaning i detta är tillgång till återvunnet material, som ofta är avhängigt av att flöden är så rena som möjligt. Vi har plastleverantörer som vill att vi skickar tillbaka vårt restmaterial till dem så att de kan återanvända det. På det sättet kan de säkra att materialet är rent.



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Vegetarisk rätt Söderbornas favorit

Prisas för viltmat

Hon vann Mack-SM med klimatsmartare alternativ

Stockholmsbagare bakom Sveriges bästa macka.

Trio till köpcentrum

Så vill Martin & Servera och Kronfågel minska matsvinnet

Ska ta vara på gamla värphöns som slaktas utan att köttet används.

Det här är årets bästa charkuterier

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger i veckan (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Slowfood på ny nivå

Arkiv

Hantverksbageri till NK Parkaden

En bransch i uppgång

Från Arla till LRF

Mejerijättens kommunikationschef efterträder Linda Segerblom på LRF.

Ny lunchresturang i Solna

De öppnar restaurang Handelshuset

Välmeriterad duo satsar på fransk bistromat och bakverk i Handelshuset i Saltsjöbaden.

Hjälp oss att utveckla RS Restauranger & Storkök

Delta i vår läsarundersökning.

O´Learys vd kliver av

Efter knappt tre år lämnar Christian Bellander vd-posten. Han får nu styrelsepost i företaget.

En lagledares julbordsfavoriter

På RS Restauranger & Storköks Facebooksida tipsar Svenska Kocklandslagets lagledare Fredrik Andersson om fem julbordsmåsten.

15 koncept till Kungälv

Här är kafé- och restaurangkoncepten som tar plats i Kongahälla Food Hall som öppnar i slutet av mars nästa år.

Tjoget i ny skrud

De förfärvar Fru Hellmans Choklad

Onlinepizza i samarbete med Axfood

Axfood Snabbgross erbjuder e-handel och upphämtning i butik till Onlinepizzas 1 500 matställen.

Kvalitetsfisk köper Danmarks största sushileverantör

Urban Deli firar tio år med ny bar

Jobb & Karriär
Han blir ny CFO för Menigo

Fairtrade fortsatte uppåt under 2017

Det såldes 81,9 miljarder Fairtrade-märkta produkter – världen över.

Champagnehuset Mumm smyckar kartongen

Samarbete med känd svensk smyckedesigner.

Ölbrist är inte ett problem – ännu

Mer vegetariskt på tallriken

Här öppnar gastropub

1

Restauranggalan 2018
Luzette bjuder på årets kroginteriör

Till bords!

Kockduo till Frippes

Dumplingkedja öppnar fjärde restaurangen i år

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

Da Matteo med orangeri

Norsk läsk byter namn efter påtryckningar

Rosen blir Quan

Dansk startup ska utmana restaurangerna

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.146